"FIA není férová." Šéf Alfy Romeo se vyjádřil ke kauze flexibilních křídel. Jak ovlivní výkonnost týmů v Baku?

Kimi Räikkönen pronásledující Ferrari
Kimi Räikkönen pronásledující Ferrari, foto: Alfa Romeo Racing
Petr Hlawiczka 1. června 2021 06:00
Sdílej:

Šéf Alfy Romeo Frederic Vasseur hovoří o flexibilních křídlech, pro které Mezinárodní automobilová federace (FIA) připravuje přísnější testy. Podle něj v Baku nebudou představovat významnou položku ovlivňující výkonnost, jak se někteří domnívají.

FIA si na flexibilní zadní křídla posvítí během víkendu ve Francii, týmy do té doby musí upravit své vozy tak, aby prošly přísnějšími zátěžovými testy. Těm menším se to kvůli jejich napjatým rozpočtům nelíbí, protože s takovou položkou navíc nepočítaly: své konstrukce připravovaly dle daných pravidel tak, aby z nich vytěžily maximum výkonnosti.

O víkendu nás čeká závod v ulicích Baku, kde by měla flexibilita křídel podle některých hrát velkou roli díky kombinaci nejdelší rovinky v kalendáři a pomalých zatáček. Podle Vasseura se však vliv takových prvků přeceňuje: "Musíme být v záležitosti křídel seriózní - rozhodně nebudou měnit hru!"

"Podle mě jsme s Ferrari na tomto typu konfigurace okruhu prokázali, že máme výkonnost. V Ázerbájdžánu to snad bude stejné. Máte tam dvě odlišné části tratě. Město, jehož filozofie se blíží Monaku, a potom 2,5km rovinku. Budeme to mít zřejmě o něco těžší, ale tak už to chodívá," popisuje šéf Alfy Romeo.

Dodatečná změna pravidel uprostřed sezóny se mu nezamlouvá: "Nepíšu pravidla, píše je FIA. Potom konstruujeme auto podle pravidel, která zveřejní. Musíme jít ve všech oblastech na hranu, taková je filozofie Formule 1."

Následky stížností Mercedesu na konkurenceschopný Red Bull"A je to filozofií všech týmů. Projevuje se v oblasti hmotnosti, konstrukce... v každé oblasti musíme jít na hranu. A najednou, neznám důvod - zřejmě si jeden tým začal před týdnem stěžovat - tady máme novou technickou směrnici," mračí se Vasseur.

"Myslím si, že to je škoda přijít tak pozdě s objasněním, jelikož týmy o ní žádaly mnohem dříve. A také musíme brát v potaz fakt, že nás to všechny stále obrovské úsilí snížit náklady," mrzí 52letého Francouze, jenž v minulosti šéfoval Sauberu či Renaultu.

"Vedli jsme tuny diskusí o tom, zda musíme snížit množství personálu na trati o jednoho či o dva lidi atd. A potom přijdou s takovou technickou směrnicí a my musíme předělávat křídla a vyrábět nová," vyčítá FIA oznámená přísnější opatření.

"Nemluvím o výkonnostní penalizaci, jelikož jsme několikrát provedli vzájemná srovnání a nejde o žádné drama a nezmění to přístup. Ale nakonec to změní můj přístup, protože na to budu muset utratit velkou část svého rozpočtu na vývoj. A tohle je podle mě nefér!" zdůrazňuje Vasseur.

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Rakousku.

Lewis Hamilton po závodě v Rakousku s Ferrari znovu zklamaný: Musím přijít na to, proč jsem byl tak pomalý

Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

„Zatracení idioti!“ řval Max Verstappen po bouračce ve Spielbergu. Na trati ale šokoval chováním

Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.

Grand Prix
Lando Norris v Rakousku.

GP Rakouska: McLaren na prvním a druhém místě. Verstappen nedojel

Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho. 

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

Max Verstappen a čas změny? Bernie Ecclestone promluvil o roku 2026, kde by měl závodit

Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.