Šampionát GP2 nahradil z popudu Mezinárodní automobilové federace v roce 2005 někdejší Formuli 3000. Je považován za předstupeň pro F1 a měl by tedy připravovat nové adepty pro královskou kategorii. Poslední roky to ale doslova neplatí.
Oněch "kvalifikačních" šampionátů či závodů je více, v minulosti se říkalo, že mistr někdejší F2 má de facto zajištěný postup do F1, stejně tak vítěz nesmírně prestižního a sledovaného závodu F3 v Monte Carlu. Pokud se podíváme na posledních pět let GP2, tak to není tak docela jednoduché. Žádný ze šampionů tohoto seriálu se přímo do F1 nedostal: Davide Valsecchi a Fabio Leimer do ní nepronikli vůbec, Jolyon Palmer a Stoffel Vandoorne (pokud u něj pomineme jeden záskok za Alonsa) museli rok čekat. Něco podobného nejspíš čeká i současného mistra Pierre Gaslyho.
Šéf týmu Prema Powerteam René Rosin je přesvědčen, že jeho svěřenec v mistrovské sezóně udělal dost proto, aby jeho angažmá v F1 mělo svůj smysl, ale tým Toro Rosso nakonec zvolil jinou variantu - potvrdil stávající dvojici Kvjat/Sainz jr., takže Gasly přišel o svou šanci.
"Podle mě je pro Formuli 1 bez pochybnosti připraven. Zaslouží si v ní své místo, ale Red Bull bohužel pro něj potvrdil v týmu Toro Rosso stejné piloty jako ve větší části sezóny 2016. Ale znovu opakuji, Gaslyho schopnosti odpovídají nárokům F1, rád bych ho už brzy viděl v této kategorii," horuje za Gaslyho Rosin.
Dvacetiletý Francouz tak půjde cestou podobnou jako Stoffel Vandoorne a zamíří z popudu Red Bullu do japonské Super Formule. Ačkoliv Rosin vítá jakoukoli závodní praxi, není to tak dávno, kdy se objevil názor, že špičkoví piloti GP2 se toho v Japonsku už o tolik víc nemohou naučit.
"Pierre by měl dál usilovat o angažmá. Pokud by se mu naskytla příležitost někde jinde, měl by jí vzít, aby si udržel závodní režim a pokusil se přesvědčit lidi u Red Bullu, že je pro ně ten správný člověk. Je schopen se chovat jako skutečný týmový hráč, který tvrdě pracuje s týmem - v tomto roce předvedl skutečně úžasnou práci," pokračuje Rosin.
Gasly předvedl v letošní sezóně opravdu výborný výkon a v Abú Zabí dosáhl osmého postavení v čele závodu (v pěti případech v kvalifikaci, ve třech po vítězné první jízdě) a překonal tím rekord Stoffela Vandoornea ze sezóny 2015. Podle šéfa týmu Prema Powerteam je to další ukázka Gaslyho kvalit.
"Upřímně musím poznamenat, že při prvním loňském testu jsme si všimli, že jeho schopnost soustředění na jedno kolo je vynikající. Má takovou vlastnost a je schopen ji využít. V tomto směru je bezesporu jedním z nejlepších. Ale také tvrdě spolupracoval s inženýry na přípravě, což je v GP2 opravdu hodně důležité, o víkendu má nějakých 45 minut na volný trénink a od prvního kola ze sebe musí vydat to nejlepší," pokračuje Rosin.
Přitom co se týče vítězných závodů, v těch Gasly zrovna neexceloval. Naposledy vyhrál ještě ve Formuli Renault 3.5 v roce 2014 a na další triumf čekal až do července 2016, kdy se mu podařilo zvítězit na Silverstone před svým největším rivalem Antoniem Giovinazzim. V roce 2015 v barvách týmu DAMS nezaznamenal Gasly ani jedno vítězství, pouze čtyři umístění na stupních vítězů.
"Mám dojem, že loni řešil nějaké problémy se vedením závodní stáje a nějakou chvíli trvalo. Ani letos nebylo všechno bezchybné, měl potíže v Barceloně, v Monaku měl nehodu. V Baku odvedl dobrou práci, v Rakousku vedl, ale pak zapršelo a skončil v hodinách. Byla to hloupá chyba, víme to všichni, ale nejlíp se poučíte právě z chyb. Myslím, že od té chvíle se začal zlepšovat, pečlivě se na to zaměřil - hlavně po závodní stránce. A udělal dobře. Následující závody už byly v jeho podání vynikající," uzavírá Rosin.
Ozývají se hlasy, že jedním z důvodů, proč je Gasly zatím ponechán "stranou", bylo jeho "vynášení informací" v době Grand Prix Itálie o tom, že by Kvjat v GP Singapuru mohl být nahrazen. Dr. Helmut Marko tehdy ohodnotil výrok značně podrážděně (čtěte zde). Nicméně Gasly před dvěma týdny situaci komentoval, že dr. Marko jeho kritiku přijal a jejich vztah se ještě zlepšil.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.