Technický konzultant Marussie Pat Symonds ve svém článku pro F1 Racing hodnotí mistrovský vůz Adriana Neweyho - Red Bull RB8, s nímž Sebastian Vettel minulý rok získal třetí titul mistra světa.
Při navrhování závodních vozů F1 neexistují žádné zázračné díly. Kterékoliv zkušené oko pohlédne na RB8, spatří myriády designových detailů, které zapůsobí, a množství konceptů, které provokují myšlení.
Tajemství úspěchu nespočívá v žádném jednotlivém hledisku návrhu, ale spíše v souboru konceptů a detailů, které tvoří soudržný design, jenž plně využívá zákonů fyziky, a vozu tudíž přináší výkonnost.
Představení vozu RB8Jako u mnoha nových vozů v těchto dnech, o RB8 toho při představení bylo představeno jen málo. I po zahájení testování se vůz den ode dne mění a finální specifikaci sotva kdy uvidíte dříve, než během několika posledních dnů testování.
Ačkoliv před startem sezóny se většina technických rozhovorů soustředila na stupňovité nosy vozů pro rok 2012, pro návrháře se jednalo pouze o výsledek sady pravidel. V jejich myslích to bylo relativně bezvýznamné, protože se soustředili na věci, které byly mnohem důležitější.
Tou hlavní mezi nimi byla touha získat zpět co nejvíce aerodynamických zisků, které byly ztraceny v důsledku zavedení detailnějších pravidel omezujících pozici koncovek výfuků a tudíž snižujících jejich schopnosti zlepšovat přítlak.
V předsezónních testech týmy trumvy skrývají, řešení pro první závod odhalil Red Bull až v jejich závěru (foto: Red Bull Racing)
Předsezónní testováníVůz RB8 jezdil po většinu zimního testování s konvenčními výfuky, které foukaly na spodní zadní křídlo. Cílem bylo přimět jej k větší práci, což by zlepšilo také proudění difuzoru. V poslední den testů Red Bull použil systém, který nasadil v Austrálii a který připomínal řešení McLarenu, Ferrari a Sauberu.
Tento systém svedl výfuky do žlábku v karosérii, která byla umístěna co nedál k vnějšku, jak to umožňovala pravidla, a stala se populární pod názvem "Coanda výfuk."
V čem byl přístup Red Bullu novýZacházení s prouděním pod koncovkou výfuků bylo v určitém smyslu nové. Tok byl fyzicky sveden k otvoru v difuzoru, jenž je tam povolen pro umístění startéru. Tuto díru využilo mnoho týmů, ale nikdo to nedokázal tak čistě, jak Red Bull u RB8.
Je otázkou, jak úspěšné to bylo, ale po odstranění tunelu v Bahrajnu jej znovu zavedli později v sezóně 2012. Vzhledem ke standardům Red Bullu byl jejich začátek zklamáním. Brzy začalo být zřejmé, že poslední generace pneumatik Pirelli měla tak úzké rozmezí provozní teploty, že se na to musí soustředit hlavní pozornost týmu.
V Bahrajnu Red Bull kanály pod výfuky zavřel, po úpravě je později znovu nasadil(foto: Red Bull Racing)
Brzdové kanálky přestávají sloužit jen k chlazení brzdNásledkem toho bylo třeba věnovat více pozornosti velmi složitým brzdovým kanálkům. Nyní už nestačilo navrhnout zařízení, které bude chladit brzdy s co nejmenší aerodynamickou ztrátou: bylo třeba zvážit je jako součást problematiky celkového teplotního managementu.
Teplo generované brzdami je enormní a tato energie může být díky pečlivému řízení využita k zahřívání pneumatik na okruzích, kde fungovaly pod svou optimální provozní teplotou.
Úpravy kvůli nesouladu s pravidlyJak už to bývá u předních týmů, neunikly pozornosti tvůrců pravidel, [Red Bull] byl dvakrát donucen ke změně svého vozu. Poprvé, když byl systém vedoucí vzduch skrz poloosu a kolo shledán v rozporu s pravidly. Zatímco samotných brzdových kanálků se omezení pohyblivých aerodynamických zařízení netýkají, poloosy ano.
Druhá otázka ohledně legálnosti byla mnohem jasnější. Několik týmů experimentovalo s otvory vyříznutými v rozích podlahy před zadními koly. Red Bull jednoduše vyříznul plně uzavřený otvor, který byl očividně nelegální, proto jej musel změnit.
DDRSPozději v sezóně jsme viděli jejich interpretaci dvojitého DRS: využívalo kanál, jenž se odkrýval při aktivaci DRS, a vedl vzduch pod spodní zadní křídlo, kde docházelo k odtržení proudění a omezení odporu.
To přitahovalo spoustu pozornosti, protože se to překrývalo se zlepšením týmu. Bylo to něco jako falešná stop, protože od Singapuru bylo auto dominantní, i když se nacházelo ve vedení, kdy DRS nemůžete využívat. Mnohem více stálo za pozornost podstatně přepracované přední křídlo, které bylo nasazeno ve stejném čase.
Zadní zavěšení - čistota a vysoká úroveň integrace (foto: Red Bull Racing)
To nejlepší? IntegraceNa designu RB8 byla nejpřitažlivější jeho integrace - a nikde to nebylo zřejmější než na řešení zadního zavěšení, které bylo představeno ve Valencii. Chytré umístění spodního ramene zavěšení a vzpěry sbíhavosti bylo zarovnáno s hnací poloosou.
Celé řešení zakrýval kompozitní kryt poskytující aerodynamický povrch, jenž fungoval ve spojení se spodním zadním křídlem a difuzorem tak, aby vytvářel celek, který byl bezpochyby mnohem výhodnější než všechny součástky jednotlivě.
Byl ztělesněním konceptu a detailů, které RB8 oddělovaly od zbytku.
Tip: Jedny z posledních vylepšení Red Bullu RB8 jsme podrobněji rozebírali zde.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.