Pilot Williamsu Valtteri Bottas pro F1 Racing hovoří o svém soukromí, závodní kariéře ve Formuli 1 i o svém vztahu k rallye. Proč není členem Asociace pilotů velkých cen (GPDA)? Překonal už někdy v bazéně svou přítelkyni Emilii Pikkarainenovou? A co se (ne-)naučil od Pastora Maldonada, kterého si někteří dobírali z příliš častých kolizí?
Proč nejsi členem GPDA?Valtteri Bottas: Je to moc drahé.
Už jsi někdy porazil svou přítelkyni (finskou olympijskou plavkyni Emilii Pikkarainenovou) při soutěži v plavání?VB: Ne. To je bez šance. Je velmi rychlá.
Finové jsou úzce spjati s rallye. Zajímalo tě to někdy nebo jsi to zkoušel?VB: Ano, vlastně jsem si to jednou vyzkoušel. Bylo to v roce 2008 s Totem Wolffem. Zúčastnili jsme se rallye v Rakousku s Mitsubishi Evo skupiny A.
Byl to nádherný den, opravdu jsem si ho užil. Byl tam rakouský jezdec, který nás učil, jak jezdit rallye na šotolině. Je to hodně odlišné, ale abych byl upřímný, tak raději mám F1, protože tam můžete závodit s ostatními jezdci.
Máš nějaké zvláštní předzávodní rituály?VB: Ne. Nevěřím takovým věcem. Když jsem byl mladší, tak jsem některé zkoušel, ale nikdy nefungovaly.
Mohl bys jednou větou popsat Franka Williamse?VB: Legenda, skutečně dobrá inspirace pro celý závodní tým a opravdový závodník.
Valtteri Bottas se svou přítelkyní (foto: Emilia Pikkarainen)
Co bylo nejtěžší, když jsi jako nováček vstoupil do F1?VB: Myslím, že to byl nedostatek času na trati. Pokud tým jezdci věří, jako to bylo v mém případě, pak vám dají možnost jezdit - ale pro mladé piloty nebyla žádná možnost testovat. Pouze jeden test mladých jezdců a nějaké jízdy během pátečních tréninků, to bylo vše. V tak malém rozmezí se tým musí rozhodnout, zda jezdci budou věřit či nikoliv.
Jak ses cítil, když si Pastor Maldonado našel cestu před tebe v poslední zatáčce Velké ceny Japonska 2013? Narušilo to váš vztah?VB: Byli jsme bodům hodně vzdáleni, takže to z tohoto pohledu nebylo riskantní. Ale vůbec jsem nečekal, že se dostane na vnitřek. Myslel jsem hlavně na naše mechaniky, protože by to vyžadovalo hodně práce navíc a oni toho už tak mají při zámořských závodech hodně.
Naštěstí k žádnému poškození nedošlo, ale abych se havárii vyhnul, musel jsem vyjet mimo trať. Poučil jsem se z toho. Nenechám už znovu nikomu takový prostor v poslední zatáčce, pokud bude tak blízko, jako byl on. Od té doby jsme spolu několikrát hovořili, ale během minulé sezóny jsme toho vlastně spolu moc nenamluvili.
Finové: ty, Heikki a Kimi. Kdo by vyhrál soutěž v pití?VB: Museli bychom uspořádat soutěž! Nikdy jsme společně nepili, takže to musíme zjistit.
Co bylo tou nejcennější věcí, kterou ses ve své první sezóně v F1 naučil?VB: Bylo to celkem těžké, když se zdálo, že na autě nic nefunguje. Se svou vlastní výkonností jsem byl spokojený, protože jsem měl dobré kvalifikace a závody, ale nikdo si mé tvrdé práce nemohl všimnout, protože to celé bylo o 16. místě apod. Bylo to celkem náročné.
Se svým bývalým kolegou Pastorem Maldonadem (vpravo) toho běhemloňské sezóny moc nenamluvil (foto: Williams F1 Team)
Naučil ses něco od Pastora Maldonada, když jste byli týmovými kolegy?VB: Nejsem si jistý, jestli na to chci odpovídat... (dlouhá přestávka). Naučil jsem se, že když chcete bodovat, musíte dojet do cíle. Musíte se vyhýbat incidentům a odjet čistý závod, jako v Austinu. Pak získáte body.
Lando Norris po závodě v Singapuru reagoval na otázku o možném návratu Maxe Verstappena do boje o titul.
Carlos Sainz v nedávném rozhovoru vyzdvihl svého krajana Marca Márqueze a přirovnal ho k legendě Formule 1. Zároveň otevřeně promluvil o problému, který podle něj trápí současné přenosy F1.
Johnny Herbert, bývalý pilot F1 a současný komisař FIA, představil svůj pohled na možnou budoucnost nedávno odvolaného šéfa Red Bullu Christiana Hornera.
Po zisku konstruktérského titulu 2025 v Singapuru varoval Andrea Stella z McLarenu, že teprve před nimi stojí skutečně nejtěžší zkouška.
Alex Palou u londýnského soudu promluvil o svém zklamání z jednání s McLarenem a Zakam Brownem. Jeho slova naznačují, že za původními sliby o Formuli 1 se skrývalo víc, než se zdálo.
Toto Wolff, který má bohaté zkušenosti s napětím mezi týmovými kolegy, poslal do Mclarenu varovný vzkaz.
Podle Flavia Briatoreho čeká Lewise Hamiltona u Ferrari zásadní zlom. Po náročném začátku působení u italské stáje naznačil, že v příštím roce by se mohlo odehrát něco, co všechno změní.
Bývalý závodník Formule E Sam Bird naznačil, že by Red Bull mohl uvažovat o nahrazení Yukiho Tsunody mladším talentem Isackem Hadjarem. Podle něj by takový krok mohl být logický pro optimalizaci jezdecké sestavy týmu.
Valtteri Bottas prozradil nové detaily o svém přechodu do týmu Cadillac, který se chystá na vstup do Formule 1.
Max Verstappen naznačil, že Red Bull nehodlá v závěru sezony polevit. Svým prohlášením směrem k Mercedesu dal jasně najevo, že tým zůstává plně odhodlaný pokračovat v boji.
Carlos Sainz po událostech v Singapuru promluvil o svých pocitech po nepříjemné diskvalifikaci a o aktuálním vztahu k týmu.
George Russell má za sebou úspěšnou sezónu v roli týmové jedničky Mercedesu, přesto stále nepodepsal novou smlouvu.