Formule 1 byla vždy vrcholem pro piloty, stejná pozice by jí měla patřit i v oblibě a po stránce prestiže. Že tomu tak není? Jenson Button, služebně nejstarší pilot současného startovního pole, zkouší hledat cestu, jak vrátit F1 její bývalou slávu.
Podle jeho názoru musí být F1 "nedotknutelná a nedosažitelná" pro většinu pilotů, pak se její slavné dny mohou vrátit, myslí si Button. Stejně jako Fernando Alonso, jeho týmový kolega, si mistr světa 2009 myslí, že problém je mimo jiné i ve snadno ovladatelných vozech, které navíc nejsou dostatečně rychlé. Určité zlepšení se rýsuje po snaze udělat letošní monoposty hlasitější, ale to podle Buttona zdaleka nestačí.
"Formule 1 musí být hlasitá, a taky šíleně rychlá. Pro většinu lidí musí být nedotknutelná a nedosažitelná. A to v tuto chvíli není. Piloti v GP2 nyní jezdí časy o dvě až tři vteřiny pomalejší než my a v ostatních kategoriích je to podobné. Je třeba, aby se ten rozdíl zase zvětšil," burcuje Button.
Podle jeho názoru se leccos může změnit úpravou řádů: "Doufejme, že pravidla pro příští rok v tomto směru přinesou, co očekáváme. LIdé by měli být nadšeni tím, že vidí a slyší Formuli 1. Nová pravidla něco hluku přidají, ale myslím, že to pořád ještě nestačí. Náš motor zní skvěle. Ostatní výrobci jsou jen o něco hlasitější, zatímco my jsme podstatně hlasitější, takže nezníme špatně. Ale pořád netočíme motory na 20 000 otáček, takže tomu něco chybí. Stále jsem přesvědčen, že tenhle sport je pořád sexy a zábavný. Když budeme dělat větší kravál, bude to ještě lepší," domnivá se Button.
Širší pneumatiky jsou potřebaButton je rovněž přesvědčen, že plány na zrychlení vozů v příštím roce dojdou naplnění jen v případě, že se výrazně zvýší přilnavost. "Změna pravidel předpokládá změnu, které dosáhneme mnohem větší mechanickou přilnavostí, pak nám stále zůstane úžasné závodění. Vozy budou mnohem rychlejší v zatáčkách. Tím se stane důležitější fyzická připravenost pilotů a muž za volantem bude v zatáčce limitujícím faktorem. Přesně tohle potřebujeme, protože jde pořád o sport."
Button tím naráží na současné pneumatiky, které mu nepřijdou dost dobré. "Nemám pocit, že by současné pneumatiky produkovaly takovou přilnavost, jakou chceme. Myslím, že všichni piloti volají po jejím zvýšení. Jde o mechanický grip, který ještě nepotlačí závodění. Nová ultraměkká směs je dobrá, na tratích jako Monako nebo Kanada nás vrátí do doby před třemi lety, od té doby jsou pneumatiky stále tvrdší. Superměkké pneumatiky dnes nejsou stejné jako superměkké před třemi lety. Spíš bych řekl, že se rovnají tehdejším měkkým," tvrdí Jenson.
Změna kvalifikace není nutnáButton přes některé obratné kličkování nakonec připustil, že nový formát kvalifikace není tím nejlepším způsobem, jak F1 zatraktivnit. Tím se přidal k těm pilotům, podle nichž je současný systém dobrý.
"Ve Formuli 1 existuje mnoho věcí, které je třeba změnit a já se domnívám, že si to odpovědní lidé uvědomují. Mají šanci hodně věcí zlepšit, Ale kvalifikace mezi ně nepatří. Nový formát bude pro fanoušky mnohem složitější. Myslím, že každý chápe, že se v F1 musí změnit spousta věcí. Pro nás je důležité, že se tyto změny dějí, jen doufám, že to fanoušci pochopí a inovace si oblíbí. Jsem už dost zkušený pilot, ale ta novinka mi přijde poněkud matoucí," pokusil se Button zachovat diplomatický přístup.
Ve finále ale nakonec byl poměrně nekompromisní. "Osobně mám starý systém rád a nejsem schopen posoudit, jestli ten nový bude něčím lepší. Mně se zdá příliš komplikovaný," dodal Button.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.