Pro Red Bull byla situace po kvalifikaci velmi svízelná a zdálo se, že se proti nim nebe spiklo i před závodem. Verstappen ve 12. zatáčce havaroval a dovezl vůz na startovní rošt značně pochroumaný. Během závodu se začal řešit i prohřešek u druhého pilota týmu.
Albonovi kvalifikace vůbec nevyšla a do závodu měl vyrazit z 13. místa na startu. Ve stínu Verstappenovy rány do bariéry se pak jeho výsledek jeví jako další zázrak v podání rakouské stáje. To by však nesmělo přijít ono typické ale...
Už v průběhu závodu bylo avizováno, že zástupci týmu jsou pozvání po skončení Grand Prix před komisi FIA - konkrétně v 17:15, protože došlo k porušení sportovních předpisů. Jak uvedl technický delegát FIA Jo Bauer, jenž incident oznámil: "... Tým Aston Martin Red Bull Racing uměle vysušil startovní prostor pro monopost číslo 23 za využití agregátu pro chlazení pohonné jednotky." Jinými slovy, zařízením určeným k ochlazování motoru a brzd mechanici zvýhodnili povrch dráhy v prostoru, kde stál Albonův vůz.
Komisaři incident potvrdili ve 14:56 středoevopského času a zároveň zveřejnili zprávu, že tým byl povolán k podání vysvětlení. "Jeho chování je v rozporu s nařízením ředitelství závodu, dokument 35." Komisaři však po šetření dospěli k názoru, že nejsou nutná další opatření, takže Alexander Albon si těžce vydobyté páté místo uhájil.
Haas šel rovněž na kobereček
Tým Haas vyslal na startovní rošt své piloty na rozdílných pneumatikách (Grosjean přechodné, Magnussen mokré), ovšem na konci zaváděcího kola je povolal do boxů a nasadil jim suché pneu. Výsledkem byla první bodovaná pozice pro americký tým, ale jak se ukázalo, nemusela být definitivní. Tým totiž podobně jako Red Bull obdržel předvolání před komisaře FIA.
Komise shledala, že tímto způsobem se tým Haas prohřešil proti článku 27.1 sportovních řádů, kde se praví, že "... pilot musí ovládat svůj vůz sám bez jakéhokoli přispění". Ono povolání do boxů bylo ohodnoceno penalizací v podobě 10 trestných vteřin, což znamenalo úpravy v pořadí: Magnussen se posunul za Carlose Sainze na 10. místo, Romain Grosjean musel svou patnáctou pozici přepustit Kimi Räikkönenovi.
Renault to zkouší podruhé
Francouzská stáj znovu podala protest - odmítá uznat za legální monopost Racing Point RP 20. Oficiální stížnost byla předána odpovědným místům poté, co Lance Stroll a Sergio Pérez dojeli na čtvrtém resp. sedmém místě.
"Potvrzujeme, že tým Renault DP World F1 předal sportovním komisařům žádost o objasnění legality monopostu Racing Point RP 20. Nehodláme k této záležitosti poskytnout žádný další komentář, dokud komisaři nedospějí k rozhodnutí," uvádí se v oficiální zprávě Renaultu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.