Nadějná Alfa Romeo v Monaku nikterak nezazářila. Prožila tam naopak svůj nejhorší letošní víkend, na který chce raději rychle zapomenout. Co se stalo a kam se poděla její rychlost?
Přitom vše začínalo slibně: ve všech třech trénincích skončila v první desítce - v tom finálním před kvalifikací dosáhl Kimi Räikkönen dokonce na šestou příčku. V kvalifikaci z první části ještě postoupila s oběma vozy, v Q2 ale vypadla.
A závod? Katastrofa: Kimi projel cílem až za Williamsem a Racing Pointy, Giovinazzi skončil poslední s dvoukolovou ztrátou, nepočítáme-li odstoupivšího Charlese Leclerca. Kde se tedy stala chyba a proč Alfa Romeo na body nedosáhla?
"Myslím, že jsme závod ztratili v Q2. Rychlost jsme v prvním, druhém i v třetím tréninku měli, konzistentně jsme končili mezi desíti nejlepšími. Potom jsme mezi Q1 a Q2 něco ztratili - v Q2 jsme byli ve srovnání s Q1 pomalejší, což je vzhledem k zrychlování dráhy atd. zkrátka nereálné," odpovídá šéf týmu Frederic Vasseur. Oba jeho piloti byli v prostřední části o 0,1 - 0,2 s pomalejší.
"Tehdy jsme podělali víkend. Musíme provést pořádnou analýzu toho, co jsme udělali dobře nebo špatně. Ale rychlost jsme v určitých částech víkendu měli. Musíme na tomto základu dále stavět. Mezi dvěma částmi můžete víkend zničit. Bylo to víceméně naopak než u Sainz, který na počátku nebyl nikde vidět, a pak se dostal zpět," všímá si Vasseur podařeného výsledku McLarenu, jenž se radoval z 6. místa v cíli.
Co tým pokazil? "Bylo to spíše o pneumatikách," soudí šéf Alfy Romeo. K tomu se přidaly různé incidenty v průběhu velké ceny. "Měli jsme bídné první kolo. Kimi se dostal se Strollem téměř do smyku, Antonio měl taky mizerný start a zůstal zaseknutý za oběma Williamsy."
"To je pak hotovo. Strávil 15 kol za Kubicou, alespoň to však zkoušel. Nemůžeme ho obviňovat. Víme, že když musíte předjíždět, tak je to riskantní, ale když řeknete: 'Tak zůstaňme za ním,' to potom můžete jet pouze kvalifikaci," komentuje Vasseur.
Giovinazzi ke svému závodu dodal: "Myslím, že jsem za Williamsem zůstal příliš dlouho. Zkoušel jsem to všude. Pokusil jsem se o to v Rascasse, ale nebylo tam dost místa a my jsme se s Robertem dotkli. Ale nemám k tomu moc co říct, abych byl upřímný. Je to podle mě trať, kde se nedá předjíždět. Já jsem to zkoušel, protože mé tempo bylo lepší než jejich, ale nevyšlo to."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.