Francouzský závodník Formule 1, čtyřiadvacetiletý rodák z města Rouen Pierre Gasly, zažil letos v rámci možností dobrou sezónu. Na to, že jezdil za Alpha Tauri, tak skončil v celkovém pořadí na desátém místě s celkovými 75 body. Z tohoto pohledu by bylo vše v pořádku, ale kdo zná historii Francouze v F1 tuší, že pro jeho budoucnost je dost možná právě nadcházející sezóna rozhodující.
Pierre Gasly si prošel juniorským programem Red Bullu pro mladé talentované jezdce (ze kterého vzešla jména jako Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Max Verstappen) a v loňské sezóně konečně usedl za volant Red Bullu. V dvanácti závodech se mu nepovedlo vybojovat jediné pódium, zatímco jeho týmový kolega Max Verstappen jich vybojoval pět, dokonce dvě vítězství. Ve třináctém závodě proto řídil „druhý“ Red Bull Alex Albon, jenž si taktéž prošel zmíněným programem a došlo tak jen k prohození s dceřinou stájí, kterou bylo Toro Rosso (nyní Alpha Tauri). Red Bull sesterskou stáj využívá také k tomu, aby jeho junioři ukázali, co umí.
Pierre Gasly se ale áčkovému týmu hned dvakrát "pomstil“. Poprvé již v roce 2019, kdy i s pomalejším vozem vybojoval druhé místo ve Velké ceně Brazílie (Albon se na pódium nedostal) a podruhé v letošní sezóně, kdy vyhrál Velkou cenu Belgie. Nejednalo se tedy o předčasné rozhodnutí, když Gasly jen lehce zaostává za Albonem, a to ačkoli jezdi ve výrazně pomalejším monopostu? Red Bull k Verstappenovi totiž nutně potřebuje stejně dobrého pilota, aby se mohl pokusit konkurovat Mercedesu v Poháru konstruktérů.
Pierre Gasly se nyní nachází v nezáviděníhodné situaci. Na jednu stranu je nesporné, že je dobrým jezdcem, a tak by mohl přestoupit do lepšího týmu typu Renault či McLaren, zkrátka střed pole. Na druhou stranu je teoreticky možné, že se Gasly dostane na místo Péreze, že dostane opět příležitost postoupit do Red Bullu, který má v současnosti druhý nejlepší vůz ve startovním poli hned za Mercedesy.
Nikdo ale Gaslymu nemůže zaručit, že se opět vrátí do Red Bullu. Je mu teprve 24 let, takže před sebou má potenciálně ještě hodně let, kdy může jezdit skvěle, avšak je jasné, že by nikdo nechtěl být zaseknut dlouhou dobu v týmu, který má slabý vůz. Gasly se tak musí rozhodnout, zda Red Bull opustí nebo zda zůstane. Určitým „vodítkem“ by pro něj mohl být životní příběh Carlose Sainze juniora, jenž odešel od Red Bullu a začal jezdit za McLaren, odkud zamířil do Ferrari. Gasly by dle názoru motoristických expertů z BBC neměl čekat na další příležitost, protože je pravděpodobné, že Pérez bude s Red Bullem zajíždět dobré výsledky. Gasly by se mohl zkusit prosadit v nějakém týmu ze středu pole, jako to udělal Sainz, čímž by si mohl vysloužit pozornost nejlepších týmů.
Avšak i kdyby se Gasly rozhodl, že chce změnit tým, tak nyní nemá vlastně variantu, ve které by si polepšil. „Nenapadá nás žádný lepší tým, který by měl volnou sedačku nebo který by sedačku pro Gaslyho mohl uvolnit,“ uvedl francouzský list Le Mond. Ve Formuli 1 je pouze dvacet sedaček, o které je samozřejmě obrovský zájem. Ačkoli by tedy pro Gaslyho bylo nejlepší posunout se ve svém kariérním životě, tak mu pravděpodobně nezbyde nic jiného, než setrvat v Alpha Tauri a jezdit tak dobře, jak jen to půjde. Ovšem podle motoristického zpravodajství německé sportovní agentury DPA je nutné, jakmile se v nějakém lepším týmu uvolní místo, pak po něm skočit a přesvědčit. Ale nebude to jednoduché, protože ve Formuli 2 jsou nové a nadějné talenty.
