Grand Prix Kanady se mohla stát restartem Ferrari. Sebastian Vettel také projel jako první pod šachovnicovou vlajkou, ale nakonec se radoval - opět a už posedmé - Mercedes. I proto byla situace už po závodě stejně dramatická, jako Grand Prix samotná.
Na piloty čekalo v Kanadě velice horké počasí, což naznačují i meteorologické informace: vzduch atakoval 30 °C, trať měla ještě o dalších dvacet stupňů navíc, vlhkost vzduchu byla hodně nízká - pouhých 15% a vítr postupně sílil z 3,6 na 6,1 km/h.
Piloti v první desítce sázeli na různou strategii: Ricciardo, Gasly, Hülkenberg a Norris vsadili na nejměkčí směs, Vettel, Hamilton, Leclerc a Bottas nasadili středně tvrdé pneumatiky a jediný Verstappen, který se do TOP 10 prosadil díky Sainzově penalizaci, odstartoval na nejtvrdší specifikaci. Start příliš velké zvraty v pořadí nepřinesl, pouze Hülkenberg překvapil Bottase a prosadil se na 6. místo.
Missed the race start... where were you?! 😀Watch it here ⬇️#CanadianGP 🇨🇦 #F1https://t.co/q0bYbPAMsq
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Rozdíl mezi prvním Vettelem a druhým Hamiltonem nikdy nepřekročil 2,5 vteřiny, takže se čekalo, zda se nepovede něco vymyslet v boxech. Ferrari však poslalo vedoucího závodníka do boxů jako první (26. kolo) a Mercedes tentokrát zaváhal - Hamilton vydržel na okruhu Gillese Villeneuva ještě dvě další kola a po výjezdu na trať mu Vettel ujel téměř o pět vteřin.
LAP 9/70Lando Norris's race is over 😩His McLaren develops some unwanted, fiery three-wheel steering 🔥 #CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/c4tX9v0Xmw
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Pak se strategického nedostatku dopustili u Scuderie Ferrari, bylo by možná užitečnější stáhnout do boxů i Leclerca a nechat ho dotírat na Hamiltona, ale Charles tam zamířil až pět kol po Hamiltonovi a dokonce se propadl za Verstappena. Mladíci si to rozdali v 36. kole a Leclerc na čerstvějších pneumatikách na dlouhé rovince nedal Holanďanovi šanci.
LAP 13/70 Ricciardo powers past Stroll 💪The Aussie has pitted and sets about re-claiming his top-four position#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/qBGnZ0S5Vp
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Pozornost se přesunula na čelo, kde Hamilton dotahoval - ale také chyboval. Nejméně mu šla vracečka neboli zatáčka 10, probrzdil tu v 40. kole a a ve 42. okruhu Vettel zajel své maximum. O všem tak rozhodlo 48. kolo, v němž Vettelovo Ferrari před zatáčkou 4 ztratilo stopu a Němec se musel vydat přes trávník.
Race. Defining. Moment. 📽️#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/053sau3we1
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Když se opět vrátil na trať, učinil tak těsně před za ním jedoucím Hamiltonem. Ihned se objevil titulek, že incident je vyšetřován, možná se tato zpráva dostala i k Hamiltonovi a ten mírně zpomalil a nechal si Vettela odskočit. Navíc v 52. kole udělal v "desítce" podruhé stejnou chybu a v dalším kole Vettel opět zajel nejrychlejší kolo.
Dotřetice Hamilton "znásilnil" levou přední pneumatiku v desáté zatáčce v kole s pořadovým číslem 58, ale mohlo mu to být jedno. Sportovní komisaři pod vedením expilota F1 Emmanuele Pirra totiž vyhodnotili Vettelův návrat na trať jako nebezpečnou jízdu a čtyřnásobný mistr světa dostal pětivteřinový trest.
Vettel se do radiokomunikace marně obhajoval, že vlastně s pneumatikami od trávy nemohl udělat nic jiného. Chviličku měl náskok tří vteřin, ale záhy ho Hamilton dotáhl a snažil se Vettela udolat, aby obrousil případné hroty výčitek, že si vítězství zajistil u sportovních komisařů, ale nestalo se tak.
