Britský F1 Racing přišel se zajímavým rozhovorem s pilotem Marussie, Julesem Bianchim, nejen o jeho novém zaměstnavateli a případném budoucím přestupu do většího týmu
Většinu sezony se mělo za to, že se připojíte pro tuto sezonu k Force Indii. Jak blízko si myslíte, že jste tomu byl?Jules Bianchi: Myslím, že jsme byli docela blízko. Ohledně té věci jsem byl docela pozitivní. Nakonec se ale rozhodli jinak a já to respektuji. Je to součást práce a mně se naskytla skvělá příležitost s Marussií. Opravdu bych jim za to rád poděkoval, protože tak mohu prožívat moji první sezonu v F1. Pro mě je to skvělé, protože jsem na to čekal tak dlouho.
Bral jste druhý předsezonní test v Barceloně jako rozstřel mezi vámi a Adrianem Sutilem o místo ve Force Indii?JB: Ne úplně. Nemyslím si, že by věděli, koho chtějí vzít. Chtěli se ujistit, že oba jezdci mají zkušenost s jejich vozem pro případ, že by se jeden z nás stal druhým jezdcem. Byla to jen další zkušenost s autem, ne rozstřel. Navíc jsme každý jeli v jiný den. Já na mokru a on na suchu, takže bylo těžké něco porovnávat.
Kontrakt s Marussií přišel později, v době, kdy zbývaly už jen dva dny předsezonních testů. Jak jste k tomu došel, byl jste na to připraven a byl jste znevýhodněn tak malou možností testovat s MR02?JB: Myslím, že Nicolas [Todt, manažer] na tom hodně pracoval, i když to bylo rychlé. Nic jsme o tom ještě dva dny dopředu nevěděli, takže to pro mě bylo velké překvapení. Jsem velmi šťastný a je to skvělá zpráva pro mě a pro moji budoucnost.
Přes zimu jsem pracoval na tom, abych byl připraven na závodění, takže už jsem byl připraven. Samozřejmě, že není výhodou moc neřídit auto... Ale v testech jsem si vedl dobře. Byl bych rád měl více času, protože vše v autě bylo nové. Je to těžké, ale musíme se koncentrovat na odvedení dobré práce, ale já jsem ready.
Jak jste do týmu zapadl a jak se vám pracuje s inženýry - cítíte se v autě už dobře?JB: Ano, tým mám opravdu rád. Jsou tak přátelští a velmi příjemní. To je důležité. I když jste zde kvůli závodění a odvedení dobré práce, tak je opravdu hezké mít v týmu dobré lidi. Před prvním testem jsme věnovali hodně času, abychom našli správnou polohu sedačky a já se tak v autě po několika kolech cítím opravdu dobře.
Musel jsem do toho jít a snažit se toho hodně naučit, takže to nebylo lehké. Brzdné body byly trochu odlišné a já se musel naučit auto, ale myslím si, že jsme odvedli dobrou práci. Už při prvním dni jsme se trochu zlepšili.
Bianchi s Chiltonem v Australii (foto: Marussia F1 Team)
Jak byste srovnal Marussii s monoposty Formule 1 týmů Ferrari a Force India, které jste řídil?JB: Je těžké to porovnat, protože i když jsem vloni v F1 odjel hodně kol s Ferrari a Force Indií, tak to nebylo na stejných tratích. I v Barceloně jsem řídil Force Indii na mokru a Marussii na suchu. Takže je opravdu těžké říci, ale Marussii mám opravdu rád.
Samozřejmě se budeme muset zlepšit, ale vyvážení se mi zdá dobré. Možná potřebujeme trochu více přítlaku, ale uvidíme, čeho budeme schopni dosáhnout. Jsme motivovaní a chceme se zlepšit, takže je to důležité.
Jaké jsou vaše hlavní cíle pro rok 2013?JB: Je velmi těžké vytyčit si nějaký cíl. Myslím, že hlavním cílem bude se pořád zlepšovat. Vždy, když na auto dáme novou část, tak budeme chtít vidět zlepšení. Za mě, budu se prostě snažit udělat to nejlepší, získat zkušenosti a naučit se, jak se závodí v F1.
I když si myslím, že to není o moc odlišné od dřívějších kategorií, teď jsem s nejlepšími jezdci na světě, takže to není stejné. Budu se prostě snažit odvést to nejlepší a neustále se zlepšovat.
Vidíte rok 2013 jako potenciální odrazový můstek pro dostání se do většího týmu v roce 2014?JB: Je ještě dost brzy na to říct. Teď prostě jen chci pracovat s týmem. O roce 2014 ještě nepřemýšlím. Chci s Marussií zajet dobrou sezonu a pak uvidíme, co bude.
Jak dobře jste znal vašeho nového týmového kolegu, Maxe Chiltona, před Formulí 1?JB: Znal jsem ho z našich dob v GP2, ale spíše z trati než osobně. Je těžké mluvit s jezdci, když závodíte v GP2. Ale je opravdu dobrým jezdcem. Vloni měl dobrou sezonu a myslím, že nás bude tlačit na limit.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.