Proč byl Norris pomalejší než Piastri? McLaren odhalil zásadní rozdíl

Lando Norris v Rakousku
Lando Norris v Rakousku, foto: McLaren
Josef Mráček DNES 10:53
Sdílej:

McLaren odhalil další detaily k přepracovanému přednímu zavěšení, které má zlepšit Norrisovu jistotu v zatáčkách během kvalifikace. Úpravy cílí na lepší ovladatelnost a konzistenci vozu při nájezdech na jedno rychlé kolo.

Jedním z hlavních technických problémů první poloviny sezony 2025 bylo trápení Landa Norrise v kvalifikacích, především v rozhodující části Q3. Britský jezdec si už od začátku roku stěžuje, že letošní McLaren mu při nájezdech do zatáček nedává dostatek zpětné vazby, takže hůř cítí chování vozu a nemůže jet naplno na hraně, jak by potřeboval.

„Od začátku jsem měl pocit, že auto mi prostě neříká, co přesně dělá,“ přiznal Norris, informuje Motorsport.com. „Ve chvílích, kdy potřebujete být absolutně přesní a cítit každé kilo přilnavosti na přední nápravě, to prostě nebylo ono.“ Technici McLarenu označovali tento nedostatek informací z řízení a podvozku za problém s tzv. cueingem, tedy s tím, jak auto komunikuje s jezdcem při jízdě na limitu.

Zajímavé je, že podobný „necitlivý“ charakter přední nápravy zaznamenal i Oscar Piastri – byť u něj se projevil v menší míře. „Po kvalifikaci v Miami jsem měl problém zopakovat to nejlepší kolo. Nevím přesně proč – asi jsem necítil, co přesně auto dělá,“ přiznal Australan. Přesto ale Piastri dokázal být konzistentnější a zatím získal čtyři pole position, zatímco Norris dvě.

McLaren se rozhodl jednat. Norris strávil dlouhé hodiny v simulátoru mezi Velkou cenou Saúdské Arábie a Miami, kde tým detailně zkoumal, proč přední náprava neposkytuje dostatek signálů. Výsledkem bylo několik postupných úprav, které nakonec vyústily v přepracovanou geometrii předního zavěšení. Tu Norris premiérově nasadil v Kanadě a podle týmu s pozitivními výsledky.

„Šlo o to, aby Lando lépe cítil, kdy jsou pneumatiky na limitu,“ vysvětlil technický ředitel Neil Houldey před víkendem v Rakousku. „Udělali jsme drobné kinematické úpravy, které podle nás fungují. Nedočkali jsme se žádné negativní odezvy, což nám umožnilo posunout se dál.“

Cesta k řešení však nebyla bez úskalí. Změny, které měly pomoci Norrisovi, mohly v jiných oblastech auto znevýhodnit. McLaren tedy pečlivě vážil, aby nová specifikace nezhoršila vyvážení vozu jako celku. Teprve až rozsáhlejší testování přesvědčilo tým, že vylepšené zavěšení nezpůsobí vedlejší škody a může být nasazeno i v závodním režimu.

„Původně jsme měli obavy z možných negativních dopadů,“ připustil Houldey. „Ale po několika testech jsme získali jistotu, že změna neznamená žádné větší riziko. Věříme, že jsme pro Landa našli optimální kompromis.“

Vedle mechanických změn tým v Rakousku nasadil také nové aerodynamické prvky v oblasti předního zavěšení. Ty se týkají obou jezdců a měly by doplnit vylepšenou mechaniku o další zisky v přítlaku. Od soboty by tak měli Norris i Piastri jezdit s nejnovější verzí přední části vozu – byť s odlišnou geometrií samotného zavěšení.

McLaren tak ukazuje, že cesta k vrcholu F1 není jen o surovém výkonu, ale i o jemném ladění na míru konkrétním jezdcům.

Stalo se