Grand Prix Kanady se mohla stát restartem Ferrari. Sebastian Vettel také projel jako první pod šachovnicovou vlajkou, ale nakonec se radoval - opět a už posedmé - Mercedes. I proto byla situace už po závodě stejně dramatická, jako Grand Prix samotná.
Na piloty čekalo v Kanadě velice horké počasí, což naznačují i meteorologické informace: vzduch atakoval 30 °C, trať měla ještě o dalších dvacet stupňů navíc, vlhkost vzduchu byla hodně nízká - pouhých 15% a vítr postupně sílil z 3,6 na 6,1 km/h.
Piloti v první desítce sázeli na různou strategii: Ricciardo, Gasly, Hülkenberg a Norris vsadili na nejměkčí směs, Vettel, Hamilton, Leclerc a Bottas nasadili středně tvrdé pneumatiky a jediný Verstappen, který se do TOP 10 prosadil díky Sainzově penalizaci, odstartoval na nejtvrdší specifikaci. Start příliš velké zvraty v pořadí nepřinesl, pouze Hülkenberg překvapil Bottase a prosadil se na 6. místo.
Missed the race start... where were you?! 😀Watch it here ⬇️#CanadianGP 🇨🇦 #F1https://t.co/q0bYbPAMsq
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Rozdíl mezi prvním Vettelem a druhým Hamiltonem nikdy nepřekročil 2,5 vteřiny, takže se čekalo, zda se nepovede něco vymyslet v boxech. Ferrari však poslalo vedoucího závodníka do boxů jako první (26. kolo) a Mercedes tentokrát zaváhal - Hamilton vydržel na okruhu Gillese Villeneuva ještě dvě další kola a po výjezdu na trať mu Vettel ujel téměř o pět vteřin.
LAP 9/70Lando Norris's race is over 😩His McLaren develops some unwanted, fiery three-wheel steering 🔥 #CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/c4tX9v0Xmw
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Pak se strategického nedostatku dopustili u Scuderie Ferrari, bylo by možná užitečnější stáhnout do boxů i Leclerca a nechat ho dotírat na Hamiltona, ale Charles tam zamířil až pět kol po Hamiltonovi a dokonce se propadl za Verstappena. Mladíci si to rozdali v 36. kole a Leclerc na čerstvějších pneumatikách na dlouhé rovince nedal Holanďanovi šanci.
LAP 13/70 Ricciardo powers past Stroll 💪The Aussie has pitted and sets about re-claiming his top-four position#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/qBGnZ0S5Vp
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Pozornost se přesunula na čelo, kde Hamilton dotahoval - ale také chyboval. Nejméně mu šla vracečka neboli zatáčka 10, probrzdil tu v 40. kole a a ve 42. okruhu Vettel zajel své maximum. O všem tak rozhodlo 48. kolo, v němž Vettelovo Ferrari před zatáčkou 4 ztratilo stopu a Němec se musel vydat přes trávník.
Race. Defining. Moment. 📽️#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/053sau3we1
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Když se opět vrátil na trať, učinil tak těsně před za ním jedoucím Hamiltonem. Ihned se objevil titulek, že incident je vyšetřován, možná se tato zpráva dostala i k Hamiltonovi a ten mírně zpomalil a nechal si Vettela odskočit. Navíc v 52. kole udělal v "desítce" podruhé stejnou chybu a v dalším kole Vettel opět zajel nejrychlejší kolo.
Dotřetice Hamilton "znásilnil" levou přední pneumatiku v desáté zatáčce v kole s pořadovým číslem 58, ale mohlo mu to být jedno. Sportovní komisaři pod vedením expilota F1 Emmanuele Pirra totiž vyhodnotili Vettelův návrat na trať jako nebezpečnou jízdu a čtyřnásobný mistr světa dostal pětivteřinový trest.
Vettel se do radiokomunikace marně obhajoval, že vlastně s pneumatikami od trávy nemohl udělat nic jiného. Chviličku měl náskok tří vteřin, ale záhy ho Hamilton dotáhl a snažil se Vettela udolat, aby obrousil případné hroty výčitek, že si vítězství zajistil u sportovních komisařů, ale nestalo se tak.
