Jak vypadá letošní zbraň Red Bullu RB8 zblízka? Opět si projdeme některé detaily nového monopostu, porovnáme ho s tím loňským a v závěru si uvedeme obecné technické specifikace.
Při návrhu letošního vozu se musel tým Adriana Neweyho vypořádat se ztrátou výfuků u podlahy, jejich foukání utěsňovalo minulý rok podlahu a umožňovalo jezdit s extrémním sklonem. Díky nim se Red Bullu velmi rychle podařilo získat velkou část přítlaku ztracenou zákazem dvojitých difuzorů.
Letošní vůz RB8 vychází ze svého pradědy - monopostu RB5, jenž určil v F1 trendy, které následovali ostatní designéři. Nebýt nosu a výfuků, je současný vůz velmi malou evolucí loňského RB7. Ale vzhledem k tomu, že ten vyhrál 18 kvalifikací, nebylo proč podstupovat velké změny. Bude to však letos stačit na titul?
Také rakouský tým jde letos co nejvyššího ošklivého nosu se schodem. Oproti konkurenci je zvláštní svým horizontálním výřezem v horní části, jenž dle týmu slouží hlavně pro chlazení kokpitu. K tomu by měl ale sloužit druhý otvor ve spodní části nosu.
Časem se ukáže, jestli se zde Newey snaží pomocí pomalejšího proudění uvnitř vozu pouze vytvořit před štěrbinou plynulý přechod pro vzduch obtékající horní stranu nosu, nebo zde skrývá i další fintu (třeba formu pasivního F-kanálu, který testuje Mercedes).
Bočnice jsou vpředu podseknuté a podobně jako loni velmi krátké, čímž vzniká hodně prostoru pro proudění vzduchu na zádi.
Výfuky se nacházejí v zadní části blízko středu vozu pod horním závěsem. Zdá se, že konzervativně směřují na spodní část zadního křídla, čímž se snaží zrychlit proudění v této oblasti, což může pomoci také odtoku vzduchu z difuzoru. Horní rameno zavěšení, které pomáhá směrovat horké plyny na křídlo, je hned nad jejich vyústěním, tým však s jeho přehříváním však tým v Jerezu neměl problémy.
Red Bull zůstal u zavěšení typu push-rod vpředu a u pull-rodu vzadu. Ramena zavěšení jsou navržena tak, aby kladla co nejmenší odpor v důležitých oblastech proudění vzduchu, který tak pomáhá na zádi - difuzoru, spodní i horní části zadního křídla - vytvářet co nejvyšší přítlak.
Velké deflektory pod nosem jsou zhruba v polovině rozděleny vertikálním výřezem. Jejich účelem je odvádět vzduch ze spodní části pod nosem, což pomáhá nejen k vylepšení proudění směrem k náběžné hraně bočnic, ale také zefektivňuje práci předního křídla.
Přední křídlo pochází z loňského vozu. To přední patří k těm nejkomplexnějším ze všech týmů, pomocí výřezů indukuje víry, které pomáhají zvýšit celkovou výkonnost podlahy.
U zadního křídla se změnil způsob uchycení k podlaze pomocí dvou šikmých kovových nosníků. Difuzor po celé horní straně obsahuje drobný křídlový profil pro zvýšení jeho efektivity stejně jako minulý rok.
Srovnání s loňským vozem RB7
Technické informace
- šasi: monokok z kompozitní struktur vyrobených Red Bullem osazený V8 motorem Renault, který je plně namáhaným prvkem- převodovka: sedmirychlostní, podélně uložená, s hydraulickým systémem pro posilované řazení a operace se spojkou- spojka: AP Racing- elektronika: standardní řídicí jednotka FIA (MESL)- zavěšení: těhlice z hliníkové slitiny, dvojité závěsy z uhlíkových kompozitů spolu s pružinami a zkrutným stabilizátorem, tlumiče Multimatic, vpředu push-rod, vzadu pull-rod- kola: OZ Racing - vpředu 12 x 13 palců, vzadu 13,7 x 13 palců- pneumatiky: Pirelli- brzdy: třmeny, destičky a kotouče Brembo
Motor: Renault RS27-2012- objem: 2 400 cm3- úhel sevření válců: 90°- počet válců: 8- počet ventilů: 32- maximální otáčky: 18 000- konstrukce: blok válců z hliníkové slitiny- řízení motoru: standardizovaná řídicí jednotka FIA (MESL) TAG310B- elektronika: standardizovaná řídící jednotka FIA (MESL)- palivo: Total Group- maziva: Total Group- váha: (dle předpisů FIA minimálně) 95 kg
© Foto: Red Bull, Pirelli
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.