Některé informace se nepíší ani trochu lehce a mezi ně patří bohužel i ta dnešní. Ve věku sedmdesáti let svět nejenom rychlých kol opustila legenda královny motorsportu, trojnásobný šampion Niki Lauda.
Mistr světa z let 1975, 1977 a 1984 získal první dva tituly za Ferrari, ten třetí přidal po dvouleté přestávce při návratu do McLarenu. Rakouská legenda si však sebou nesla následky po těžké havárii na Nürburgringu během Grand Prix Německa 1976. Zemřel včera po několika měsících, co absolvoval transplantaci plic.
V sezóně 1976 se Lauda za volant svého Ferrari ještě dokázal vrátit. Avšak jeho tehdy největší soupeř James Hunt hájící barvy McLarenu mu během několika závodů, při nichž Rakušan chyběl, stihl bodově odskočit a z titulu se po dramatickém podniku v Japonsku na konci sezóny radoval britský pilot.
Niki Lauda skončil s aktivním závoděním v roce 1985 a poté působil na několika manažerských pozicích ve Ferrari a Jaguaru, nicméně největších úspěchů dosáhl v Mercedesu. Jeho zásluhou se k německé stáji po odchodu Michaela Schumachera připojil v roce 2013 Lewis Hamilton. O rok později po přechodu na hybridní šestiválce započala dominantní éra týmu.
Náš svět navždy opustila hvězda a především člověk s bojovným srdcem závodníka, jenž nejenom všem věrný fanouškům Formule 1 bude určitě velmi chybět...
❤ Niki, 1949 - 2019 pic.twitter.com/tMPi7s2ODE
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) May 21, 2019Oggi è un giorno triste per la F1. La grande famiglia della Ferrari apprende con profonda tristezza la notizia della morte dell’amico Niki Lauda, tre volte campione del mondo, due con la Scuderia (1975-1977). Resterai per sempre nei cuori nostri e in quelli dei tifosi. #CiaoNiki pic.twitter.com/srQUUeDqLw
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 21, 2019All at McLaren are deeply saddened to learn that our friend, colleague and 1984 Formula 1 World Champion, Niki Lauda, has passed away. Niki will forever be in our hearts and enshrined in our history. #RIPNiki pic.twitter.com/Ndd9ZEfm6B
— McLaren (@McLarenF1) May 21, 2019Rest In Peace Niki, you will be missed. pic.twitter.com/PV5T79zqpR
— Dario Franchitti (@dariofranchitti) May 21, 2019R.I.P Niki LaudaA legend is gone 😭#legend #sad #F1 pic.twitter.com/Lo3afrlg19
— Romain Grosjean (@RGrosjean) May 21, 2019"A lot of people criticise #Formula1 as an unnecessary risk. But what would life be like if we only did what is necessary?" – Niki Lauda. #F1 #RIPNikiLauda #RIP pic.twitter.com/8D6aWruQAN
— Mobil 1 The Grid (@Mobil1TheGrid) May 21, 2019Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.