Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Lando Norris zahájil víkend Velké ceny Španělska nejrychlejším časem v prvním tréninku, když v horkých podmínkách na barcelonském okruhu překonal Maxe Verstappena i Lewise Hamiltona. McLaren tak znovu potvrdil, že jeho forma z posledních závodů není náhodná a Norris poslal jasný signál soupeřům, oranžová stáj je i v Katalánsku připravená bojovat o čelo.
Páteční úvodní trénink měl přitom silně testovací charakter. Týmy se kromě běžného programu zaměřily na ověřování řady vylepšení, především v souvislosti s novými technickými nařízeními FIA, která se dotkla zejména tuhosti předních křídel. První polovina tréninku tak probíhala převážně na nejtvrdší směsi pneumatik C1, kdy týmy ladily korelace mezi novými díly a daty ze simulací.
Zajímavostí bylo také testování ocelových skluznic pod podlahou monopostů, které mají eliminovat problémy s jiskrami způsobujícími travní požáry. Ty se objevily během dubnové Velké ceny Japonska. Každý tým nasadil v rámci sběru dat na jeden vůz právě tyto nové těžší a rychleji se opotřebovávající komponenty.
Zpočátku vedl domácí Fernando Alonso, který na tvrdé směsi naznačil potenciál Aston Martinu. Po půl hodině se ale začaly objevovat reprezentativnější časy a překvapivě se mezi nejrychlejší na chvíli zařadil i Nico Hülkenberg se Sauberem.
Po přechodu na měkké pneumatiky nejprve zazářil Charles Leclerc, následovaný Verstappenem, ale závěr patřil Norrisovi, jenž zajel čas 1:13.718 a nechal za sebou i úřadujícího mistra světa s více než třídesetinovým náskokem. „Byl to dobrý začátek, ale víkend je ještě dlouhý,“ zhodnotil Norris s nadhledem.
Za trojicí Norris Verstappen Hamilton se seřadili další silní hráči: Leclerc, Piastri, Lawson či Bearman. V první desítce skončil i Yuki Tsunoda a Pierre Gasly, což ukazuje, že pole je na úvod víkendu velmi vyrovnané.
Trénink proběhl bez větších incidentů, i když Ryo Hirakawa v barvách Haasu měl výlet mimo trať a skončil v kačírku. Tento start byl součástí dohody s Toyotou, za kterou Hirakawa závodí v šampionátu WEC. Druhým testovacím jezdcem byl talentovaný Victor Martins, který dočasně nahradil Alexandera Albona ve Williamsu.
Barcelona tak nabídla úvod plný dat, novinek a rychlosti a především důkaz, že boj o špičku bude opět mimořádně těsný.
1. Lando Norris (McLaren) – 1:13.718
2. Max Verstappen (Red Bull Racing) – +0.367
3. Lewis Hamilton (Ferrari) – +0.378
4. Charles Leclerc (Ferrari) – +0.520
5. Oscar Piastri (McLaren) – +0.576
6. Liam Lawson (Racing Bulls) – +0.621
7. Oliver Bearman (Haas F1 Team) – +0.879
8. Isack Hadjar (Racing Bulls) – +0.887
9. Yuki Tsunoda (Red Bull Racing) – +0.925
10. Pierre Gasly (Alpine) – +1.028
11. George Russell (Mercedes) – +1.033
12. Lance Stroll (Aston Martin) – +1.068
13. Fernando Alonso (Aston Martin) – +1.080
14. Nico Hülkenberg (Kick Sauber) – +1.147
15. Carlos Sainz (Williams) – +1.217
16. Gabriel Bortoleto (Kick Sauber) – +1.437
17. Ryo Hirakawa (Haas F1 Team) – +1.580
18. Kimi Antonelli (Mercedes) – +1.651
19. Victor Martins (Williams) – +1.804
20. Franco Colapinto (Alpine) – +1.812
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.