Pokud by Pierre Gasly chtěl zůstat v Alpha Tauri co nejdéle proto, aby jednou opět jezdil v Red Bullu, pak si musí uvědomit, že vedle Maxe Verstappena bude hrát druhé housle. Tým se bude soustředit primárně na holandského jezdce, což díky týmové režii může Gaslyho připravit o cenná pódiová umístění. Gasly sice podle BBC není typ pilota, který by byl někdy mistrem světa, avšak na pódiové dojezdy rozhodně má. O tom nás přesvědčuje i v kokpitu Alpha Tauri.
Příští sezóna bude pro Francouze opravdu náročná a možná i rozhodující, co se rozhodovacího procesu týče. Gaslymu bude pětadvacet let, a tak před sebou může mít nějakých deset let závodění na nejvyšší úrovni. Zároveň však není tak mladý a perspektivní, jako kluci z Formule 2. Gaslymu, který patří ke kvalitnějším jezdcům ve startovním poli, tak regulérně hrozí, že se nikdy neprosadí tak, jak by se na jezdce jeho kvalit slušelo. Výsledky a rozhodnutí učiněné v příští sezóně tak hodně napoví, zda se ještě v budoucnu ve Formuli 1 více prosadí nebo se bude ubírat cestou jiného pilota programu Daniila Kvjata. Pokud by měl ale skvělou sezónu 2021 a naopak Pérez by nejezdil optimálně, je možná slušná šance, že by Red Bull po Pierru Gaslym opět sáhnul...
Christian Horner věří, že Red Bull konečně našel správný směr ve vývoji RB21, což by mohlo znamenat konec drobných krizí z posledních závodů. Tým podle něj udělal klíčové kroky, které zlepšily chování vozu i důvěru jezdců.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur zůstává před Monakem při zemi a sází na jednoduchost, preciznost a bezchybnou exekuci. „Monako je trať, kde se neodpouští ani centimetr,“ říká s tím, že rozhodovat budou detaily, nikoli riskantní tahy.
Jezdci F1 zhlédli v předstihu očekávaný film s Bradem Pittem, zasazený do prostředí královny motorsportu. Snímek má celosvětovou premiéru 25. června. Max Verstappen chyběl.
Lewis Hamilton se těší na svou premiéru s Ferrari v legendárním Monaku, kde podle svých slov chce zjistit, „co tahle mašina dokáže“. Na neúprosné městské trati ho čeká první ostrá zkouška v ikonické rudé barvě.
Na trati v Imole podlehl McLaren síle Red Bullu a Maxe Verstappena, přestože Lando Norris v závěru vyvíjel tlak. Britská stáj odjíždí poražena, ale s jasným vzkazem, že patří do boje o čelo.
McLaren představil speciální zbarvení svých vozů inspirované atmosférou francouzské a monacké riviéry, které nasadí při Velkých cenách Monaka a Španělska. Design ve světlých pastelových tónech má podpořit image týmu a zaujmout fanoušky během nejikoničtějších závodů sezóny.
Ferrari prožívá náročnou sezónu a propadlo se na čtvrté místo v pořadí konstruktérů. Výkony týmu zatím nesplňují očekávání a Maranello musí rychle najít řešení, aby se mohlo vrátit do boje o titul.
Andrea Kimi Antonelli označil víkend v Imole za krásný, ale vyčerpávající, protože silná podpora domácích fanoušků ho emocionálně i fyzicky vyždímala. Přesto ho považuje za jeden z nejvýjimečnějších momentů své dosavadní kariéry.
Jack Doohan vyzval fanoušky F1, aby přestali obtěžovat jeho rodinu, a označil útoky na sociálních sítích za bolestivé a nepřijatelné. Tým Alpine se za něj postavil a důrazně odsoudil jakoukoli formu online zneužívání.
Damon Hill, který dříve často kritizoval Maxe Verstappena, nyní po jeho vítězství v Imole otevřeně přiznává, že Verstappen může být nejlepší jezdec všech dob. Tento obrat v názoru odráží Maxův vývoj z agresivního a nevyzpytatelného jezdce v zkušeného a chladnokrevného šampiona.
Christian Horner varuje před možným napětím v McLarenu, kde podle něj Norris a Piastri mohou v honbě za prvním titulem upřednostnit sebe před týmem. Podle šéfa Red Bullu by jejich ambice mohly narušit vnitřní rovnováhu stáje.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.