Otázky kolem přerozdělování finančních prostředků jsou jedním z častých témat Formule 1. Jestliže se volá po větší rovnoprávnosti, tak minimálně jeden hlas varuje Liberty Media, aby zachoval "maximální opatrnost".
Současná podoba takzvané Dohody o svornosti (Convetion de la Concorde) vyprší v roce 2020 a nový vlastník F1 Liberty Media už několikrát dal najevo, že hodlá změnit strukturu vyplácení jednotlivých týmů. V praxi by to znamenalo, že velké týmy jako Ferrari, Red Bull či Mercedes nebudou mít zaručeny větší příjmy. Zejména týmy ze středu pole podobné rozhodnutí vítají, ale Gene Haas je v tomto směru opatrnější a tvrdí, že velké týmy by měly i nadále dostávat větší prémie.
"Je mi jasné, že noví majitelé obvykle dělají to, co se v podobné situaci často stává pravidlem: zvyšují výnosy a omezují náklady. To se také má stát v F1, což mě tak trochu dělá nervózním. Na druhou stranu je Formule 1 nesporným motoristickým klenotem, takže to možná bude jednoduchý proces," uvedl Gene Haas, jehož tým absolvuje v F1 druhou sezónu.
"Mnoho chytrých amerických obchodníků má veřejné společnosti, což je dolní hranicí. My jsme v F1 pořád ještě nováčky, takže náš příjmový tok v F1 je vlastně nulový, takže cokoli dostaneme dokážeme ocenit. Ale domnívám se, že je třeba velké opatrnosti, jak se ono celkové bohatství rozdělí. Vrcholové týmy, které působí v F1 už 50 let, si za tu dobu vybudovaly nárok na způsob rozdělení prostředků. Tím nechci říci, že si slabší týmy nezaslouží víc, jen tvrdím, že by špičkové týmy měly víc dostávat. Nejde jen tak udělat nové přerozdělení, protože upřímně řečeno, za vyhrané závody by měla následovat odměna, nemůžeme volit strukturu socialistického typu," pokračuje Haas.
Čtyřiašedesátiletý majitel stáje, po dlouhé době opět pocházející z USA, rovněž poukázal na skutečnost, že je v současnosti mnohem obtížnější přilákat do F1 velké sponzory. Tuto skutečnost dokládá vlastní zkušeností ze série NASCAR.
"Majitelé týmů jsou zpravidla na samém konci příjmového proudu a bojují o přežití - jakmile začne ubývat diváků, sponzoři se vytrácejí. Třeba v sérii NASCAR je situace velmi těžká a mnoho týmů stále častěji poznává, jak je obtížné přilákat nějakého významného sponzora. Pokud někdo poskytne 25 milionů dolarů, tak už je velmi významný sponzor. A ti v dnešní době prakticky neexistují. Většina z nich - vycházím opět ze situace v NASCAR - dává nějakých pět až deset milionů, proto jich musíte mít na svém autě v každém závodě několik. Existuje určitá adaptabilita, ale současně média mají velké požadavky, takže se naskýtá otázka, jak tyto peníze přerozdělit. Bohužel týmy nemají dost silnou pozici, aby o rozdělování prostředků hovořily, protože nemáme svou Formuli 1," dodává Haas.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.