Šéf Red Bullu Christian Horner a šéf Mercedesu Toto Wolff by se zaváděním nových biopaliv plánovaných pro sezónu 2022 nespěchali. Co se má změnit a proč?
Formule 1 usiluje o zvýšení udržitelnosti svých paliv, v současné době používá 5,75 % biosložek v benzínu pro monoposty. Od příštího roku by tento podíl měl narůst na 10 % (E10), se zavedením nové generace pohonných jednotek by ale mělo dojít k přechodu na 100% udržitelná paliva.
Diskuse kolem E10 paliv se vedou současně s možností zmražení vývoje motorů pro rok 2022, o což usiluje především Red Bull, který se po odchodu Hondy z F1 na sklonku roku ocitne bez pohonných jednotek.
Mercedes by podpořil zmrazení vývoje motorů pouze za předpokladu, že nebude uplatněno žádné pravidlo pro konvergenci výkonu motorů, přestože po něm kromě Red Bullu volá i Ferrari. Pokud jde o E10 paliva, pak jsou Stříbrné šípy "vlastně celkem neutrální, pokud jde o jeho zavedení či nikoliv," protože to podle Wolffa představuje "jen malý krok."
Šéf Red Bullu je nicméně jasně proti: "Já bych upřednostnil, abychom nešli do E10 paliva. Jde o přímý vývojový požadavek pro rok 2022. A my bychom byli pro zavedení zcela udržitelného jádrového paliva s novým motorem, místo přidání dalších pěti procent na E10 u současného paliva."
"Nejsem si jistý, že jde o velkou zprávu, zatímco rok 2026 nebo 2025 bude o tom, zda přejít na plně udržitelné palivo. Jeho zavedení bude mít své následky, a ty následky se nevyhnutelně promítnou do nákladů," očekává Horner.
FIA pro zajímavost minulý týden týmům výrobcům motorů dodala první barely plně udržitelného paliva ve snaze uspíšit zavedení nových pohonných jednotek na rok 2025, s čímž ale naráží u Renaultu.
Technický ředitel FIA Gilles Simon prohlásil, že jejím cílem je míst plně udržitelná paliva připravená dokonce již do roku 2023: "Děláme pokroky, ale nedokážu, zda to zvládneme. Je hodně brzy na prohlášení, že v roce 2023 budeme používat 100% udržitelná paliva. Ale pokusíme se toho dosáhnout."
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.