Formule 1 byla vždy vrcholem pro piloty, stejná pozice by jí měla patřit i v oblibě a po stránce prestiže. Že tomu tak není? Jenson Button, služebně nejstarší pilot současného startovního pole, zkouší hledat cestu, jak vrátit F1 její bývalou slávu.
Podle jeho názoru musí být F1 "nedotknutelná a nedosažitelná" pro většinu pilotů, pak se její slavné dny mohou vrátit, myslí si Button. Stejně jako Fernando Alonso, jeho týmový kolega, si mistr světa 2009 myslí, že problém je mimo jiné i ve snadno ovladatelných vozech, které navíc nejsou dostatečně rychlé. Určité zlepšení se rýsuje po snaze udělat letošní monoposty hlasitější, ale to podle Buttona zdaleka nestačí.
"Formule 1 musí být hlasitá, a taky šíleně rychlá. Pro většinu lidí musí být nedotknutelná a nedosažitelná. A to v tuto chvíli není. Piloti v GP2 nyní jezdí časy o dvě až tři vteřiny pomalejší než my a v ostatních kategoriích je to podobné. Je třeba, aby se ten rozdíl zase zvětšil," burcuje Button.
Podle jeho názoru se leccos může změnit úpravou řádů: "Doufejme, že pravidla pro příští rok v tomto směru přinesou, co očekáváme. LIdé by měli být nadšeni tím, že vidí a slyší Formuli 1. Nová pravidla něco hluku přidají, ale myslím, že to pořád ještě nestačí. Náš motor zní skvěle. Ostatní výrobci jsou jen o něco hlasitější, zatímco my jsme podstatně hlasitější, takže nezníme špatně. Ale pořád netočíme motory na 20 000 otáček, takže tomu něco chybí. Stále jsem přesvědčen, že tenhle sport je pořád sexy a zábavný. Když budeme dělat větší kravál, bude to ještě lepší," domnivá se Button.
Širší pneumatiky jsou potřebaButton je rovněž přesvědčen, že plány na zrychlení vozů v příštím roce dojdou naplnění jen v případě, že se výrazně zvýší přilnavost. "Změna pravidel předpokládá změnu, které dosáhneme mnohem větší mechanickou přilnavostí, pak nám stále zůstane úžasné závodění. Vozy budou mnohem rychlejší v zatáčkách. Tím se stane důležitější fyzická připravenost pilotů a muž za volantem bude v zatáčce limitujícím faktorem. Přesně tohle potřebujeme, protože jde pořád o sport."
Button tím naráží na současné pneumatiky, které mu nepřijdou dost dobré. "Nemám pocit, že by současné pneumatiky produkovaly takovou přilnavost, jakou chceme. Myslím, že všichni piloti volají po jejím zvýšení. Jde o mechanický grip, který ještě nepotlačí závodění. Nová ultraměkká směs je dobrá, na tratích jako Monako nebo Kanada nás vrátí do doby před třemi lety, od té doby jsou pneumatiky stále tvrdší. Superměkké pneumatiky dnes nejsou stejné jako superměkké před třemi lety. Spíš bych řekl, že se rovnají tehdejším měkkým," tvrdí Jenson.
Změna kvalifikace není nutnáButton přes některé obratné kličkování nakonec připustil, že nový formát kvalifikace není tím nejlepším způsobem, jak F1 zatraktivnit. Tím se přidal k těm pilotům, podle nichž je současný systém dobrý.
"Ve Formuli 1 existuje mnoho věcí, které je třeba změnit a já se domnívám, že si to odpovědní lidé uvědomují. Mají šanci hodně věcí zlepšit, Ale kvalifikace mezi ně nepatří. Nový formát bude pro fanoušky mnohem složitější. Myslím, že každý chápe, že se v F1 musí změnit spousta věcí. Pro nás je důležité, že se tyto změny dějí, jen doufám, že to fanoušci pochopí a inovace si oblíbí. Jsem už dost zkušený pilot, ale ta novinka mi přijde poněkud matoucí," pokusil se Button zachovat diplomatický přístup.
Ve finále ale nakonec byl poměrně nekompromisní. "Osobně mám starý systém rád a nejsem schopen posoudit, jestli ten nový bude něčím lepší. Mně se zdá příliš komplikovaný," dodal Button.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.