Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Adrian Newey oficiálně přichází do Aston Martinu s cílem posunout tým výš v pořadí. Známý konstruktér je známý tím, že stále používá rýsovací desku, což je v moderní Formuli 1 poměrně neobvyklý přístup. V době, kdy je většina návrhu zaměřena na výpočetní dynamiku tekutin (CFD), Newey stále dává přednost tradičním metodám, což Aston Martin připomněl ve svém příspěvku na sociálních médiích.
Před ním je v Aston Martinu obrovský úkol, který není příliš odlišný od výzvy, kterou měl před 19 lety u Red Bullu. Aston Martin se v posledních letech rozrostl a získal investice, ale nyní čelí riziku, že se z něj stane tým bez výrazného úspěchu, pokud se nepodaří vymanit z prostřední části pole – kam se po nadějném začátku sezóny 2023 opět dostal.
Testy v Bahrajnu pro tým ze Silverstone nepřinesly žádné ohromující výsledky. Nový monopost AMR25 neoslnil – odjel pouze několik kol, jezdce sužovaly zdravotní problémy a auto se neprosadilo ani v kvalifikačních, ani v závodních simulacích.
Lawrence Stroll by měl mít realistická očekávání od sezóny 2025, protože klíčové pro tým bude zaměření na rok 2026, kdy vstoupí nový cyklus pravidel. S Adrianem Neweym, jehož jedinečný a nekonvenční přístup k designu může být právě tím, co Aston Martin posune, bude změna předpisů hlavním faktorem pro budoucí úspěch týmu.
„Těším se na to a co se má stát, to se stane,“ řekl Newey v podcastu BBC F1: Back at Base o svých cílech v novém týmu. „Prvním cílem je poznat všechny v týmu a pochopit, jak každý pracuje.“
„Musím si promluvit s jezdci, promluvit si s kolegy inženýry a podělit se s nimi o své nápady. Je důležité, aby se rozproudil tok kreativity,“ dodal Newey.
Adrian Newey nemohl být přítomen na předsezonních testech se svým novým týmem, ale už po jednom dni měl možnost se podívat na svou novou stáj na trati, což je vždy cenná zkušenost. I bez jeho přítomnosti však v Aston Martinu vládlo nadšení z jeho příchodu, tým totiž již implementoval novou technickou strukturu, ve které Newey zaujme roli výkonného technického partnera.
„Změny, které jsme provedli, mají za cíl zefektivnit organizační strukturu. Méně hierarchické organizace jsou přirozeně efektivnější,“ řekl nový šéf týmu Aston Martin Andy Cowell v Bahrajnu.
„Informace se předávají přes méně řídících úrovní, komunikace je rychlejší, píše se méně zpráv, organizuje se méně schůzek a pokrok je rychlejší. Řekl bych, že některé změny jsme provedli s ohledem na příchod Adriana, ale většina z nich byla zaměřena na zlepšení efektivity naší práce,“ vysvětlil šéf Aston Martinu.
„Adrian začne v první březnový pondělí a všichni jsou nadšeni při pomyšlení na spolupráci s ním. Až přijde, budeme s ním mluvit o tom, jak s ním budeme spolupracovat. Má připravenou novou kancelář, která je dostatečně velká, aby se tam vešla rýsovací deska. Těšíme se na jeho příchod a jeho kreativitu. Jak zvedne naše standardy, aby naše závodní auto bylo každým rokem rychlejší?“ ptá se Cowell.
„To je přesně náš cíl. Loni přišlo do Aston Martinu 248 nových lidí a tito zaměstnanci, spolu se všemi ostatními, budou společně pracovat jako tým a vytvoří skvělé auto. Lidé jako Adrian mají vynikající celkový přehled, ale skvělé auto vznikne jen díky společné práci nás všech,“ dodal.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.