Technický ředitel Lotusu Nick Chester se ohlíží za výkony v Monze a hovoří o přípravách na víkendovou Velkou cenu Singapuru. Co nového hodlají nasadit a jak se připravují na noční závod na náročném městském okruhu?
Jaké jsou vaše závěry po Monze?NCh: Věděli jsme, že to pro nás bude obtížný závod a mohli jste něco z toho vidět u ostatní vozů, které se také trápily. Uvědomovali jsme si, že s úrovněmi odporu našeho vozu to na tratích, jako je Monza, bude náročné.
V neděli ale naše závodní tempo bylo lepší, než se čekalo. Pastor odjel docela slušný závod, vzhledem k jeho kvalifikační pozici však bylo jasné, že bude těžké získat významný počet míst. Bylo ale příjemné pozorovat v neděli závodní tempo.
Míříme do Singapuru - jaké jsou hlavní vlastnosti [okruhu] Marina Bay?Nick Chester: Protože se tam nachází hodně pomalých zatáček, tak je klíčová dobrá výkonnost v této oblasti, stejně jako stabilita při brzdění. Dobré zatáčení a trakce jsou také důležité na poměrně unikátním okruhu.
Závodní tempo v Monze bylo z pohledu Lotusu pozitivní, Pastor Maldonadopo bídné kvalifikaci dojel čtrnáctý (foto: Lotus F1 Team)
Jak jezdci kompenzují relativní nedostatek teploty okruhu při nočních jízdách?NCh: Bude na pilotech, aby hlásili, co auto dělá, a umožnili inženýrům vůz vyvažovat při poklesu teplot. Díky zkušenostem z předchozích let máme celkem dobrou představu o tom, jaký druh úprav musíme učinit.
Jaké jsou klíčové prvky nastavení vozu pro Singapur?NCh: Jde o trať vyžadující vysoký přítlak, všichni proto budou jezdit s nastavením blížícím se maximálnímu přítlaku. Pak to je opravdu všechno o tom, jak zvládnete mechanické nastavení, abyste dostávali z vozu to nejlepší, pokud jde o vyrovnávání se s obrubníky. Zajištění dobré úrovně přilnavosti v pomalých zatáčkách je na okruhu Marina Bay taky klíčové.
Je Singapur kritickým okruhem z pohledu managementu motoru?NCh: Z pohledu managementu energie dochází k velké rekuperaci při brzdění, což vám umožňuje celkem dobře dobíjet baterii, protože se na plný plyn nejezdí tolik času, jako na jiných tratích. Tady je spíše důležitější si auto hlídat při brzdění.
Kimi Räikkönen loni s Lotusem skončil na pódiu, letos bude tým rád za body(foto: Lotus F1 Team)
Co můžeme čekat na voze pro Singapur?NCh: Pro tento závod budeme mít nějaké nové části karosérie a nové mechanické části, které budeme vyhodnocovat ve volných trénincích.
Mají změny teplot dráhy mezi dnem a nocí významný dopad?NCh: Teplota padá celkem výrazně, což poněkud mění přilnavost a vyvážení vozu. Jak teplota klesá, může se změnit rozdíl v přilnavosti mezi přední a zadní části a ztížit vyvážení vozu po dřívějších teplejších trénincích.
Jakým zvláštním výzvám čelí tým pracující v noci a za vysokých teplot?NCh: Nezdá se, že by to pro tým bylo nějak zvlášť těžké. Ve skutečnosti nám to přijde poměrně snadné, protože zůstáváme v evropském čase. Před prvním závodem tady v roce 2008 jsme vedli dlouhé diskuse o tom, jak se na něj připravit, protože se tak moc liší od všech ostatních.
Nakonec to ale bylo OK. Singapur je velmi populárním závodem kalendáře a všichni v týmu si vždy užívají návrat do tohoto fantastického místa. Má tak živou a jedinečnou atmosféru, kterou si zřejmě oblíbil celý paddock.
Mapka Singapuru s poznámkami Lotusu k zatáčkám (zdroj: Lotus F1 Team)
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.