Britský F1 Racing přišel se zajímavým rozhovorem s pilotem Marussie, Julesem Bianchim, nejen o jeho novém zaměstnavateli a případném budoucím přestupu do většího týmu
Většinu sezony se mělo za to, že se připojíte pro tuto sezonu k Force Indii. Jak blízko si myslíte, že jste tomu byl?Jules Bianchi: Myslím, že jsme byli docela blízko. Ohledně té věci jsem byl docela pozitivní. Nakonec se ale rozhodli jinak a já to respektuji. Je to součást práce a mně se naskytla skvělá příležitost s Marussií. Opravdu bych jim za to rád poděkoval, protože tak mohu prožívat moji první sezonu v F1. Pro mě je to skvělé, protože jsem na to čekal tak dlouho.
Bral jste druhý předsezonní test v Barceloně jako rozstřel mezi vámi a Adrianem Sutilem o místo ve Force Indii?JB: Ne úplně. Nemyslím si, že by věděli, koho chtějí vzít. Chtěli se ujistit, že oba jezdci mají zkušenost s jejich vozem pro případ, že by se jeden z nás stal druhým jezdcem. Byla to jen další zkušenost s autem, ne rozstřel. Navíc jsme každý jeli v jiný den. Já na mokru a on na suchu, takže bylo těžké něco porovnávat.
Kontrakt s Marussií přišel později, v době, kdy zbývaly už jen dva dny předsezonních testů. Jak jste k tomu došel, byl jste na to připraven a byl jste znevýhodněn tak malou možností testovat s MR02?JB: Myslím, že Nicolas [Todt, manažer] na tom hodně pracoval, i když to bylo rychlé. Nic jsme o tom ještě dva dny dopředu nevěděli, takže to pro mě bylo velké překvapení. Jsem velmi šťastný a je to skvělá zpráva pro mě a pro moji budoucnost.
Přes zimu jsem pracoval na tom, abych byl připraven na závodění, takže už jsem byl připraven. Samozřejmě, že není výhodou moc neřídit auto... Ale v testech jsem si vedl dobře. Byl bych rád měl více času, protože vše v autě bylo nové. Je to těžké, ale musíme se koncentrovat na odvedení dobré práce, ale já jsem ready.
Jak jste do týmu zapadl a jak se vám pracuje s inženýry - cítíte se v autě už dobře?JB: Ano, tým mám opravdu rád. Jsou tak přátelští a velmi příjemní. To je důležité. I když jste zde kvůli závodění a odvedení dobré práce, tak je opravdu hezké mít v týmu dobré lidi. Před prvním testem jsme věnovali hodně času, abychom našli správnou polohu sedačky a já se tak v autě po několika kolech cítím opravdu dobře.
Musel jsem do toho jít a snažit se toho hodně naučit, takže to nebylo lehké. Brzdné body byly trochu odlišné a já se musel naučit auto, ale myslím si, že jsme odvedli dobrou práci. Už při prvním dni jsme se trochu zlepšili.
Bianchi s Chiltonem v Australii (foto: Marussia F1 Team)
Jak byste srovnal Marussii s monoposty Formule 1 týmů Ferrari a Force India, které jste řídil?JB: Je těžké to porovnat, protože i když jsem vloni v F1 odjel hodně kol s Ferrari a Force Indií, tak to nebylo na stejných tratích. I v Barceloně jsem řídil Force Indii na mokru a Marussii na suchu. Takže je opravdu těžké říci, ale Marussii mám opravdu rád.
Samozřejmě se budeme muset zlepšit, ale vyvážení se mi zdá dobré. Možná potřebujeme trochu více přítlaku, ale uvidíme, čeho budeme schopni dosáhnout. Jsme motivovaní a chceme se zlepšit, takže je to důležité.
Jaké jsou vaše hlavní cíle pro rok 2013?JB: Je velmi těžké vytyčit si nějaký cíl. Myslím, že hlavním cílem bude se pořád zlepšovat. Vždy, když na auto dáme novou část, tak budeme chtít vidět zlepšení. Za mě, budu se prostě snažit udělat to nejlepší, získat zkušenosti a naučit se, jak se závodí v F1.
I když si myslím, že to není o moc odlišné od dřívějších kategorií, teď jsem s nejlepšími jezdci na světě, takže to není stejné. Budu se prostě snažit odvést to nejlepší a neustále se zlepšovat.
Vidíte rok 2013 jako potenciální odrazový můstek pro dostání se do většího týmu v roce 2014?JB: Je ještě dost brzy na to říct. Teď prostě jen chci pracovat s týmem. O roce 2014 ještě nepřemýšlím. Chci s Marussií zajet dobrou sezonu a pak uvidíme, co bude.
Jak dobře jste znal vašeho nového týmového kolegu, Maxe Chiltona, před Formulí 1?JB: Znal jsem ho z našich dob v GP2, ale spíše z trati než osobně. Je těžké mluvit s jezdci, když závodíte v GP2. Ale je opravdu dobrým jezdcem. Vloni měl dobrou sezonu a myslím, že nás bude tlačit na limit.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.