Historie GP Kanady 2019 a 48. kolo. Sebastian Vettel nezvládá nájezd do zatáčky 3 a přejíždí travnatý okraj. Chvíle, která nejenže rozhodla o osudu závodu v Montrealu, ale také spustila lavinu dohadů, zda bylo či nebylo nutné trestat.
Vettel přejel travnatý pás, zdolal obrubník a ocitl se zpět na trati před dotírajícím Lewisem Hamiltonem. Následovala rutina - Lewis vyslal okamžitě ke svému týmu stížnost, což bylo celkem zbytečné, protože Wolff & spol. celý incident viděli. Pak už následovala rutina. Podívejme se na ni tak, jak ji popisují oficiální stránky šampionátu Formule 1.
Zúčastněné strany obdržely od ředitelství závodu vyjádření se sdělením následujících skutečností:
Číslo vozu / Pilot: 5 / Sebastian Vettel
Tým: Ferrari
Čas: 15:13
Sekce: Závod
Okolnosti: Vůz č. 5 opustil trať, opět se na ni vrátil nebezpečným způsobem a ohrozil jiné vozidlo na trati.
Důvod šetření: Zapříčinění incidentu definovaného v článku 38.1 sportovních pravidel FIA Formule 1.
Potrestání: Trest ve výši 5 vteřin + 2 trestné body (Vettel má na svém kontě za posledních 12 měsíců 7 bodů)
Zdůvodnění: Stewardi shlédli video a seznali, že vůz č. 5 opustil trať v zatáčce 3 a vrátil se na dráhu za zatáčkou 4 nebezpečným způsobem, přičemž vytlačil vůz č. 44 z dráhy. Vůz č. 44 musel vyvinout zvláštní aktivitu, aby zabránil kolizi.
Poučení: Zúčastněným stranám se připomíná, že mají proti určitým rozhodnutím sportovních komisařů právo podat v souladu s článkem 15 Mezinárodního sportovního řádu FIA a článku 9.1.1 Pravidel a disciplinárního řádu FIA odvolání v řádně stanovené lhůtě.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.