Když dosáhl Michael Schumacher sedmého titulu, málokdo předpokládal, že neuteče z hlediska historie F1 tolik vody, a bude mít po svém boku konkurenta. Lewis Hamilton v náročném závodě dokončil další díl své skvělé kariéry.
Po zmoklé overtuře k navrátivští se turecké Grand Prix se čekalo, jaké budou závodní podmínky. Protože okruh celou noc smáčel déšť, jenž dopoledne ustal, ovšem trať byla zaplavena vodou, bylo evidentní, minimálně část závodu bude "mokrá". I teplotní podmínky slibovaly náročný průběh: teplota 13°C, značně kluzký povrch jen o dva stupně více, vysoká vlhkost vzduchu (76 %) a naštěstí poměrně mírný vítr vanoucí o síle 2,5 km/h - to byly kulisy k závodu, ve kterém byl startovní rošt tak trochu vzhůru nohama. Všichni piloti měli na svých vozech pneumatiky do mokra, pouze z boxů startující piloti Williamsu zkusili od začátku intermediate.
Start vůbec nezvládl Verstappen a propadl se až na pátou příčku, ale ještě v průběhu prvního kola už byl zase třetí. Hned v první zatáčce se "potkali" Ocon a Ricciardo, přičemž Daniel poslal svého kolegu z trati. Za Oconem jedoucí Bottas nepočítal s překážkou a roztočil se také. Pořadí na konci prvního kola mělo následující podobu: Stroll, Pérez, Verstappen, Hamilton, Vettel, Albon, Ricciardo, Räikkönen, Sainz jr. a Magnussen.
Na mokru oba vozy týmu Racing Point soupeřům ujížděly a Stroll překvapivě nechával za sebou i zkušenějšího Péreze. Největší odstup od soupeřů navýšil Kanaďan až na 15 vteřin, ale s osychající tratí se naplnily obavy "růžové stáje", náskok klesal, navíc už v 7. kole zajel do boxů Leclerc pro intermediate a rázem začal sázet nejrychlejší kola. Po Bottasovi v osmém se v devátém kole vrhli do boxů Vettel, Hamilton, Räikkönen, Magnussen, Giovinazzi a Kvjat, kolo poté pak vedoucí Stroll a v jedenáctém Pérez, Sainz jr., Ricciardo a Gasly. Zastávky završil ve 12. a 13. kole Red Bull, přičemž Verstappen jako první musel okamžik počkat na odstranění záslepek z brzdových trychtýřů, takže u mechaniků stál čtyři vteřiny, navíc při výjezdu z boxů dostal smyk a komisaři FIA zakrátko oznámili, že ho vyšetřují kvůli podezření, že přejel bílou čáru ohraničující pit-exit. Problémy měl i Pérez, jenž si pit-stop kvůli potížím s pravým předním kolem natáhl na 4,9 vteřiny. Po přechodu na intermediate se tedy zformovalo pořadí Stroll, Pérez, Verstappen, Vettel, Hamilton, Albon, Ricciardo, Sainz jr., Magnussen a Leclerc.
Miss this one? You'll wish you hadn't 😱Check out highlights from an unforgettable race in Turkey!#TurkishGP 🇹🇷 #F1
— Formula 1 (@F1) November 15, 2020V průběhu 13. kola odstavil Giovinazzi svůj těžce zkoušený monopost, s nímž při nájezdu na start skončil ve štěrku. Přibližně kolo a půl trval režim virtuálního safety caru, po němž Hamilton nezvykle vyjel mimo trať a musel přepustil místo Albonovi. Ostře sledovaný pilot Red Bullu si v následujícím kole poradil i s Vettelem, což se dlouho nedařilo Hamiltonovi, stěžoval si na utíkající čas. V 18. kole Verstappen udělal hodiny a klesl na šestou příčku, vzápětí si zajel pro novou směs pneumatik.
Pro další vývoj závodu byla stále sušší trať, i když na slicks se nikdo neodvážil. Vedení ve 30. kole povolilo používání DRS a záhy se na obou zónách začalo předjíždět. Mezi 33. a 36. kolem se odbyly další zastávky: pro nové intermediate si dojeli Ricciardo, Vettel, Albon poté, co v zatáčce 4 vyrobil při stíhání Péreze hodiny, rovněž nazul další sadu zeleně označených gum, ve 36. kole zastavil podruhé i Stroll. To už se ale začal propadat a vrcholem byl ukázkový souboj kvarteta Stroll, Vettel, Albon a Leclerc - takhle vjížděli do poslední vlásenky před cílovou rovinkou - aby z ní vyjeli v pořadí Vettel, Leclerc, Stroll a Albon.
