Technický ředitel Lotusu Nick Chester se ohlíží za výkony v Monze a hovoří o přípravách na víkendovou Velkou cenu Singapuru. Co nového hodlají nasadit a jak se připravují na noční závod na náročném městském okruhu?
Jaké jsou vaše závěry po Monze?NCh: Věděli jsme, že to pro nás bude obtížný závod a mohli jste něco z toho vidět u ostatní vozů, které se také trápily. Uvědomovali jsme si, že s úrovněmi odporu našeho vozu to na tratích, jako je Monza, bude náročné.
V neděli ale naše závodní tempo bylo lepší, než se čekalo. Pastor odjel docela slušný závod, vzhledem k jeho kvalifikační pozici však bylo jasné, že bude těžké získat významný počet míst. Bylo ale příjemné pozorovat v neděli závodní tempo.
Míříme do Singapuru - jaké jsou hlavní vlastnosti [okruhu] Marina Bay?Nick Chester: Protože se tam nachází hodně pomalých zatáček, tak je klíčová dobrá výkonnost v této oblasti, stejně jako stabilita při brzdění. Dobré zatáčení a trakce jsou také důležité na poměrně unikátním okruhu.
Závodní tempo v Monze bylo z pohledu Lotusu pozitivní, Pastor Maldonadopo bídné kvalifikaci dojel čtrnáctý (foto: Lotus F1 Team)
Jak jezdci kompenzují relativní nedostatek teploty okruhu při nočních jízdách?NCh: Bude na pilotech, aby hlásili, co auto dělá, a umožnili inženýrům vůz vyvažovat při poklesu teplot. Díky zkušenostem z předchozích let máme celkem dobrou představu o tom, jaký druh úprav musíme učinit.
Jaké jsou klíčové prvky nastavení vozu pro Singapur?NCh: Jde o trať vyžadující vysoký přítlak, všichni proto budou jezdit s nastavením blížícím se maximálnímu přítlaku. Pak to je opravdu všechno o tom, jak zvládnete mechanické nastavení, abyste dostávali z vozu to nejlepší, pokud jde o vyrovnávání se s obrubníky. Zajištění dobré úrovně přilnavosti v pomalých zatáčkách je na okruhu Marina Bay taky klíčové.
Je Singapur kritickým okruhem z pohledu managementu motoru?NCh: Z pohledu managementu energie dochází k velké rekuperaci při brzdění, což vám umožňuje celkem dobře dobíjet baterii, protože se na plný plyn nejezdí tolik času, jako na jiných tratích. Tady je spíše důležitější si auto hlídat při brzdění.
Kimi Räikkönen loni s Lotusem skončil na pódiu, letos bude tým rád za body(foto: Lotus F1 Team)
Co můžeme čekat na voze pro Singapur?NCh: Pro tento závod budeme mít nějaké nové části karosérie a nové mechanické části, které budeme vyhodnocovat ve volných trénincích.
Mají změny teplot dráhy mezi dnem a nocí významný dopad?NCh: Teplota padá celkem výrazně, což poněkud mění přilnavost a vyvážení vozu. Jak teplota klesá, může se změnit rozdíl v přilnavosti mezi přední a zadní části a ztížit vyvážení vozu po dřívějších teplejších trénincích.
Jakým zvláštním výzvám čelí tým pracující v noci a za vysokých teplot?NCh: Nezdá se, že by to pro tým bylo nějak zvlášť těžké. Ve skutečnosti nám to přijde poměrně snadné, protože zůstáváme v evropském čase. Před prvním závodem tady v roce 2008 jsme vedli dlouhé diskuse o tom, jak se na něj připravit, protože se tak moc liší od všech ostatních.
Nakonec to ale bylo OK. Singapur je velmi populárním závodem kalendáře a všichni v týmu si vždy užívají návrat do tohoto fantastického místa. Má tak živou a jedinečnou atmosféru, kterou si zřejmě oblíbil celý paddock.
Mapka Singapuru s poznámkami Lotusu k zatáčkám (zdroj: Lotus F1 Team)
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.