MEXIKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti během kvalifikace v jednotlivých částech okruhu? Kdo dosahoval nejvyšších rychlostí na rovinkách, jak se chovaly pneumatiky a jaké strategie můžeme očekávat ve Velké ceně Mexika 2018?
První sektor je náročný na výkon motoru, protože obsahuje dlouhou rovinku s DRS zónou, na jejímž konci se měří maximální rychlosti (tzv. speed trap). Po třech pomalejších zatáčkách následuje další, kratší rovinka s druhou DRS zónou.
Pak přichází na řadu druhý technický sektor začínající třemi pomalými zatáčkami a rychlými esíčky, kde je důležité správné vyvážení vozu. Třetí sektor začíná brzděním před stadionem a technickou pasáží, po které piloti najíždějí na cílovou rovinku.
Okruh se nachází ve výšce 2 285 m n. m., kde má řidší vzduch velký dopad na aerodynamiku (týmy proto volí max. přítlak), na chlazení i motory (turbo musí točit max. otáčky).
Red Bull potvrdil, že má v Mexiku formu. Zatímco jsme očekávali, zda se Max Verstappen, jenž ovládl všechny tři tréninky, stane nejmladším vítězem kvalifikace a porazí Mercedesy a Ferrari, tak se to nečekaně podařilo Danielovi Ricciardovi.
Australan po celý víkend i v prvních dvou částech kvalifikace zůstával ve stínu svého týmového kolegy a dojel si pro své třetí pole-position kariéry (předtím se mu to povedlo jen dvakrát v Monte Carlu). Loňský rekord okruhu překonal o 1,5 sekundy.
V prvním sektoru přitom na Vettela ztratil 0,444 sekundy, ve zbylých dvou ale předvedl rekordy a dal dohromady čisté kolo, což se kromě něj v Q3 podařilo už jen Sebovi a Pérezovi. Verstappena přetlačil těsně o 24 tisícin, Hamilton zaostal o dalších 37 tisícin sekundy.
Mercedesu se podařilo změnit proti včerejšku nastavení šasi i motoru a lídr šampionátu bude startovat ze druhé řady. Očekává, že si zítra Red Bull pojede nadále svou ligu a oni s Ferrari budou hrát druhé housle. Bottas ale s pátým místem vůbec spokojený nebyl, na svého týmového kolegu ztratil přes 4 desetiny sekundy - auto mu ale fungovalo po výměně pohonné jednotky dobře.
Ferrari to zřejmě mohlo dotáhnout před Hamiltona, jenže Vettel po skvělém první sektoru nakupil drobné chyby a ve druhém pokusu se nezlepšil (byl o 0,141 s pomalejší), Räikkönen také nedal dohromady ideální kolo. Může je ale těšit vysoká rychlost na rovinkách a dobré závodní tempo, což by jim v závodu mohlo pomoci posunout se dopředu.
Kimi na rovince dosáhl maximální rychlosti 356,4 km/h, Hamilton byl se svým Mercedesem o 8,4 km/h pomalejší. Ricciardo to bude mít s udržením své pozice na rovinkách těžké, jelikož na Ferrari ztrácel 14,5 km/h. O něco lépe na tom byly i oba vozy Toro Rosso poháněné Hondou (-10,5 km/h).
Pneumatiky a strategiePrvních šest pilotů postoupilo z Q2 na ultra-měkkých pneumatikách, na nichž budou startovat do závodu, Renaulty a Sauberu budou na hyper-měkkých ve velké nevýhodě a pod velkým tlakem vozů za nimi, kteří začnou na trvanlivějších směsích - Force India se například záměrně vyhnula postupu do Q3 na nejměkčí směsi.
Nejlépe dle simulací zítra vychází dvouzastávková strategie, ale jednozastávková je také možná, pokud piloti dokážou pneumatiky šetřit. Hyper-měkká směs je o 0,5 s/kolo rychlejší, ale odchází mnohem dříve - podle už po jednom ostřejším kole.
Nejrychleji tedy vypadá tato strategie: start na ultra-měkkých pneumatikách s přechodem na super-měkké po 9. kolech a s druhou zastávkou ve 40. kole pro další sadu super-měkkých.
Pokud bude pilot začínat na hyper-měkkých, bude muset k mechanikům již po 5. kolech, a poté absolvovat dva stinty o 33 kolech na super-měkkých pneumatikách. Pomalejší jednozastávková strategie počítá se začátkem na ultra-měkké směsi a s přezutím na super-měkkou po 15 - 18 okruzích.
That was some pole lap by @danielricciardo 💪 Here it is, in all its glory 👀#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/mhI6lIISyj
— Formula 1 (@F1) October 27, 2018Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.