Luigi Fraboni, jenž má na závodech na starosti pohonné jednotky Ferrari, prozradil o víkendu v Rusku zajímavé informace o jejich motoru, o stahování náskoku Mercedesu a vývoji během sezóny.
Ferrari během zimy dosáhlo většího pokroku než MercedesV Rusku rudé vozy v kvalifikaci vybojovaly první řadu před oběma Mercedesy. Na otázku, co se zlepšilo v oblasti pohonné jednotky, Fraboni odpovídá: "No, během zimy šlo samozřejmě o velmi těžkou práci, protože jsme věděli, že obecným přístupem musí být odvést dobře maximum a zároveň stáhnout část ztráty."
"Myslím si, že jsme pracovali na všem. Musíte pracovat na energii, na výkonu, na spolehlivosti a my jsme potřebovali zapracovat i na hmotnosti. Všechny tyto věci tedy byly na našich seznamech a my jsme toho udělali fakt hodně," pokračuje Fraboni, jenž má na starosti motory Ferrari.
"Momentálně mě velmi těší, že jsem dosáhli tohoto výsledku, což není samozřejmě není tím konečným výsledkem, kterým bychom si přáli, protože na to stále tlačíme a motor vyvíjíme," odhaluje o neustálé práci na zvyšování výkonu a efektivity pohonné jednotky v Maranellu.
V závodě na úrovni MercedesuJe podle něj motor Ferrari už výkonnější než Mercedes? "No, to se dá těžko říct, kdo je lepší nebo kdo je pomalejší. Myslím, že rychlost obou aut byla v posledních závodech celkem podobná a hodnocení výkonu samozřejmě záleží na trati, na které jezdíte, a na autě. Ale z toho, co jsme pochopili, tak jsme tam!"
V závodě je situace vyrovnaná, Ferrari ale stále ztrácí v kvalifikaci: "No, určitě, když se podíváte na první tři závody, tak v nich měli výhodu. Těžko říct, z čeho pramení. Na druhou stranu máme celkem velkou radost z naší závodní rychlosti a momentálně z ní nechceme slevit, budeme se tedy snažit v tomto duchu pokračovat."
Tři použitá turba ve 4 závodech - ohrozí penalizace boj o titul?Problémem Ferrari by mohlo být turbodmychadlo. V Rusku museli nasadit již třetí kus, letos přitom mohou piloti využít pouze čtyři a do konce sezóny zbývá ještě 16 závodů. Pozdější penalizace by proto mohly zhatit útok na titul.
Fraboni vysvětluje důvody: "No, momentálně jsme v prvních závodech čelili, řekněme určitým drobným problémům. Ty jsme analyzovali a z opatrnosti provedli změny na motoru a na turbu, protože se nacházíme ve strategické části sezóny a nechceme teď udělat chybu."
Penalizace později nečeká: "Z toho, co právě pozorujeme, si myslíme, že bychom ke konci sezóny měli být na čtvrtém kusu průměrných komponent pohonné jednotky."
Pokud ale nasadí novější, výkonnější specifikaci, budou v ní muset použít s novým MGU-H starší turbo. "Když jste použili tři, tak to znamená, že nám jedno schází. Pak se ve vývoji zaměříme na ten scházející. Pro nás je ale ze strategických důvodů, jak jsem uvedl, důležitější dělat to, co jsme dělali doposud."
Zrušení žetonů umožňuje nasazení nových specifikací během sezónyO vývoji a nasazování nových verzí Fraboni říká: "Jsme rádi, že jsme se zbavili žetonů, protože máme možnost motor neustále vyvíjet. Momentálně je tedy problémem přivážet maximum na každý závod. Jak tedy rozdělíme pohonné jednotky, to záleží na našem vývoji v továrně."
Zatím tedy nepotvrdil, zda s novou specifikací dorazí do Montrealu a pak např. do Monzy, jak tomu bylo loni. "Myslím si, že v tomto ohledu to je flexibilnější, pokusíme se využít každou příležitost. Zkoušíme hodně různých věcí vzhledem k tomu, že máme v průběhu sezóny větší volnost, z naší strany je zrušení žetonů tedy dobrým krokem.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.