Jak na houpačce - v pátek pršelo, v sobotu bylo suchu, pro nedělní závod si někteří piloti příli proměnlivé podmínky, a to se jim splnilo. Jenže hned první kolo přineslo kolize, hodiny a další problémy, takže na konci druhého okruhu komisaři závod přerušili.
Vozy se seřadily na startovním roštu za nepříliš dobré viditelnosti, kdy teplota dosahovala pouhých 19°C, nicméně vedení závodu se rozhodlo pro start z pevných pozic. Na rovince se o nos dostal dopředu Leclerc, ale Verstappen plně využil potenciálu Red Bullu a posunul svůj vůz do vedení. Za nimi Sainz jr. Ztratil svou pozici na úkor Péreze a mělo být ještě hůř - po projetí zatáčky Hairpin nezvládl svůj Ferrari a narazil do bariéry na levé straně trati. Poškození zadní části vozu bylo fatální, navíc jeden z panelů ochranné bariéry se uvolnil a zasáhl Gaslyho vůz. Krátce poté odstavil Albon svou formuli s po poškození chladiče v důsledku lehkého kontaktu s Magnussenem. Navíc došlo k dalším problémům - Vettel po lehkém kontaktu s Alonsem ještě na startovní rovince předvedl hodiny, Zhou ho napodobil v zatáčce Hairpin. Gasly musel s poškozeným předním spoilerem do boxů, kde nazul pneumatiky do mokra. Piloti kroužili ještě druhé kolo, už za safety carem, ale záhy na trati vlály červené vlajky. Značně rozčilený byl právě Gasly, jenž po zastávce doháněl startovní pole a na trati v zatáčce 12 už se pohyboval odtahový traktor.
Původní optimistická varianta předpokládala restart v 7:50 místního času, jenže dvě minuty před avizovaným začátkem bylo vše odloženo na neurčito. Teprve po více než dvou hodinách byl vyhlášen druhý pokus restartu a v 9:15 se vozy skutečně vydaly na trať - ovšem za safety carem na pneumatikách do mokra v následujícím pořadí: Verstappen, Leclerc, Pérez, Ocon, Hamilton, Alonso, Russell, Ricciardo, Cunoda, Schumacher, Stroll, Magnussen, Norris, Bottas, Latifi, Vettel, Zhou a Gasly. Většina se shodla na lepší viditelnosti, a tak byl po třech kolech závod opětovně “zahájen”. Verstappen nedopustil žádné překvapení a vrhl se do čela, na němž se ostatním už jenom vzdaloval. Zhruba pět minut před ukončením tříhodinového limitu se ještě ptal, jestli se nevyplatí zajet do boxů pro čerstvou směs, ale tým nechtěl riskovat.
Pro další vývoj bylo důležité 7. kolo zkrácené Grand Prix. Do boxů zajeli Vettel a Latifi a na intermediates byli natolik rychlí, že doslova spustili stavidla výměn. O kolo později to byli Norris a Bottas, v 9. kole už celé startovní pole s výjimkou čtveřice Alonso, Ricciardo, Schumacher a Zhou. Prvně dva jmenovaní stavěli v 10. kole, Zhou o kolo později. Schumacher, figurující chvíli v TOP3 dostal od týmu pokyn, aby zůstal na modře značených pneumatikách pro případ vyjetí safety caru, ale tahle sázka Haasu nevyšla - ještě v 10. kole ho předjelo vedoucí duo, kolo poté Pérez a Ocon, ve dvanáctém postupně Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi (když Mick chyboval v zatáčce Spoon) a Norris, teprvé poté Schumacher zamířil do boxů - a bylo po závodě.
V čele se pět kol před cílem dotáhl Pérez na Leclerca, ale přes veškerou snahu a evidentně jinou volbu stopy (například Hairpin) se mu nedařilo Monačana překonat. Všechno rozhodl až úplně poslední moment na trati – Leclerc nedobrzdil do šikany Casio Triangle, musel projet únikovou zónou a při návratu na trať ještě tlačil Péreze k okraji tratě, takže si Checo stěžoval. Komisaři vynesli poměrně rychlý soud – Charles dostal pět trestných vteřin a klesl na třetí místo. Ferrari krátce po skončení závodu a oznámení penalizace vydalo prohlášení, že se proti trestu nehodlá odvolat.
Podobný souboj sváděli Ocon a Hamilton, ale jakkoli se sedminásobný šampión snažil, na Francouze recept nenašel, třebaže zvláště v úseku 130R by mezi jejich koly těžko prošel list papíru. Russell v druhém Mercedesu si stěžoval na špatné rozhodnutí týmu, ale v 15. kole už chytil druhý dech a poradil si s Cunodou, v dalším okruhu s Norrisem, ale tím jeho progres skončil. Ke slovu se dostal veterán Alonso, jenž se marně potýkal s Vettelem v souboji o 6. příčku. Proto se v Alpine rozhodli k riskantní výměně - ve 23. kole si zajel Alonso pro novou zelenou směs a ze sedmého místa se propadl o tři pozice dozadu. Převaha čerstvým gum se však záhy projevila – ve 24. kole si poradil s dvojicí Norris a Latifi, poté mílovými kroky ukrajoval desetivteřinový náskok Russella, aby ho v posledním kole také zdolal. A nedosti na tom – na Vettela mu chybělo nicotných jedenáct tisícin vteřiny!
Stejnou metodu ještě zkusil třeba domácí Zhou, ale ta už k odpoutání z chvostu startovního pole nevedla. Přestože se očekávala ještě druhá zastávka v boxech, krátící se čas znamenal pro piloty rozhodnutí setrvat - měnili s výjimkou Alonsa pouze jezdci z chvostu startovního pole. Nejvíc tak na velmi rychlém přechodu na intermediate vydělal Nicholas Latifi - postupně se z 6. příčky propadl na devátou, ale v závěrečném souboji dokázal odolat útočícímu Norrisovi a postaral se tak o letošní zvláštnost - všichni tři piloti Williamsu dokázali bodovat.
Všechno na trati ustoupilo jinému faktu - ačkoliv se v pravidlech uvádějí tři stupně přídělu bodů za zkrácenou verzi závodu, přiděleny byly plné body. Nikdo v paddocku neměl ponětí o pravidlu, následujícím po přerušení závodu (nejspíš proto, že by se proti jeho stupiditě asi většina týmů ohradila). Je pak otázkou, proč se podobná pravidla přijímají a kdo je pod nimi podepsán. Piloti na Suzuce absolvovali 28 kol, což představuje 52,83 % celkové délky trati. Smysluplné hodnocení podle tabulky 3 za odjetí větší části než 50 % a menší než 75% volí bodový klíč 19-14-12-10-8-6-4-3-2-1. Místo toho ale byly přiděleny body v plné hodnotě, přičemž důvodem je restart závodu. Je to zbytečný chaos, jenž korunovaci šampiona jenom neguje. Jen pro zajímavost: i při výše uvedeném ohodnocení by měl Verstappen na Leclerca náskok 111 bodů a s ohledem na fakt, že Monačan by za krajně nepravděpodobných okolností mohl získat jen 104 bodů (4x 25 + 4 body za nejrychlejší kola), stejně by se stal šampionem. Jak kdysi pravil Clay Regazzoni, stále více se ukazuje, že F1 se blíží cirkusové show...
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce