Toto Wolff: Jak se z mladíka bez peněz stal úspěšný šéf paddocku

Toto Wolff
Toto Wolff, foto: Mercedes AMG F1 Team
Josef Mráček DNES 13:01
Sdílej:

Toto Wolff zavzpomínal na své skromné začátky, kdy jako teenager působil jako instruktor jízdy na Red Bull Ringu. Dnes se na stejném místě vrací jako šéf jednoho z nejúspěšnějších týmů Formule 1.

Dnes je Toto Wolff zosobněním úspěchu v prostředí Formule 1. Dlouholetý šéf stáje Mercedes, miliardář a respektovaná postava paddocku jen málokdy chybí ve své ikonické pozici v týmové garáži. Ale jeho cesta mezi elitu motorsportu začala mnohem skromněji. V osmnácti letech si jen stěží mohl dovolit natankovat svůj SEAT Ibiza, přesto každý den dojížděl z Vídně na tehdejší Österreichring, aby zde pracoval jako instruktor jízdy, informuje portál Motorsport.com.

„To místo pro mě vždycky bylo tak trochu jako druhý domov,“ vzpomíná dnes Wolff, tehdy student vídeňské univerzity, který měl k dispozici jen omezené prostředky a žádnou finanční podporu z domova. Aby mohl vůbec pokračovat v závodní kariéře, musel si na vše vydělat sám. Práce na okruhu mu umožnila nejen zůstat v kontaktu s prostředím, které miloval, ale také se každý večer projet s vozy, které jiní nechali stát. To byl podle něj ten nejlepší okamžik dne.

Rok 1991 byl pro rakouský motorsport přelomový. Kvůli bezpečnostním standardům tehdejší Österreichring přišel o místo v kalendáři Formule 1, a přestože jeho technická náročnost byla u pilotů oblíbená, na novou éru nebyl připraven. Okruh však žil dál. Hostil například rakouské šampionáty superbiků a stal se středobodem místního motorsportu. Právě v této době se Wolff snažil udržet na nohou a přiblížit se svému snu.

„Bydlel jsem na farmě kousek od trati. Lidé tam byli neuvěřitelně milí. Ale často jsem sotva měl na benzin,“ vzpomíná. Kromě práce na trati se snažil zvládat i univerzitní studium, byť přiznává, že to nebylo jednoduché. Přesto se mu otevřela první opravdová příležitost. Místo instruktora u tehdy nejlepšího týmu Formule Ford v regionu.

K motorsportu jej přivedla náhoda. Během cesty z Amsterdamu projížděl s přáteli kolem Nürburgringu, kde právě závodil jeho kamarád v německé Formuli 3. „Byl jsem fascinovaný prostředím. A rozhodl jsem se, že to zkusím taky,“ říká. S pomocí kapesného a příležitostných výdělků si pořídil malý SEAT Ibiza, který nejen závodil, ale i běžně používal na cestách. „Prodal jsem své běžné auto a ten SEAT používal na vše. Na silnici i na závody. Tak začala moje závodní kariéra.“

Dnes stojí Toto Wolff na vrcholu motorsportu jako lídr a spolumajitel jednoho z nejúspěšnějších týmů moderní éry. Jeho příběh je důkazem toho, že i ta nejnáročnější cesta k vrcholu může začít v zaprášené garáži s prázdnou nádrží a obrovským snem.

Témata:
Stalo se