Helmut Marko promlouvá o odchodu Sebastiana Vettela. Potvrzuje, že zamíří k Ferrari, kde se mu zřejmě zdá "tráva zelenější." Jde však o správný okamžik vzhledem k tomu, že se Ferrari nachází ve špatné situaci.
Helmute, kdy se objevily první náznaky, že by se mohl Sebastian poohlížet po novém domově?Helmut Marko: Myslím, že první podezření, že se něco vaří, přišlo po letní přestávce. Vznik přesně nemůžu určit, ale šlo o silné vnitřní tušení. Nezapomeňte, že se musely sejít alespoň dvě věci: nešlo jen o to, že chtěl Sebastian odejít, ale také o to, aby mu Fernando Alonso uvolnil cestu. Čím více se Alonso Ferrari vzdaloval, tím bylo pravděpodobnější, že Seb přestoupí.
Těžko si ale představit, že by Alonso předvídal následky.HM: Nemám tušení, co si Alonso myslel.
Vaše žhavá novinka, že Sebastian opouští Red Bull, zničila jakoukoliv mediální strategii týmu, ke kterému se přidá.HM: To nebylo naším záměrem. Jen jsme informovali o faktu a o tom, co plánujeme do budoucna. Šlo o rychlost naší reakce - a to ukazuje, jak jsme odhodláni.
Ale pro jeho nový tým to nebylo úplně ideální, že nedošlo ke společnému oznámení.HM: Já se musím ohlížet na to, co je nejlepší pro Red Bull. Nemůžu sledovat duševní rozpoložení jiného týmu.
Co Sebastian očekává od svého přestupu? Je pravděpodobné, že nejlepší šanci na návrat k vítězstvím by měl u Red Bullu.HM: Ferrari je stále v F1 pojmem. Jde o mýtus, takže všichni piloti tam touží během své závodní kariéry přejít. Samozřejmě, že většina z toho jsou iluze.
Helmut Marko potvrzuje, že má Sebastian Vettel namířeno k Ferrari (foto: Red Bull Racing)
Cožpak pro jezdce nejsou vítězství vždy tím nejdůležitějším - nebýt části mýtu?HM: Sebastian už čtyřikrát [titul] vyhrál. Nyní je čas pro mýtus. A zároveň věřím, že okamžik pro přestup byl ideální: Ferrari je dole, a v takové situaci si můžete diktovat své podmínky.
Podmínky, které by Red Bull možná nepřijal?HM: Například.
Všechno to tedy vyšlo najevo během večeře v Japonsku - oba jste seděli na poduškách na zemi v restauraci a najednou někdo řekne pravdu a druhému spadne čelist?HM: Mě čelist nespadla (smích)! Pravil jsem mu: 'Řekni mi to.' A on to udělal. Šlo o fakt, který jsme si všimli. Atmosféra není špatná, ale my v příští sezóně uděláme cokoliv, abychom jej porazili.
Jak se Dietrich Mateschitz (majitel Red Bullu) vyrovnal se situací? Nikdo obvykle Red Bull neopouští, pokud si Red Bull nepřeje, aby odešel. Ale v tomto případě špičkový zaměstnanec Red Bullu z lodi vyskočil.HM: Já jsem Dietricha varoval, že se něco stane. A tohle není milenecké spojení - jde o pracovní vztah, jak jste správně řekli. A pokud věříte, že by tráva mohla být jinde zelenější, pak učiníte takové rozhodnutí. A znovu: myslím si, že pro Sebastiana šlo o ideální okamžik vzhledem k situaci, ve které se Ferrari nachází.
To znamená, že Daniel [Ricciardo] je vaším špičkovým pilotem pro rok 2015. Prožil fantastickou sezónu - zatím třikrát vyhrál a stále může ještě pomýšlet na titul. Vypadaly by věci trochu jinak, kdyby Daniel neprokázal, že je schopným lídrem týmu?HM: Ano, pokud by nebyl lídrem týmu, pak by situace vypadala trochu jinak. My jsme však věděli, že Daniel tyto předpoklady naplní, takže to bylo mnohem jednodušší.
Red Bull dá příští rok přednost dravému mládí: Danielovi Ricciardovi a Daniilovi Kvjatovi(foto: Red Bull Racing)
Budete nyní blíže spolupracovat s Danielem, abyste ho připravili na jeho pozici pro rok 2015?HM: On vždy věděl, že dokáže nahradit kohokoliv a že vždy jednáme se všemi našimi piloty stejně. Jediným rozdílem mezi ním a Daniilem [Kvjatem] příští rok bude více zkušeností.
Daniel má stále matematickou šanci na titul. Změní to něco v pořadí pro zbývající závody?HM: Pokud to bude rozhodující pro zisk titulu, pak jsem si jistý, že Sebastian dobře ví, co má udělat.
Daniil Kvjat byl zřejmě překvapený z toho, že postoupí do špičkového týmu pouze po jediném roce závodění v F1.HM: Jsme v pohodlné situaci - máme široký výběr talentů, ze kterých si můžeme dle libosti vybírat. A věřte mi, nepovýšili bychom ho, pokud bychom nevěřili, že na to má!
Znamená to, že kdybyste nevěřili, že Daniil může odvést tu práci, te byste se poohlídli po někom zvnějšku?HM: Ano, zvážili bychom to.
V roce 2015 budete mít nejmladší jezdeckou dvojici ze špičkových týmů.HM: Nechceme ji mít nejmladší, ale nejúspěšnější. Věk už není výhodou.
Bylo by vaše rozhodnutí rozloučit se s Jeanem-Ericem Vergnem jiné, kdybyste věděli o Sebastianových plánech?HM: Kdyby a ale.. nyní je to fakt.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.