Šampionát GP2 nahradil z popudu Mezinárodní automobilové federace v roce 2005 někdejší Formuli 3000. Je považován za předstupeň pro F1 a měl by tedy připravovat nové adepty pro královskou kategorii. Poslední roky to ale doslova neplatí.
Oněch "kvalifikačních" šampionátů či závodů je více, v minulosti se říkalo, že mistr někdejší F2 má de facto zajištěný postup do F1, stejně tak vítěz nesmírně prestižního a sledovaného závodu F3 v Monte Carlu. Pokud se podíváme na posledních pět let GP2, tak to není tak docela jednoduché. Žádný ze šampionů tohoto seriálu se přímo do F1 nedostal: Davide Valsecchi a Fabio Leimer do ní nepronikli vůbec, Jolyon Palmer a Stoffel Vandoorne (pokud u něj pomineme jeden záskok za Alonsa) museli rok čekat. Něco podobného nejspíš čeká i současného mistra Pierre Gaslyho.
Šéf týmu Prema Powerteam René Rosin je přesvědčen, že jeho svěřenec v mistrovské sezóně udělal dost proto, aby jeho angažmá v F1 mělo svůj smysl, ale tým Toro Rosso nakonec zvolil jinou variantu - potvrdil stávající dvojici Kvjat/Sainz jr., takže Gasly přišel o svou šanci.
"Podle mě je pro Formuli 1 bez pochybnosti připraven. Zaslouží si v ní své místo, ale Red Bull bohužel pro něj potvrdil v týmu Toro Rosso stejné piloty jako ve větší části sezóny 2016. Ale znovu opakuji, Gaslyho schopnosti odpovídají nárokům F1, rád bych ho už brzy viděl v této kategorii," horuje za Gaslyho Rosin.
Dvacetiletý Francouz tak půjde cestou podobnou jako Stoffel Vandoorne a zamíří z popudu Red Bullu do japonské Super Formule. Ačkoliv Rosin vítá jakoukoli závodní praxi, není to tak dávno, kdy se objevil názor, že špičkoví piloti GP2 se toho v Japonsku už o tolik víc nemohou naučit.
"Pierre by měl dál usilovat o angažmá. Pokud by se mu naskytla příležitost někde jinde, měl by jí vzít, aby si udržel závodní režim a pokusil se přesvědčit lidi u Red Bullu, že je pro ně ten správný člověk. Je schopen se chovat jako skutečný týmový hráč, který tvrdě pracuje s týmem - v tomto roce předvedl skutečně úžasnou práci," pokračuje Rosin.
Gasly předvedl v letošní sezóně opravdu výborný výkon a v Abú Zabí dosáhl osmého postavení v čele závodu (v pěti případech v kvalifikaci, ve třech po vítězné první jízdě) a překonal tím rekord Stoffela Vandoornea ze sezóny 2015. Podle šéfa týmu Prema Powerteam je to další ukázka Gaslyho kvalit.
"Upřímně musím poznamenat, že při prvním loňském testu jsme si všimli, že jeho schopnost soustředění na jedno kolo je vynikající. Má takovou vlastnost a je schopen ji využít. V tomto směru je bezesporu jedním z nejlepších. Ale také tvrdě spolupracoval s inženýry na přípravě, což je v GP2 opravdu hodně důležité, o víkendu má nějakých 45 minut na volný trénink a od prvního kola ze sebe musí vydat to nejlepší," pokračuje Rosin.
Přitom co se týče vítězných závodů, v těch Gasly zrovna neexceloval. Naposledy vyhrál ještě ve Formuli Renault 3.5 v roce 2014 a na další triumf čekal až do července 2016, kdy se mu podařilo zvítězit na Silverstone před svým největším rivalem Antoniem Giovinazzim. V roce 2015 v barvách týmu DAMS nezaznamenal Gasly ani jedno vítězství, pouze čtyři umístění na stupních vítězů.
"Mám dojem, že loni řešil nějaké problémy se vedením závodní stáje a nějakou chvíli trvalo. Ani letos nebylo všechno bezchybné, měl potíže v Barceloně, v Monaku měl nehodu. V Baku odvedl dobrou práci, v Rakousku vedl, ale pak zapršelo a skončil v hodinách. Byla to hloupá chyba, víme to všichni, ale nejlíp se poučíte právě z chyb. Myslím, že od té chvíle se začal zlepšovat, pečlivě se na to zaměřil - hlavně po závodní stránce. A udělal dobře. Následující závody už byly v jeho podání vynikající," uzavírá Rosin.
Ozývají se hlasy, že jedním z důvodů, proč je Gasly zatím ponechán "stranou", bylo jeho "vynášení informací" v době Grand Prix Itálie o tom, že by Kvjat v GP Singapuru mohl být nahrazen. Dr. Helmut Marko tehdy ohodnotil výrok značně podrážděně (čtěte zde). Nicméně Gasly před dvěma týdny situaci komentoval, že dr. Marko jeho kritiku přijal a jejich vztah se ještě zlepšil.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.