Změna za každou cenu, na poslední chvíli a ještě mizerně připravená - tak by se daly shrnout největší výhrady k novému modelu kvalifikace v roce 2016. O některých z nich už jsme informovali, ale stále se objevují nové a nové hlasy varující před jejím zavedením.
Jak uvedl britský nezávislý list The Telegraph, odpovědní funkcionáři F1 začínají sklízet zasloužené plody za "kvalifikační frašku", kterou vypustili do světa. Britští novináři dokonce použili termínu, který bychom u nás nazvali "škatulata, hejbejte se". Nakonec i Bernie Ecclestone musel uznat, že zdaleka ne všechno jde podle plánu a největší posměch sklidil poté, když přiznal, že IT odborníci FOM nejsou schopni do začátku šampionátu připravit odpovídající technické zajištění.
"Představte si setkání na nejvyšší úrovni a tam ona úžasná záležitost pukne jako bublina... nějak se zapomněli zeptat lidí na zemi, jestli to vůbec jsou schopní zvládnout nebo ne," vyjádřil se k přípravě kvalifikačních změn bývalý pilot F1, nynější komentátor Martin Brundle pro noviny Morning Star. Jeho slova podpořil i Nico Rosberg: "Nepůsobí to vůbec profesionálně, jak se tato záležitost prezentuje, takový krok sem, krok tam."
Jako jeden ze zásadních problémů je označován fakt, že se provedla změna kvalifikační podoby, ačkoliv proti stávajícímu formátu nebyly žádné výhrady. "Ze všech věcí, které by se měly v F1 změnit, je právě kvalifikace tou poslední, přesto se to rozhodli udělat," diví se Brundle. A Fernando Alonso se přidává: "Čísla sledovanosti F1 ve všech zemích klesají, proto se přemýšlí o nových věcech, aby popularita šla opět nahoru. Ale některé věci, jako například nový kvalifikační systém, považuji za vysloveně šílený. Je mnohem komplikovanější než ten, který jsme měli. Fanouškům to způsobí bolehlav." (celý komentář Fernanda Alonsa čtěte zde).
Alonsův kolega Jenson Button v duchu britské zdvořilosti volil více diplomatický tón. "Myslím, že každý chápe, že se v F1 musí změnit spousta věcí. Pro nás je důležité, že se tyto změny dějí, jen doufám, že to fanoušci pochopí a inovace si oblíbí. Jsem už dost zkušený pilot, ale ta novinka mi přijde poněkud matoucí."
Běh událostí ještě může zvrátit Ferrari díky právu veta. Ecclestone zatím prohlašuje, že podmínky pro uvedení nového systému kvalifikace do provozu budou hotovy v květnu. "Bylo by laciné kritizovat zástupce F1 za výroky »Zkusme udělat něco nového«, Ale když něco představí a potom to zase vezmou zpátky, není to nic jiného než trapnost," volí jasná slova Brundle. Rosberg ve stažení novinky a jejím přehodnocení vidí pozitivum: "Je to příliš velká změna, takže je dobré, že o ni ještě budeme přemýšlet."
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.