V neděli se ve španělském bulvárním listě AS objevila zpráva, že japonská automobilka "našla" během zimní přestávky 223 koňských sil (164 kW). Vzápětí se ozvali zástupci Hondy a uvádějí věc na pravou míru.
Ti, kterým tak astronomický nárůst výkonu přišel podivný až podezřelý, se nemýlil. Stanice Sky Sports uvedla oficiální prohlášení Hondy, ze kterého citujeme: "Nedávné zvěsti v médiích předpokládaly či odhadovaly obrovské navýšení výkonu pro vůz McLaren Honda v roce 2016. Tyto zprávy jsou nepodložené a ryze spekulativní, žádáme fanoušky a média, aby s nimi i takto nakládali."
Už jenom s vědomím, že McLareny ztrácely během roku 2015 na Mercedes od 70 do 150 koňských sil, by šlo o neuvěřitelný skok vpřed - a to vědí ti, kterých se to týká, nejlépe. Tým hodnotí své cíle daleko střízlivěji, podle vyjádření je jejich cílem v zahajovacím závodě sezóny v Melbourne při Grand Prix Austrálie páté místo na startovním roštu.
Kolik tedy McLaren s motorem Honda ztrácel?Podle detailní analýzy měřených rychlostí v úvodních deseti Grand Prix sezóny 2015 ztrácely mclareny průměrně 13,3 km/h. Na rychlostně pojatém Silverstone to bylo 19,7 km/h, zatímco pomalé a tedy příznivější Monako znamenalo jen devět kilometrů za hodinu.
Ovšem malá maximální rychlost na rovinkách zůstávala hlavním problémem, což nakonec dokládá i výsledek z posledního závodu v sezóně v Abú Zabí - za Bottasovým williamsem zaostaly mclareny přibližně o 28 km/h.
"Spousta našich problémů pochází z rozložení jednotek. Nejsme vždy o 28 km/h pomalejší, příčinou problému je právě rozložení, což nás na rovinkách, a zejména v kvalifikaci, následně staví do mnohem horšího světla. A samozřejmě nás to stojí v jednom kole mnoho času," vysvětluje Button s tím, že by problém měl být vyřešen přemístěním chladiče energie z rekuperačního systému v rámci pohonné jednotky.
Je problémem "nulová velikost" (size zero)?Kolem tohoto řešení se vznáší také několik otazníků. Design prý vykazuje aerodynamická zlepšení, ale také jej provázejí problémy s chlazením, což ostatně zakusil už Red Bull při zkouškách hybridního motoru před sezónou 2014. V paddocku se rovněž tvrdilo, že Honda musela některé části motoru zmenšit, aby do designu pohonné jednotky zapadly. Jsou prý nyní poddimenzované, takže se naskýtá otázka, zda budou moci v adekvátní míře pracovat na plný výkon.
Přepracování těchto komponentů bude vyžadovat zásadní změny motoru, které by Honda mohla provést s využitím rozhojových žetonů. Hodně nám může naznačit už 22. února test v Barceloně, kde podle vzhledu zadní části McLarenu MP4-31 Honda bude možné usoudit o japonské pohonné jednotce více.
Pro osvěžení paměti, loni s typem McLaren MP4-30 Honda dosáhl tým výsledku 1:25,225, což znamenalo ztrátu na Mercedes 2,5 vteřiny. Zkrátka, kdyby byly naplněny bulvární zprávy, Honda by tím vystřelila McLaren mezi absolutní špičku Formule 1.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.