Historie GP Kanady 2019 a 48. kolo. Sebastian Vettel nezvládá nájezd do zatáčky 3 a přejíždí travnatý okraj. Chvíle, která nejenže rozhodla o osudu závodu v Montrealu, ale také spustila lavinu dohadů, zda bylo či nebylo nutné trestat.
Vettel přejel travnatý pás, zdolal obrubník a ocitl se zpět na trati před dotírajícím Lewisem Hamiltonem. Následovala rutina - Lewis vyslal okamžitě ke svému týmu stížnost, což bylo celkem zbytečné, protože Wolff & spol. celý incident viděli. Pak už následovala rutina. Podívejme se na ni tak, jak ji popisují oficiální stránky šampionátu Formule 1.
Zúčastněné strany obdržely od ředitelství závodu vyjádření se sdělením následujících skutečností:
Číslo vozu / Pilot: 5 / Sebastian Vettel
Tým: Ferrari
Čas: 15:13
Sekce: Závod
Okolnosti: Vůz č. 5 opustil trať, opět se na ni vrátil nebezpečným způsobem a ohrozil jiné vozidlo na trati.
Důvod šetření: Zapříčinění incidentu definovaného v článku 38.1 sportovních pravidel FIA Formule 1.
Potrestání: Trest ve výši 5 vteřin + 2 trestné body (Vettel má na svém kontě za posledních 12 měsíců 7 bodů)
Zdůvodnění: Stewardi shlédli video a seznali, že vůz č. 5 opustil trať v zatáčce 3 a vrátil se na dráhu za zatáčkou 4 nebezpečným způsobem, přičemž vytlačil vůz č. 44 z dráhy. Vůz č. 44 musel vyvinout zvláštní aktivitu, aby zabránil kolizi.
Poučení: Zúčastněným stranám se připomíná, že mají proti určitým rozhodnutím sportovních komisařů právo podat v souladu s článkem 15 Mezinárodního sportovního řádu FIA a článku 9.1.1 Pravidel a disciplinárního řádu FIA odvolání v řádně stanovené lhůtě.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.