Avizované zrychlení vozů nás má čekat až příští rok, ale zdá se, že rekordy by mohly padat i letos, i když ne v onom rozpětí až pěti vteřin. Naznačil to už závod WTCC na začátku tohoto roku.
Jedním z důvodů, proč se očekávají podstatně rychlejší časy na jedno kolo, je nový asfaltový povrch, který je označován za mnohem "agresivnější", takže vozy by se měly těšit větší přilnavosti a zajíždět rychlejší časy.
Dalšími změnami prošly některé obrubníky, což urychlilo průjezdy zatáčkami. Důkazem budiž rekordní čas, který tu při závodech v dubnu 2016 zajel na voze Citroën C-Elysée Argentinec José-María López (1:46,109). Překonal tím loňský čas Yvana Mullera o více než dvě vteřiny (1:48,848).
Dočkáme se rekordu?V F1 se jezdí podstatně rychleji, loni tu v tréninku dominoval Lewis Hamilton časem 1:22,020. Jenže i tento výkon je na hony vzdálený tomu, co tu předvedl v první části kvalifikace Rubens Barrichello - jeho čas 1:18,436 nepokořil zatím nikdo. Tedy pokud bereme v úvahu tu podobu trati o délce 4,384 km, na které se jezdí od roku 2003. Předchozí stopáž Hungaroringu (3,975 km) zvládl nejrychleji rovněž zmíněný Brazilec v podstatně rychlejším čase - 1:13,333 (2002).
Pokrok vozů a pohonných jednotek v novém roce, měkčí pneumatiky a další změny by podle odborníků mohly vést k překonání dvanáct let starého Barrichellova výkonu. Téhož názoru je i závodní manažer Pirelli Motorsport F1 Marco Isola: "Jsem toho názoru, že se to může podařit. Když vezmete v úvahu extrémní přítlak s ohledem na nový povrch a rychlejší auta, je pravděpodobné, že se nového rekordu dočkáme."
Povrch pod drobnohledemIsola rovněž uvedl, že inženýři Pirelli byli vysláni, aby podrobili nový asfaltový koberec pečlivé analýze, aby se výrobce pneumatik dozvěděl co největší množství dat o jeho kvalitě.
"Byli jsme na Red Bull Ringu, Hungaroringu a v Sepangu - jedná se o tři okruhy, jejichž povrch je docela nový. Co se týče drsnosti, příliš se od staré neliší, ale samozřejmě je povrch nový, takže musíme zkontrolovat úroveň přilnavosti, protože způsoby, jakým se samotný asfalt připravuje, mohou být zcela odlišné.
V Rakousku odstranili živičnou vrstvu vysokým tlakem vody z trysek, což by mělo zabránit stárnutí asfaltu a zmírnit jeho zátěž během závodního víkendu, která je hodně vysoká. Jaká metoda se použila v Budapešti netuším. Ale pokud mám informace z různých zdrojů, tak by měl být asfalt na Hungaroringu poněkud agresivnější. Budeme ho muset ve středu před závodem znovu prověřit a poskytnout týmům nové informace," vysvětluje Isola.
Vysoká teplota tratiJedním z důsledků nového povrchu - který je mimochodem značně tmavý - mohou být značně vysoké teploty, zvláště pokud bude během závodu pořádaném na Hungaroringu hezké počasí (předpověď to naznačuje). To by mohlo mít značný dopad na opotřebení pneumatik.
"Zásadní bod - pokud svítí slunce, zahřívá současný asfalt mnohem více než starý povrch. To je záležitost, kterou je nutno pečlivě zakalkulovat. Například v Baku jsme měli teplotu trati 52 °C na přímém slunci, ve stínu klesla na 40 °C. Což znamená, že opotřebení ve srovnání s první polovinou závodu bude v té druhé podstatně odlišné," domnívá se Isola.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.