Belgická trať je právem označována za jednu z nejzajímavějších a nejpoutavějších v seriálu mistrovství světa F1. V letošní poněkud atypické sezóně jenom potvrdila rozložení sil a především tragickou formu italské stáje z Maranella.
Belgický okruh přivítal závodníky lehce zataženou oblohou, ale nakonec k tradiční meteorologické ruletě nedošlo. Ještě před samotným závodem však musel Carlos Sainz jr. odstavit svůj vůz kvůli potížím s výfukovým systémem. Jeho místo na startovním roštu tak zůstalo prázdné. Po kvalifikačních bojích si první tři piloti (Hamilton, Bottas a Verstappen) nazuli středně tvrdou směs, zbytek první desítky a Leclerc pak nejměkčí. Další výjimkou byl Gasly, jenž do závodu odstartoval na bíle označených pneumatikách.
Žádná dramata v obávané La Source se letos nekonala. Ricciardo hodně tlačil na Verstappena, ten zase zkoušel zaskočit Bottase, ale nakonec zůstaly první pozice neměnné. Start se nepovedl Strollovi, naopak Leclerc se propracoval na deváté místo a ještě před koncem prvního kola zdolal Péreze. Pořadí po prvních sedmi kilometrech závodu tak vypadalo následovně: Hamilton, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Ocon, Albon, Stroll, Leclerc, Pérez a Gasly.
Jump onboard with K-MAG for a mega view of lights out at Spa 🚦🙂#BelgianGP 🇧🇪 #F1 @KevinMagnussen pic.twitter.com/CnjAmP2fMw
— Formula 1 (@F1) August 30, 2020V dalším průběhu se ukázaly naplno bolesti Ferrari, což ale zajímalo piloty na přelomu první a druhé desítky. Napětí do poměrně klidného závodu vneslo až 11. kolo. Antonio Giovinazzi po projetí zatáčky Les Fagnes musel korigovat lehký smyk a jeho vůz se prudce stočil do pravých svodidel. Po nárazu upadlo Alfě Romeo levé zadní kolo a přijíždějící George Russell neměl příliš možností, jak reagovat - uprostřed trati stál vrak Giovinazziho vozu, pokusil se stočit svůj Williams doleva, ale trefilo ho uvolněné kolo.
Pořadatelé vyvěsili žluté vlajky a vyslali na trať safety car, ale prvních dvanáct pilotů mezitím stačilo projet cílem. Ti si odbyli zastávku o kolo později, přičemž hned čtyři týmy volily double pit-stop, ovšem doplatil na něj pouze Ocon, před nějž se v boxech posunul Albon. Problém měl i Bottas s levým zadním kolem, ale dostal se na trať těsně před Verstappena. Dvojice Gasly a Pérez si zastávku prozatím odložila, až na ni měli všichni piloti bíle označené pneu. Před restartem v nájezdu do 15. kola tedy bylo následující pořadí: Hamilton, Bottas, Verstappen, Gasly, Pérez, Ricciardo, Albon, Ocon, Stroll a Norris.
Huge drama on Lap 11 at Spa as Giovinazzi and Russell crash 💥 👀#BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/bedzeQ2f0U
— Formula 1 (@F1) August 30, 2020V dalším průběhu závodu vedoucí trojici dělil přibližně stejný rozestup, postupně narůstající na 5 vteřin. Problémy hlásil ve 32. a 35. kole Verstappen, stěžující si na narůstající vibrace. V pohodě ale nebyli ani piloti Mercedesu, jak Hamilton, tak Bottas udělali stejnou chybu, když se nevměstnali do finální šikany (Lewis ve 37. kole, Valtteri o dvě později). V samotném závěru se rozehrálo hned několik soubojů, z nichž nejpoutavější předvedla trojice Albon, Ocon, Norris.
Esteban dvakrát na rovince Kemmel Straight nedokázal Alexe zdolat, ale v posledním kole už uspěl - trvat závod o jedno kolo déle, nejspíš by se radoval i Norris. Finišoval i Ricciardo, jenž měl ve 40. kole ztrátu na Verstappena přes 16 vteřin a v cíli to bylo jen 3,5 vteřiny. Uniklé stupně vítězů trochu osladil Danielovi zisk bodu za nejrychlejší kolo. Šéf Renaultu Cyril Abiteboul tak zatím unikl povinnému tetování - tuto sázku uzavřel s Australanem a musí si nechat ozdobit část těla symbolem, který si Ricciardo zvolí - podmínkou ovšem jsou ony stupně vítězů.
Oh yes, Eau Rouge 😍🚀#BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/GysS7EstQL
— Formula 1 (@F1) August 30, 2020Jestliže byl Ricciardo jedním z hrdinů dne, pak minimálně podobně si počínal Pierre Gasly. Na tvrdých pneumatikách odolával soupeřům do 21. kola, pak ho postupně předjeli Ricciardo, Albon (24. kolo) a Ocon (26. kolo) a Pierre pak absolvoval zastávku a přechod na středně tvrdou směs.
Z posledního místa se pustil do boje a připisoval si jeden skalp za druhým: Grosjean (30.), Vettel (32.), Räikkönen (34.), Kvjat (36.). Právě jeho týmový kolega ho v onom 36. kole pozdržel poté, co ho předjel Pérez, takže Gaslyho pustil až na místě bývalé šikany Bus Stop. Kdyby tak udělal v průběhu kola, možná by Gasly dosáhl ještě výš. Dvojici Racing Point zdolal ve 40. kole (Pérez) a 43. kole (Stroll) a připsal si další pozoruhodný výsledek.
Druhým pilotem, který si zastávku odložil, byl Pérez - na červených pneu vydržel do 19. kola a potom se postupně přes Vettela (29.), Räikkönena (33.) a již zmíněného Kvjata propracoval dopředu. Nakonec to ještě v posledním kole vypadalo na bratrovražedný boj, ale Stroll před ním uhájil svou pozici.
Awesome move by @OconEsteban 🚀Thanks for the view, @LandoNorris 🍿#BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/7bvUAZ8pjR
— Formula 1 (@F1) August 30, 2020Ferrari předvedlo opět brilantní ukázku zmaru a degradace. Leclerc z osmého místa v druhém kole padal jak kámen do propasti: předjeli ho Gasly (3. kolo), Pérez (4.), Norris (6.) a Kvjat (7.). Při výjezdu safety caru stál Leclerc u mechaniků déle kvůli doplnění pneumatického tlaku. Na tvrdých pneumatikách ale zůstal jen do 25. kola, kdy přešel opět na středně tvrdou směs. Poté se protrápil přes Magnussena (35. kolo) a po několika marných pokusech v posledním kole i přes Grosjeana.
Navíc asi vedení na boxové zídce zatrnulo, když si to oba piloti ve znaku se vzpínajícím koníkem rozdali v 19. kole a výsledkem byla za rovinkou Kemmel drobná strkanice a kontakt. Vettel dostával do vysílačky pokyny, nad nimiž se můžeme jen podivovat, jaká anarchie v týmu vládne. To vše před domácím závodem, kde tifosi nic neodpouští!
Hamilton přes své obvyklé pesimistické řeči nakonec s přehledem zvítězil a zvýšil náskok na Verstappena na 47 bodů. Bottas sice na trati Holanďana porazil, ale stále mu na něj v tabulce tři body chybí. Ačkoliv Albon o pátou pozici v posledním kole přišel, bodový zisk mu stačil na posun před Leclerca. Totéž se díky skvělému výsledku povedlo i Ricciardovi ve prospěch Péreze a Gaslymu na úkor Vettela.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.