Rozpočtové stropy samotné vysoké náklady v F1 nevyřeší, domnívá se Todt

Mercedesy na čele Velké ceny Abú Zabí 2017
Mercedesy na čele Velké ceny Abú Zabí 2017, foto: Daimler AG
Petr Hlawiczka 15. ledna 2018 06:20
Sdílej:

Podle prezidenta Mezinárodní automobilové federace (FIA) Jeana Todta nelze při řešení vysokých nákladů ve Formuli 1 spoléhat pouze na rozpočtové stropy.

Noví majitelé se při tvorbě budoucích pravidel zabývají myšlenkou vynutit omezení rozpočtů, tak podle Todta by bylo chybou, kdyby se na ně spoléhalo jako na jediný prostředek při řízení nákladů. Pro zlevnění F1 musí dojít k prosazení dalších pravidel.

"Již nějakou dobu jednáme o nákladových stropech. Věřím, že jde o dobrý krok, podle mě však musí jít o kombinaci. Potřebujeme vytvořit pravidla, která budou mít nějaký dopad na aktuální náklady," uvádí prezident FIA.

"Říct jednoduše, že zavedeme rozpočtové stropy, to by podle mě nefungovalo. Žádný pokus zatím nefungoval. Musíme být schopni odsouhlasit něco, co by bylo sofistikovanější, abychom toho dosáhli," pokračuje Todt.

Vedení F1 během zimy hodlá jednat individuálně se všemi týmy, aby do detailů probrali myšlenku rozpočtových stropů. Některé z nich sice uznávají, že je třeba s náklady něco udělat, ale obecně panuje spíše skepse v tom, zda by rozpočtové stropy mohly fungovat.

Obavy Red BulluŠéf Red Bull Christian Horner například moc nevěří tomu, že by si je FIA dokázala řádně ohlídat. Proto souhlasí s Todtem, že je pro omezení nákladů nutné zavést další pravidla.

"Nejsem velkým fanouškem rozpočtových stropů, protože si kladu otázku, nakolik by se dalý ohlídat, protože korporátní struktura všech je odlišná. Rozhodně musí jít ruku v ruce s řešením věcí, které ženou náklady vzhůru, protože náklady jsou vytvářeny prostřednictvím pravidel," vysvětluje Horner.

"To je to, co určuje, kolik toho utratíme. Musíte řešit základní příčiny, pak bude stanovení stropů méně citlivou otázkou. Pokud byste vložili veškerou důvěru ve stropy, pak by byl na přehradu vyvinut příliš velký tlak," znázorňuje šéf Red Bullu.

Velké tým se zavedením rozpočtových stropů vůbec nesouhlasí. Mercedes, který ve svých továrnách zaměstnává přes 1600 lidí, argumentuje tím, že jich najednou nemůže tolik propustit, proto požaduje mírnější kroky rozložené do delšího období.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.