Helmut Marko promlouvá o odchodu Sebastiana Vettela. Potvrzuje, že zamíří k Ferrari, kde se mu zřejmě zdá "tráva zelenější." Jde však o správný okamžik vzhledem k tomu, že se Ferrari nachází ve špatné situaci.
Helmute, kdy se objevily první náznaky, že by se mohl Sebastian poohlížet po novém domově?Helmut Marko: Myslím, že první podezření, že se něco vaří, přišlo po letní přestávce. Vznik přesně nemůžu určit, ale šlo o silné vnitřní tušení. Nezapomeňte, že se musely sejít alespoň dvě věci: nešlo jen o to, že chtěl Sebastian odejít, ale také o to, aby mu Fernando Alonso uvolnil cestu. Čím více se Alonso Ferrari vzdaloval, tím bylo pravděpodobnější, že Seb přestoupí.
Těžko si ale představit, že by Alonso předvídal následky.HM: Nemám tušení, co si Alonso myslel.
Vaše žhavá novinka, že Sebastian opouští Red Bull, zničila jakoukoliv mediální strategii týmu, ke kterému se přidá.HM: To nebylo naším záměrem. Jen jsme informovali o faktu a o tom, co plánujeme do budoucna. Šlo o rychlost naší reakce - a to ukazuje, jak jsme odhodláni.
Ale pro jeho nový tým to nebylo úplně ideální, že nedošlo ke společnému oznámení.HM: Já se musím ohlížet na to, co je nejlepší pro Red Bull. Nemůžu sledovat duševní rozpoložení jiného týmu.
Co Sebastian očekává od svého přestupu? Je pravděpodobné, že nejlepší šanci na návrat k vítězstvím by měl u Red Bullu.HM: Ferrari je stále v F1 pojmem. Jde o mýtus, takže všichni piloti tam touží během své závodní kariéry přejít. Samozřejmě, že většina z toho jsou iluze.
Helmut Marko potvrzuje, že má Sebastian Vettel namířeno k Ferrari (foto: Red Bull Racing)
Cožpak pro jezdce nejsou vítězství vždy tím nejdůležitějším - nebýt části mýtu?HM: Sebastian už čtyřikrát [titul] vyhrál. Nyní je čas pro mýtus. A zároveň věřím, že okamžik pro přestup byl ideální: Ferrari je dole, a v takové situaci si můžete diktovat své podmínky.
Podmínky, které by Red Bull možná nepřijal?HM: Například.
Všechno to tedy vyšlo najevo během večeře v Japonsku - oba jste seděli na poduškách na zemi v restauraci a najednou někdo řekne pravdu a druhému spadne čelist?HM: Mě čelist nespadla (smích)! Pravil jsem mu: 'Řekni mi to.' A on to udělal. Šlo o fakt, který jsme si všimli. Atmosféra není špatná, ale my v příští sezóně uděláme cokoliv, abychom jej porazili.
Jak se Dietrich Mateschitz (majitel Red Bullu) vyrovnal se situací? Nikdo obvykle Red Bull neopouští, pokud si Red Bull nepřeje, aby odešel. Ale v tomto případě špičkový zaměstnanec Red Bullu z lodi vyskočil.HM: Já jsem Dietricha varoval, že se něco stane. A tohle není milenecké spojení - jde o pracovní vztah, jak jste správně řekli. A pokud věříte, že by tráva mohla být jinde zelenější, pak učiníte takové rozhodnutí. A znovu: myslím si, že pro Sebastiana šlo o ideální okamžik vzhledem k situaci, ve které se Ferrari nachází.
To znamená, že Daniel [Ricciardo] je vaším špičkovým pilotem pro rok 2015. Prožil fantastickou sezónu - zatím třikrát vyhrál a stále může ještě pomýšlet na titul. Vypadaly by věci trochu jinak, kdyby Daniel neprokázal, že je schopným lídrem týmu?HM: Ano, pokud by nebyl lídrem týmu, pak by situace vypadala trochu jinak. My jsme však věděli, že Daniel tyto předpoklady naplní, takže to bylo mnohem jednodušší.
Red Bull dá příští rok přednost dravému mládí: Danielovi Ricciardovi a Daniilovi Kvjatovi(foto: Red Bull Racing)
Budete nyní blíže spolupracovat s Danielem, abyste ho připravili na jeho pozici pro rok 2015?HM: On vždy věděl, že dokáže nahradit kohokoliv a že vždy jednáme se všemi našimi piloty stejně. Jediným rozdílem mezi ním a Daniilem [Kvjatem] příští rok bude více zkušeností.
Daniel má stále matematickou šanci na titul. Změní to něco v pořadí pro zbývající závody?HM: Pokud to bude rozhodující pro zisk titulu, pak jsem si jistý, že Sebastian dobře ví, co má udělat.
Daniil Kvjat byl zřejmě překvapený z toho, že postoupí do špičkového týmu pouze po jediném roce závodění v F1.HM: Jsme v pohodlné situaci - máme široký výběr talentů, ze kterých si můžeme dle libosti vybírat. A věřte mi, nepovýšili bychom ho, pokud bychom nevěřili, že na to má!
Znamená to, že kdybyste nevěřili, že Daniil může odvést tu práci, te byste se poohlídli po někom zvnějšku?HM: Ano, zvážili bychom to.
V roce 2015 budete mít nejmladší jezdeckou dvojici ze špičkových týmů.HM: Nechceme ji mít nejmladší, ale nejúspěšnější. Věk už není výhodou.
Bylo by vaše rozhodnutí rozloučit se s Jeanem-Ericem Vergnem jiné, kdybyste věděli o Sebastianových plánech?HM: Kdyby a ale.. nyní je to fakt.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.