Formule 1 nemůže být "socialistická", domnívá se Gene Haas

Gene Haas varuje před "socializací" F1
Gene Haas varuje před "socializací" F1, foto: Haas F1 Team
Robert RoBertino Pavelka 30. května 2017 14:40
Sdílej:

Otázky kolem přerozdělování finančních prostředků jsou jedním z častých témat Formule 1. Jestliže se volá po větší rovnoprávnosti, tak minimálně jeden hlas varuje Liberty Media, aby zachoval "maximální opatrnost".

Současná podoba takzvané Dohody o svornosti (Convetion de la Concorde) vyprší v roce 2020 a nový vlastník F1 Liberty Media už několikrát dal najevo, že hodlá změnit strukturu vyplácení jednotlivých týmů. V praxi by to znamenalo, že velké týmy jako Ferrari, Red Bull či Mercedes nebudou mít zaručeny větší příjmy. Zejména týmy ze středu pole podobné rozhodnutí vítají, ale Gene Haas je v tomto směru opatrnější a tvrdí, že velké týmy by měly i nadále dostávat větší prémie.

"Je mi jasné, že noví majitelé obvykle dělají to, co se v podobné situaci často stává pravidlem: zvyšují výnosy a omezují náklady. To se také má stát v F1, což mě tak trochu dělá nervózním. Na druhou stranu je Formule 1 nesporným motoristickým klenotem, takže to možná bude jednoduchý proces," uvedl Gene Haas, jehož tým absolvuje v F1 druhou sezónu.

"Mnoho chytrých amerických obchodníků má veřejné společnosti, což je dolní hranicí. My jsme v F1 pořád ještě nováčky, takže náš příjmový tok v F1 je vlastně nulový, takže cokoli dostaneme dokážeme ocenit. Ale domnívám se, že je třeba velké opatrnosti, jak se ono celkové bohatství rozdělí. Vrcholové týmy, které působí v F1 už 50 let, si za tu dobu vybudovaly nárok na způsob rozdělení prostředků. Tím nechci říci, že si slabší týmy nezaslouží víc, jen tvrdím, že by špičkové týmy měly víc dostávat. Nejde jen tak udělat nové přerozdělení, protože upřímně řečeno, za vyhrané závody by měla následovat odměna, nemůžeme volit strukturu socialistického typu," pokračuje Haas.

Čtyřiašedesátiletý majitel stáje, po dlouhé době opět pocházející z USA, rovněž poukázal na skutečnost, že je v současnosti mnohem obtížnější přilákat do F1 velké sponzory. Tuto skutečnost dokládá vlastní zkušeností ze série NASCAR.

"Majitelé týmů jsou zpravidla na samém konci příjmového proudu a bojují o přežití - jakmile začne ubývat diváků, sponzoři se vytrácejí. Třeba v sérii NASCAR je situace velmi těžká a mnoho týmů stále častěji poznává, jak je obtížné přilákat nějakého významného sponzora. Pokud někdo poskytne 25 milionů dolarů, tak už je velmi významný sponzor. A ti v dnešní době prakticky neexistují. Většina z nich - vycházím opět ze situace v NASCAR - dává nějakých pět až deset milionů, proto jich musíte mít na svém autě v každém závodě několik. Existuje určitá adaptabilita, ale současně média mají velké požadavky, takže se naskýtá otázka, jak tyto peníze přerozdělit. Bohužel týmy nemají dost silnou pozici, aby o rozdělování prostředků hovořily, protože nemáme svou Formuli 1," dodává Haas.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.