Ve stínu této události byly i ostatní chvíle závodu. Po startu kolidoval Albon s Giovinazzim - Ital mu urazil přední křídlo a Alex musel po absolvování kola do boxů, čímž byl závod de facto ztracen. Další menší drama připravil divákům Lando Norris, který měl problémy v několika zatáčkách a když projel rovně šikanu u Zdi šampionů, došlo k defektu závěsu u pravého zadního kola, navíc oblast začala hořet. Lando odstavil vůz vedle výjezdu z boxů, ale pořadatelé - nejspíš pod vlivem událostí z Monaka, ho tam nechali prostě stát...
Verstappen vydržel na trati až do 49. kola a spadl na sedmé místo, ale záhy si poradil s Hülkenbergem (51.) a Ricciardem (58. kolo). Na Bottase neměl, toho tým s ohledem na náskok stáhl tři kola před cílem do boxů a Valtteri na červených pneumatikách zajel v předposledním kole rekord trati.
Domácí Lance Stroll se rovněž držel na trati hodně dlouho, ve 46. kole zajel do boxů pro žluté pneumatiky z 8. místa a tři kola před cílem s Kvjatem v zádech svedl úspěšný souboj s Carlosem Sainzem, jehož závod ovlivnila časná zastávka v boxech. Nakonec se v následujícím kole dostal před Španěla i Kvjat a odsunul tak McLaren z bodovaných míst.
LAP 68/70Stroll powers past Sainz for P9...Then Kvyat makes a daring dive past for the final point too! 💪#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/43QSJHUBg7
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Kontroverzních momentů bylo v Kanadě několik, jedním z nich bylo i rozčarované stěžování Kevina Magnussena na kvality vozu - prohlásil, že v tak špatném autě ještě za svou kariéru neseděl. Když jeho lamentování nebralo konce, musel zasáhnout samotný Günther Steiner a doporučil Dánovi, aby si své poznámky nechal od cesty. Antonio Giovinazzi kupodivu unikl penalizaci za zdemolování Albonova křídla, takže trest ho postihl v jiné podobě - ve 27. kole mezi zatáčkami 1 a 2 nestačil zkrotit svůj Sauber Alfa Romeo a výsledkem byly parádní hodiny.
Dalo se očekávat, že nálada po závodě bude třaskavá. Už během dojezdového kola Vettel opakoval do vysílačky: "Takhle ne! Tímhle způsobem ne!" Své rozhořčení dal najevo při příjezdu do boxů - ani nedovezl svůj vůz k tabulím s pořadím, vylezl ven, odtlačil své Ferrari pár metrů nazpět a zamířil do mobilhomu své stáje. Rozhovory tak proběhly bez jeho účasti, čímž si Němec koledoval o další postih.
Parc Ferme... 🔀#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/cJOuT5hnwP
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Nakonec se dostavil na stupně vítězů, s mezizastávkou u odstavených vozidel, kde demonstrativně přendal tabuli s čísly 1 a 2. Diváci ho na "bedně" přivítali bouřlivými ovacemi. Ačkoliv se Hamilton nějak snažil obrousit napětí a dokonce se při dekorování vítěze pokusil vytáhnout Vettela na nejvyšší stupínek, ze Sebastianova výrazu bylo jasné, že tenhle moment bude dlouho skousávat. Moderátor a expilot F1 Martin Brundle pořizující rozhovory ještě Vettela odchytil při odchodu ze stupňů vítězů a pokusil se o konfrontaci mezi ním a Lewisem, do čehož si zabučeli i diváci, ale Vettel do mikrofonu sdělil, že na Hamiltona by bučet neměli, to si zaslouží ti v zákulisí, kteří tento závod takhle ovlivnili.
Rivals on track ⚔️Respect off it 🤝There's room for two on the top step#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/fZhua30FgC
— Formula 1 (@F1) June 9, 2019Je pochopitelné, že závod bude patřičně komentován, zvláště poté, co u Hamiltonova vozu byly těsně před závodem zjištěny určité nedostatky a mechanici na něm mohli pracovat. Zda bylo potrestání spravedlivé, nebo spíš s ohledem na závod i šampionát citlivé, to je věc názoru. Každopádně žádné vítězství od zeleného stolu, pokud se nejedná o jasné a hrubé porušení pravidel, nebude přijímáno s pochopením.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.