Hamilton už pak až do konce v pohodě navyšoval náskok a ve 46. kole dokonce nadělil lehce potupný okruh navíc trápícímu se Bottasovi. V předposledním kole ještě mechanici a vedení Mercedesu zabrnkali na nervy soupeřům, když do komunikace ohlásili "bezpečnostní" pit-stop pro Hamiltona (měl náskok na Péreze přes půl minuty), ale nakonec Lewis v pohodě dojel do cíle a když zaparkoval svůj Mercedes u stojanu s číslem 1, přemohly ho emoce. Vyrovnal se v počtu titulů Michaleu Schumacherovi a to ještě nemusí být konec.
S7ILL RISINGWhat a way to win your seventh world title 🏆#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/Niw8yuL1cm
— Formula 1 (@F1) November 15, 2020O stupně vítězů tentokrát tvrdě soupeřily týmy Racing Point a Ferrari. Leclerc na začátku závodu okupoval 14. pozici, zatímco Vettel se pohyboval mezi třetím a čtvrtým místem. Monačan ale jel odlišnou strategii a ve finále se z desátého místa probojovával kupředu. Využil potíží pilotů před sebou, ve 41. kole zdolal i týmového kolegu.
O dvě kola později Verstappena a i když v 50. kole byl trochu široký a ocitl se na chvíli za okrajem trati, dotáhl v posledním kole s Vettelem v zádech druhého Péreze a po jeho chybě v zatáčce 9 se dokonce dostal před něj. Před poslední vlásenkou ale byl dlouhý na brzdy a jeho potácení využili jak Pérez, tak Vettel. A to měl ještě Leclerc velké štěstí, že ho těsně před cílem nepokořil Sainz jr.
Just three corners to go, and then... 😮#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/7l4qVRSo1r
— Formula 1 (@F1) November 15, 2020Stroll po dvou výměnách přestal existovat - postupně ho odsouvali dále Sainz jr. (42. kolo), tři kola před cílem chyboval v prvních zatáčkách po startu a využil toho Norris. Pád z pole-position do druhé poloviny první desítky byl pro Lance velkým rozčarováním.
Red Bull předvedl něco ve stylu opera comica. Verstappen se s vozem hodně pral a nečekaně chyboval. První hodiny udělal v 18. kole, o těch jsme se již zmínili, další se mu podařily v 51. okruhu v zatáčce 4, když se před ním roztočil Räikkönen. Jak je Max silný, nebo spíše Albon slabý dokazuje, že navzdory tomu Holanďan svého kolegu dotáhl už o dvě kola později a bez potíží ho předjel - a trvale se mu vzdaloval.
McLareny se nenechaly deprimovat posunem na startu a jak Sainz jr., tak Norris dokázali svádět úspěšné souboje se soupeři. Zejména Landovi "to jelo" a předjel jednoznačně nejvíc pilotů v přímém souboji - Russela (25. kolo), Magnussena (28.), Ricciarda (48.) a již vzpomínaného Norrise. Naproti tomu Renault opět předvedl svůj "efekt horská dráha", navzdory slibné pozici po startu se Ocon po prvních hodinách a následném kontaktu s Bottasem v zatáčce 9 musel vydat záhy do boxů a Ricciardo se propadal dozadu - navíc když bojoval ve 48. kole s Norrisem v cílové vlásence, dokonce musel zvládat hodiny a nakonec byl rád za bod útěchy.
"We're witnessing you making history, man!"A memory to last forever as Sebastian Vettel congratulates his friend and rival @LewisHamilton 🤜🤛#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/5LGvaby4k0
— Formula 1 (@F1) November 15, 2020Tragický závod ze svého pohledu jel Bottas. Nejenže udělal hned na začátku uvedené hodiny a pak došlo k dříve zmíněnému šťouchanci s Oconem, další piruetu přidal ve 21. kole a do třetice se mu povedla rotace ve 41. okruhu. Když mu z boxů hlásili, že do konce závodu zbývají čtyři kola, Valtteri si jen odevzdaně povzdechl: "Mohlo by jich být i méně."
Naprosto neviditelní byli tentokrát piloti AlphaTauri, Haas na sebe upoutal pouze zpackanou výměnou ve 35. kole, na kterou doplatil Magnussen - tým ho musel z konce boxové uličky odtlačit zpět a přezutí zopakovat. Pro Grosjeana skončil závod po kolizi v deváté zatáčce 41. kola, kde ho z trati vyprovodil Latifi - Kanaďan ho podle vlastních slov vůbec neviděl (více zde).
Slibné pozice nezúročili ani piloti Alfy Romeo, navíc Giovinazzi musel odstoupit kvůli potížím s převodovkou. Turecko sice prokázalo, že "mokrý" závod může být nevyzpytatelný, ale jistota mající podobu Hamiltona se těžko od vavřínů odděluje. A protože tituly jsou už rozdány, uvidíme, co nám zbylé tři závody této podivné a zvláštní sezóny ještě přinesou.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.