MEXIKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti během kvalifikace v jednotlivých částech okruhu? Kdo dosahoval nejvyšších rychlostí na rovinkách, jak se chovaly pneumatiky a jaké strategie můžeme očekávat ve Velké ceně Mexika 2018?
První sektor je náročný na výkon motoru, protože obsahuje dlouhou rovinku s DRS zónou, na jejímž konci se měří maximální rychlosti (tzv. speed trap). Po třech pomalejších zatáčkách následuje další, kratší rovinka s druhou DRS zónou.
Pak přichází na řadu druhý technický sektor začínající třemi pomalými zatáčkami a rychlými esíčky, kde je důležité správné vyvážení vozu. Třetí sektor začíná brzděním před stadionem a technickou pasáží, po které piloti najíždějí na cílovou rovinku.
Okruh se nachází ve výšce 2 285 m n. m., kde má řidší vzduch velký dopad na aerodynamiku (týmy proto volí max. přítlak), na chlazení i motory (turbo musí točit max. otáčky).
Red Bull potvrdil, že má v Mexiku formu. Zatímco jsme očekávali, zda se Max Verstappen, jenž ovládl všechny tři tréninky, stane nejmladším vítězem kvalifikace a porazí Mercedesy a Ferrari, tak se to nečekaně podařilo Danielovi Ricciardovi.
Australan po celý víkend i v prvních dvou částech kvalifikace zůstával ve stínu svého týmového kolegy a dojel si pro své třetí pole-position kariéry (předtím se mu to povedlo jen dvakrát v Monte Carlu). Loňský rekord okruhu překonal o 1,5 sekundy.
V prvním sektoru přitom na Vettela ztratil 0,444 sekundy, ve zbylých dvou ale předvedl rekordy a dal dohromady čisté kolo, což se kromě něj v Q3 podařilo už jen Sebovi a Pérezovi. Verstappena přetlačil těsně o 24 tisícin, Hamilton zaostal o dalších 37 tisícin sekundy.
Mercedesu se podařilo změnit proti včerejšku nastavení šasi i motoru a lídr šampionátu bude startovat ze druhé řady. Očekává, že si zítra Red Bull pojede nadále svou ligu a oni s Ferrari budou hrát druhé housle. Bottas ale s pátým místem vůbec spokojený nebyl, na svého týmového kolegu ztratil přes 4 desetiny sekundy - auto mu ale fungovalo po výměně pohonné jednotky dobře.
Ferrari to zřejmě mohlo dotáhnout před Hamiltona, jenže Vettel po skvělém první sektoru nakupil drobné chyby a ve druhém pokusu se nezlepšil (byl o 0,141 s pomalejší), Räikkönen také nedal dohromady ideální kolo. Může je ale těšit vysoká rychlost na rovinkách a dobré závodní tempo, což by jim v závodu mohlo pomoci posunout se dopředu.
Kimi na rovince dosáhl maximální rychlosti 356,4 km/h, Hamilton byl se svým Mercedesem o 8,4 km/h pomalejší. Ricciardo to bude mít s udržením své pozice na rovinkách těžké, jelikož na Ferrari ztrácel 14,5 km/h. O něco lépe na tom byly i oba vozy Toro Rosso poháněné Hondou (-10,5 km/h).
Pneumatiky a strategiePrvních šest pilotů postoupilo z Q2 na ultra-měkkých pneumatikách, na nichž budou startovat do závodu, Renaulty a Sauberu budou na hyper-měkkých ve velké nevýhodě a pod velkým tlakem vozů za nimi, kteří začnou na trvanlivějších směsích - Force India se například záměrně vyhnula postupu do Q3 na nejměkčí směsi.
Nejlépe dle simulací zítra vychází dvouzastávková strategie, ale jednozastávková je také možná, pokud piloti dokážou pneumatiky šetřit. Hyper-měkká směs je o 0,5 s/kolo rychlejší, ale odchází mnohem dříve - podle už po jednom ostřejším kole.
Nejrychleji tedy vypadá tato strategie: start na ultra-měkkých pneumatikách s přechodem na super-měkké po 9. kolech a s druhou zastávkou ve 40. kole pro další sadu super-měkkých.
Pokud bude pilot začínat na hyper-měkkých, bude muset k mechanikům již po 5. kolech, a poté absolvovat dva stinty o 33 kolech na super-měkkých pneumatikách. Pomalejší jednozastávková strategie počítá se začátkem na ultra-měkké směsi a s přezutím na super-měkkou po 15 - 18 okruzích.
That was some pole lap by @danielricciardo 💪 Here it is, in all its glory 👀#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/mhI6lIISyj
— Formula 1 (@F1) October 27, 2018Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.