Historie GP Kanady 2019 a 48. kolo. Sebastian Vettel nezvládá nájezd do zatáčky 3 a přejíždí travnatý okraj. Chvíle, která nejenže rozhodla o osudu závodu v Montrealu, ale také spustila lavinu dohadů, zda bylo či nebylo nutné trestat.
Vettel přejel travnatý pás, zdolal obrubník a ocitl se zpět na trati před dotírajícím Lewisem Hamiltonem. Následovala rutina - Lewis vyslal okamžitě ke svému týmu stížnost, což bylo celkem zbytečné, protože Wolff & spol. celý incident viděli. Pak už následovala rutina. Podívejme se na ni tak, jak ji popisují oficiální stránky šampionátu Formule 1.
Zúčastněné strany obdržely od ředitelství závodu vyjádření se sdělením následujících skutečností:
Číslo vozu / Pilot: 5 / Sebastian Vettel
Tým: Ferrari
Čas: 15:13
Sekce: Závod
Okolnosti: Vůz č. 5 opustil trať, opět se na ni vrátil nebezpečným způsobem a ohrozil jiné vozidlo na trati.
Důvod šetření: Zapříčinění incidentu definovaného v článku 38.1 sportovních pravidel FIA Formule 1.
Potrestání: Trest ve výši 5 vteřin + 2 trestné body (Vettel má na svém kontě za posledních 12 měsíců 7 bodů)
Zdůvodnění: Stewardi shlédli video a seznali, že vůz č. 5 opustil trať v zatáčce 3 a vrátil se na dráhu za zatáčkou 4 nebezpečným způsobem, přičemž vytlačil vůz č. 44 z dráhy. Vůz č. 44 musel vyvinout zvláštní aktivitu, aby zabránil kolizi.
Poučení: Zúčastněným stranám se připomíná, že mají proti určitým rozhodnutím sportovních komisařů právo podat v souladu s článkem 15 Mezinárodního sportovního řádu FIA a článku 9.1.1 Pravidel a disciplinárního řádu FIA odvolání v řádně stanovené lhůtě.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.