MEXIKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti během kvalifikace v jednotlivých částech okruhu? Kdo dosahoval nejvyšších rychlostí na rovinkách, jak se chovaly pneumatiky a jaké strategie můžeme očekávat ve Velké ceně Mexika 2018?
První sektor je náročný na výkon motoru, protože obsahuje dlouhou rovinku s DRS zónou, na jejímž konci se měří maximální rychlosti (tzv. speed trap). Po třech pomalejších zatáčkách následuje další, kratší rovinka s druhou DRS zónou.
Pak přichází na řadu druhý technický sektor začínající třemi pomalými zatáčkami a rychlými esíčky, kde je důležité správné vyvážení vozu. Třetí sektor začíná brzděním před stadionem a technickou pasáží, po které piloti najíždějí na cílovou rovinku.
Okruh se nachází ve výšce 2 285 m n. m., kde má řidší vzduch velký dopad na aerodynamiku (týmy proto volí max. přítlak), na chlazení i motory (turbo musí točit max. otáčky).
Red Bull potvrdil, že má v Mexiku formu. Zatímco jsme očekávali, zda se Max Verstappen, jenž ovládl všechny tři tréninky, stane nejmladším vítězem kvalifikace a porazí Mercedesy a Ferrari, tak se to nečekaně podařilo Danielovi Ricciardovi.
Australan po celý víkend i v prvních dvou částech kvalifikace zůstával ve stínu svého týmového kolegy a dojel si pro své třetí pole-position kariéry (předtím se mu to povedlo jen dvakrát v Monte Carlu). Loňský rekord okruhu překonal o 1,5 sekundy.
V prvním sektoru přitom na Vettela ztratil 0,444 sekundy, ve zbylých dvou ale předvedl rekordy a dal dohromady čisté kolo, což se kromě něj v Q3 podařilo už jen Sebovi a Pérezovi. Verstappena přetlačil těsně o 24 tisícin, Hamilton zaostal o dalších 37 tisícin sekundy.
Mercedesu se podařilo změnit proti včerejšku nastavení šasi i motoru a lídr šampionátu bude startovat ze druhé řady. Očekává, že si zítra Red Bull pojede nadále svou ligu a oni s Ferrari budou hrát druhé housle. Bottas ale s pátým místem vůbec spokojený nebyl, na svého týmového kolegu ztratil přes 4 desetiny sekundy - auto mu ale fungovalo po výměně pohonné jednotky dobře.
Ferrari to zřejmě mohlo dotáhnout před Hamiltona, jenže Vettel po skvělém první sektoru nakupil drobné chyby a ve druhém pokusu se nezlepšil (byl o 0,141 s pomalejší), Räikkönen také nedal dohromady ideální kolo. Může je ale těšit vysoká rychlost na rovinkách a dobré závodní tempo, což by jim v závodu mohlo pomoci posunout se dopředu.
Kimi na rovince dosáhl maximální rychlosti 356,4 km/h, Hamilton byl se svým Mercedesem o 8,4 km/h pomalejší. Ricciardo to bude mít s udržením své pozice na rovinkách těžké, jelikož na Ferrari ztrácel 14,5 km/h. O něco lépe na tom byly i oba vozy Toro Rosso poháněné Hondou (-10,5 km/h).
Pneumatiky a strategiePrvních šest pilotů postoupilo z Q2 na ultra-měkkých pneumatikách, na nichž budou startovat do závodu, Renaulty a Sauberu budou na hyper-měkkých ve velké nevýhodě a pod velkým tlakem vozů za nimi, kteří začnou na trvanlivějších směsích - Force India se například záměrně vyhnula postupu do Q3 na nejměkčí směsi.
Nejlépe dle simulací zítra vychází dvouzastávková strategie, ale jednozastávková je také možná, pokud piloti dokážou pneumatiky šetřit. Hyper-měkká směs je o 0,5 s/kolo rychlejší, ale odchází mnohem dříve - podle už po jednom ostřejším kole.
Nejrychleji tedy vypadá tato strategie: start na ultra-měkkých pneumatikách s přechodem na super-měkké po 9. kolech a s druhou zastávkou ve 40. kole pro další sadu super-měkkých.
Pokud bude pilot začínat na hyper-měkkých, bude muset k mechanikům již po 5. kolech, a poté absolvovat dva stinty o 33 kolech na super-měkkých pneumatikách. Pomalejší jednozastávková strategie počítá se začátkem na ultra-měkké směsi a s přezutím na super-měkkou po 15 - 18 okruzích.
That was some pole lap by @danielricciardo 💪 Here it is, in all its glory 👀#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/mhI6lIISyj
— Formula 1 (@F1) October 27, 2018
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.