Nadějná Alfa Romeo v Monaku nikterak nezazářila. Prožila tam naopak svůj nejhorší letošní víkend, na který chce raději rychle zapomenout. Co se stalo a kam se poděla její rychlost?
Přitom vše začínalo slibně: ve všech třech trénincích skončila v první desítce - v tom finálním před kvalifikací dosáhl Kimi Räikkönen dokonce na šestou příčku. V kvalifikaci z první části ještě postoupila s oběma vozy, v Q2 ale vypadla.
A závod? Katastrofa: Kimi projel cílem až za Williamsem a Racing Pointy, Giovinazzi skončil poslední s dvoukolovou ztrátou, nepočítáme-li odstoupivšího Charlese Leclerca. Kde se tedy stala chyba a proč Alfa Romeo na body nedosáhla?
"Myslím, že jsme závod ztratili v Q2. Rychlost jsme v prvním, druhém i v třetím tréninku měli, konzistentně jsme končili mezi desíti nejlepšími. Potom jsme mezi Q1 a Q2 něco ztratili - v Q2 jsme byli ve srovnání s Q1 pomalejší, což je vzhledem k zrychlování dráhy atd. zkrátka nereálné," odpovídá šéf týmu Frederic Vasseur. Oba jeho piloti byli v prostřední části o 0,1 - 0,2 s pomalejší.
"Tehdy jsme podělali víkend. Musíme provést pořádnou analýzu toho, co jsme udělali dobře nebo špatně. Ale rychlost jsme v určitých částech víkendu měli. Musíme na tomto základu dále stavět. Mezi dvěma částmi můžete víkend zničit. Bylo to víceméně naopak než u Sainz, který na počátku nebyl nikde vidět, a pak se dostal zpět," všímá si Vasseur podařeného výsledku McLarenu, jenž se radoval z 6. místa v cíli.
Co tým pokazil? "Bylo to spíše o pneumatikách," soudí šéf Alfy Romeo. K tomu se přidaly různé incidenty v průběhu velké ceny. "Měli jsme bídné první kolo. Kimi se dostal se Strollem téměř do smyku, Antonio měl taky mizerný start a zůstal zaseknutý za oběma Williamsy."
"To je pak hotovo. Strávil 15 kol za Kubicou, alespoň to však zkoušel. Nemůžeme ho obviňovat. Víme, že když musíte předjíždět, tak je to riskantní, ale když řeknete: 'Tak zůstaňme za ním,' to potom můžete jet pouze kvalifikaci," komentuje Vasseur.
Giovinazzi ke svému závodu dodal: "Myslím, že jsem za Williamsem zůstal příliš dlouho. Zkoušel jsem to všude. Pokusil jsem se o to v Rascasse, ale nebylo tam dost místa a my jsme se s Robertem dotkli. Ale nemám k tomu moc co říct, abych byl upřímný. Je to podle mě trať, kde se nedá předjíždět. Já jsem to zkoušel, protože mé tempo bylo lepší než jejich, ale nevyšlo to."
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.