Předseda správní rady Ferrari John Elkann neočekává, že by jeho týmu před sezónou 2022 dosáhl na vítězství ve velkých cenách. Trpící fanoušky proto vyzývá k trpělivosti.
Ferrari se letos překvapivě propadlo až na pátou příčku mezi konstruktéry a rychlostně zdaleka nemá na dominantní Mercedes. V Maranellu si proto nedělají iluze o tom, že se by se ještě letos či příští rok mohli zapojit do bojů o vítězství - na své soupeře v krátkodobém horizontu odpověď nenajde.
"Procházíme obtížným obdobím, které začalo dávněji. Nevyhráli jsme šampionát konstruktérů od roku 2008 a šampionát jezdců od roku 2007. Díky aerodynamické kapacitě zažil vítězný cyklus Red Bull, potom Mercedes díky svým skvělým schopnostem v technologii hybridních motorů," uvádí Elkann.
"Letos nejsme konkurenceschopní kvůli projektovým chybám. Máme několik strukturální slabin, které již nějakou dobu existují v oblasti aerodynamiky a dynamiky vozidla. Také jsme ztratili ve výkonu motoru," vypočítává.
"Realitou je, že naše auto není konkurenceschopné. Viděli jste to na dráze a znovu to uvidíte. Dnes pokládáme základy pro to, abychom byli konkurenceschopní a vrátili se k vítězstvím, až se v roce 2022 změní pravidla. O tom jsem přesvědčený," pokračuje předseda Ferrari.
Dříve k tomu kvůli zmražení pravidel nedojde, fanoušci rudého týmu proto budou trpět i příští rok. "Hodně to Ferrari penalizuje vzhledem k bídnému začátku. Musíme být realisté a uvědomit si, že strukturální slabiny se s námi táhnou již celou dekádu, což přechod k hybridům ještě zvýraznil," vysvětluje Elkann.
"Souhlasili jsme s odkladem nových pravidel na rok 2022, protože jsme souhlasili, že jde o správnou věc pro zvýšení konkurenceschopnosti v rámci F1. Rozpočtové stropy nevnímáme jako omezení našich schopností vítězit. Vnímáme je jako výzvu," obrací pozornost k chystaným změnám v oblasti financování týmu.
"Naši inženýři, mechanici a piloti naleznou sílu a kreativitu ve vazbách, jež přivedou Ferrari zpět. Osobně jsem za posledních 10 let neviděl nikdy tak soudržného a silného ducha," pochvaluje si Elkann atmosféru v Maranellu navzdory sportovním neúspěchům.
"Fanoušci trpí stejně jako my, víme však, že jsou nám blízko. To je důvod, proč je důležité být přímočarý a upřímný. Čeká nás dlouhá cesta... Důležité je pracovat na trati i mimo ni soudržným způsobem, krok za krokem budovat takové Ferrari, jaké si přejeme," vybízí dále.
Někteří kvůli nekonkurenceschopnému vozu zpochybňují schopnosti šéfa závodního týmu Matii Binotta. Elkann však v něj má "totální důvěru... má všechny schopnosti a vlastnosti pro započetí nového vítězného cyklu. Byl u Ferrari s Todtem a Schumim. Ví, jak vyhrávat a od příštího roku bude pracovat s dvěma jezdci, kteří jsou mladí a mají stejné ambice jako my."
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.