Ve stínu této události byly i ostatní chvíle závodu. Po startu kolidoval Albon s Giovinazzim - Ital mu urazil přední křídlo a Alex musel po absolvování kola do boxů, čímž byl závod de facto ztracen. Další menší drama připravil divákům Lando Norris, který měl problémy v několika zatáčkách a když projel rovně šikanu u Zdi šampionů, došlo k defektu závěsu u pravého zadního kola, navíc oblast začala hořet. Lando odstavil vůz vedle výjezdu z boxů, ale pořadatelé - nejspíš pod vlivem událostí z Monaka, ho tam nechali prostě stát...
Verstappen vydržel na trati až do 49. kola a spadl na sedmé místo, ale záhy si poradil s Hülkenbergem (51.) a Ricciardem (58. kolo). Na Bottase neměl, toho tým s ohledem na náskok stáhl tři kola před cílem do boxů a Valtteri na červených pneumatikách zajel v předposledním kole rekord trati.
Domácí Lance Stroll se rovněž držel na trati hodně dlouho, ve 46. kole zajel do boxů pro žluté pneumatiky z 8. místa a tři kola před cílem s Kvjatem v zádech svedl úspěšný souboj s Carlosem Sainzem, jehož závod ovlivnila časná zastávka v boxech. Nakonec se v následujícím kole dostal před Španěla i Kvjat a odsunul tak McLaren z bodovaných míst.
LAP 68/70Stroll powers past Sainz for P9...Then Kvyat makes a daring dive past for the final point too! 💪#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/43QSJHUBg7
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Kontroverzních momentů bylo v Kanadě několik, jedním z nich bylo i rozčarované stěžování Kevina Magnussena na kvality vozu - prohlásil, že v tak špatném autě ještě za svou kariéru neseděl. Když jeho lamentování nebralo konce, musel zasáhnout samotný Günther Steiner a doporučil Dánovi, aby si své poznámky nechal od cesty. Antonio Giovinazzi kupodivu unikl penalizaci za zdemolování Albonova křídla, takže trest ho postihl v jiné podobě - ve 27. kole mezi zatáčkami 1 a 2 nestačil zkrotit svůj Sauber Alfa Romeo a výsledkem byly parádní hodiny.
Dalo se očekávat, že nálada po závodě bude třaskavá. Už během dojezdového kola Vettel opakoval do vysílačky: "Takhle ne! Tímhle způsobem ne!" Své rozhořčení dal najevo při příjezdu do boxů - ani nedovezl svůj vůz k tabulím s pořadím, vylezl ven, odtlačil své Ferrari pár metrů nazpět a zamířil do mobilhomu své stáje. Rozhovory tak proběhly bez jeho účasti, čímž si Němec koledoval o další postih.
Parc Ferme... 🔀#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/cJOuT5hnwP
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Nakonec se dostavil na stupně vítězů, s mezizastávkou u odstavených vozidel, kde demonstrativně přendal tabuli s čísly 1 a 2. Diváci ho na "bedně" přivítali bouřlivými ovacemi. Ačkoliv se Hamilton nějak snažil obrousit napětí a dokonce se při dekorování vítěze pokusil vytáhnout Vettela na nejvyšší stupínek, ze Sebastianova výrazu bylo jasné, že tenhle moment bude dlouho skousávat. Moderátor a expilot F1 Martin Brundle pořizující rozhovory ještě Vettela odchytil při odchodu ze stupňů vítězů a pokusil se o konfrontaci mezi ním a Lewisem, do čehož si zabučeli i diváci, ale Vettel do mikrofonu sdělil, že na Hamiltona by bučet neměli, to si zaslouží ti v zákulisí, kteří tento závod takhle ovlivnili.
Rivals on track ⚔️Respect off it 🤝There's room for two on the top step#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/fZhua30FgC
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Je pochopitelné, že závod bude patřičně komentován, zvláště poté, co u Hamiltonova vozu byly těsně před závodem zjištěny určité nedostatky a mechanici na něm mohli pracovat. Zda bylo potrestání spravedlivé, nebo spíš s ohledem na závod i šampionát citlivé, to je věc názoru. Každopádně žádné vítězství od zeleného stolu, pokud se nejedná o jasné a hrubé porušení pravidel, nebude přijímáno s pochopením.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.