Šéf Sauberu Frederic Vasseur se obává případných problémů s rozpočtovými stropy. Trápí ho otázka jejich dodržování, vymahatelnosti i případných skandálů, které by poškodili image Formule 1. Jaké řešení navrhuje?
I když Sauber silně podporuje omezování nákladů v F1, tak je opatrný, pokud jde o zavedení konkrétních pravidel. Jeho šéf Vasseur má obavy, zda by rozpočtový strop byl tou správnou cestou pro F1, pokud by se v ní pak mělo hovořit pouze o limitech pro utrácení.
Skandály a soustředění pozornosti pouze na rozpočty"Kdybychom my měli stejné množství peněz jako špičkové týmy, tak bychom náskok stáhli. Akorát nevím, zda toho musíme dosáhnout pomocí pravidel, jako například se standardními díly. Největší týmy budou schopné utrácet stejně jako nyní, ale jen za drobné zisky," uvádí pro Autosport Vasseur.
"Mohli bychom jít do finančního monitoringu, ale trochu se toho obávám. Papírově by to mohlo fungovat, ale museli bychom se podívat na to, jak to dokážeme hlídat během sezóny, abychom se vyhnuli situacím, že bychom ve zprávách a na internetových stránkách měli zprávy o tom, že Ferrari a Mercedes utratili o 10 Eur více, než je povolené."
"Něco takového by bylo pro show a image F1 tím nejhorším scénářem, protože v této fázi by se F1 stala pro fanoušky otázkou rozpočtů. A pokud bychom všichni hovořili pouze o rozpočtech, byla by to noční můra," přemýšlí šéf Sauber o následcích.
Řešení?Určitá forma kontroly výdajů je podle něj nezbytná, nejlepší by však bylo omezit příležitosti týmů pro hledání výkonnostních zisků díky dalšímu utrácení.
"Pokud byste měli rozpočtové stropy ve výši 150 milionů dolarů, pak by to Force Indii neovlivnilo, neovlivnilo by to nás ani většinu týmů. Pokud byste vyloučili jezdce a marketing, pak by se to dotklo jen prvních tří týmů. Nejlepší by bylo to zařídit prostřednictvím pravidel - omezit pravidly rozpočet nezbytný pro výkonnost," vysvětluje Vasseur.
"Mercedes bude vždy schopný utratit více než my, což je v pořádku. Ale malým týmům musíte dát alespoň šanci na to, aby mohly bojovat o pódia. Pokud byste chtěli dobré lákadlo pro start závodů, pak by to fungovalo, pokud by Ocon či Pérez mohli být v každém závodě na pódiu, kdyby odvedli dobrou práci. Momentálně na to máte dva Mercedesy, dvě Ferrari a dva Red Bully, což je trochu nudné," kroutí hlavou 49letý Francouz.
Plány Liberty podporujeLíbí se mu, že se Liberty Media snaží F1 zlepšit, byť se úsilí nových majitelů podepsalo na nižších odměnách pro týmy: "Když investujete, tak zabíjíte část krátkodobých zisků. A když je pro to důvod, pak je to pro mě v pořádku. Na jedné straně se věci posouvají kupředu dobrým směrem. Možná jsme o něco blíže fanouškům, a tato část byznysu se posouvá správným směrem.
Motorová pravidla se budou mnohem víc týkat dodavatelů motorů, zatímco mé obavy jako zákazníka spočívají v tom, abychom udrželi rozumné náklady na motory a možná stáhli rozdíly v poli mezi dodavateli motorů, protože jinak zabíjíte to napětí," dodává Vasseur.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.