Helmut Marko promlouvá o odchodu Sebastiana Vettela. Potvrzuje, že zamíří k Ferrari, kde se mu zřejmě zdá "tráva zelenější." Jde však o správný okamžik vzhledem k tomu, že se Ferrari nachází ve špatné situaci.
Helmute, kdy se objevily první náznaky, že by se mohl Sebastian poohlížet po novém domově?Helmut Marko: Myslím, že první podezření, že se něco vaří, přišlo po letní přestávce. Vznik přesně nemůžu určit, ale šlo o silné vnitřní tušení. Nezapomeňte, že se musely sejít alespoň dvě věci: nešlo jen o to, že chtěl Sebastian odejít, ale také o to, aby mu Fernando Alonso uvolnil cestu. Čím více se Alonso Ferrari vzdaloval, tím bylo pravděpodobnější, že Seb přestoupí.
Těžko si ale představit, že by Alonso předvídal následky.HM: Nemám tušení, co si Alonso myslel.
Vaše žhavá novinka, že Sebastian opouští Red Bull, zničila jakoukoliv mediální strategii týmu, ke kterému se přidá.HM: To nebylo naším záměrem. Jen jsme informovali o faktu a o tom, co plánujeme do budoucna. Šlo o rychlost naší reakce - a to ukazuje, jak jsme odhodláni.
Ale pro jeho nový tým to nebylo úplně ideální, že nedošlo ke společnému oznámení.HM: Já se musím ohlížet na to, co je nejlepší pro Red Bull. Nemůžu sledovat duševní rozpoložení jiného týmu.
Co Sebastian očekává od svého přestupu? Je pravděpodobné, že nejlepší šanci na návrat k vítězstvím by měl u Red Bullu.HM: Ferrari je stále v F1 pojmem. Jde o mýtus, takže všichni piloti tam touží během své závodní kariéry přejít. Samozřejmě, že většina z toho jsou iluze.
Helmut Marko potvrzuje, že má Sebastian Vettel namířeno k Ferrari (foto: Red Bull Racing)
Cožpak pro jezdce nejsou vítězství vždy tím nejdůležitějším - nebýt části mýtu?HM: Sebastian už čtyřikrát [titul] vyhrál. Nyní je čas pro mýtus. A zároveň věřím, že okamžik pro přestup byl ideální: Ferrari je dole, a v takové situaci si můžete diktovat své podmínky.
Podmínky, které by Red Bull možná nepřijal?HM: Například.
Všechno to tedy vyšlo najevo během večeře v Japonsku - oba jste seděli na poduškách na zemi v restauraci a najednou někdo řekne pravdu a druhému spadne čelist?HM: Mě čelist nespadla (smích)! Pravil jsem mu: 'Řekni mi to.' A on to udělal. Šlo o fakt, který jsme si všimli. Atmosféra není špatná, ale my v příští sezóně uděláme cokoliv, abychom jej porazili.
Jak se Dietrich Mateschitz (majitel Red Bullu) vyrovnal se situací? Nikdo obvykle Red Bull neopouští, pokud si Red Bull nepřeje, aby odešel. Ale v tomto případě špičkový zaměstnanec Red Bullu z lodi vyskočil.HM: Já jsem Dietricha varoval, že se něco stane. A tohle není milenecké spojení - jde o pracovní vztah, jak jste správně řekli. A pokud věříte, že by tráva mohla být jinde zelenější, pak učiníte takové rozhodnutí. A znovu: myslím si, že pro Sebastiana šlo o ideální okamžik vzhledem k situaci, ve které se Ferrari nachází.
To znamená, že Daniel [Ricciardo] je vaším špičkovým pilotem pro rok 2015. Prožil fantastickou sezónu - zatím třikrát vyhrál a stále může ještě pomýšlet na titul. Vypadaly by věci trochu jinak, kdyby Daniel neprokázal, že je schopným lídrem týmu?HM: Ano, pokud by nebyl lídrem týmu, pak by situace vypadala trochu jinak. My jsme však věděli, že Daniel tyto předpoklady naplní, takže to bylo mnohem jednodušší.
Red Bull dá příští rok přednost dravému mládí: Danielovi Ricciardovi a Daniilovi Kvjatovi(foto: Red Bull Racing)
Budete nyní blíže spolupracovat s Danielem, abyste ho připravili na jeho pozici pro rok 2015?HM: On vždy věděl, že dokáže nahradit kohokoliv a že vždy jednáme se všemi našimi piloty stejně. Jediným rozdílem mezi ním a Daniilem [Kvjatem] příští rok bude více zkušeností.
Daniel má stále matematickou šanci na titul. Změní to něco v pořadí pro zbývající závody?HM: Pokud to bude rozhodující pro zisk titulu, pak jsem si jistý, že Sebastian dobře ví, co má udělat.
Daniil Kvjat byl zřejmě překvapený z toho, že postoupí do špičkového týmu pouze po jediném roce závodění v F1.HM: Jsme v pohodlné situaci - máme široký výběr talentů, ze kterých si můžeme dle libosti vybírat. A věřte mi, nepovýšili bychom ho, pokud bychom nevěřili, že na to má!
Znamená to, že kdybyste nevěřili, že Daniil může odvést tu práci, te byste se poohlídli po někom zvnějšku?HM: Ano, zvážili bychom to.
V roce 2015 budete mít nejmladší jezdeckou dvojici ze špičkových týmů.HM: Nechceme ji mít nejmladší, ale nejúspěšnější. Věk už není výhodou.
Bylo by vaše rozhodnutí rozloučit se s Jeanem-Ericem Vergnem jiné, kdybyste věděli o Sebastianových plánech?HM: Kdyby a ale.. nyní je to fakt.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.