Luigi Fraboni, jenž má na závodech na starosti pohonné jednotky Ferrari, prozradil o víkendu v Rusku zajímavé informace o jejich motoru, o stahování náskoku Mercedesu a vývoji během sezóny.
Ferrari během zimy dosáhlo většího pokroku než MercedesV Rusku rudé vozy v kvalifikaci vybojovaly první řadu před oběma Mercedesy. Na otázku, co se zlepšilo v oblasti pohonné jednotky, Fraboni odpovídá: "No, během zimy šlo samozřejmě o velmi těžkou práci, protože jsme věděli, že obecným přístupem musí být odvést dobře maximum a zároveň stáhnout část ztráty."
"Myslím si, že jsme pracovali na všem. Musíte pracovat na energii, na výkonu, na spolehlivosti a my jsme potřebovali zapracovat i na hmotnosti. Všechny tyto věci tedy byly na našich seznamech a my jsme toho udělali fakt hodně," pokračuje Fraboni, jenž má na starosti motory Ferrari.
"Momentálně mě velmi těší, že jsem dosáhli tohoto výsledku, což není samozřejmě není tím konečným výsledkem, kterým bychom si přáli, protože na to stále tlačíme a motor vyvíjíme," odhaluje o neustálé práci na zvyšování výkonu a efektivity pohonné jednotky v Maranellu.
V závodě na úrovni MercedesuJe podle něj motor Ferrari už výkonnější než Mercedes? "No, to se dá těžko říct, kdo je lepší nebo kdo je pomalejší. Myslím, že rychlost obou aut byla v posledních závodech celkem podobná a hodnocení výkonu samozřejmě záleží na trati, na které jezdíte, a na autě. Ale z toho, co jsme pochopili, tak jsme tam!"
V závodě je situace vyrovnaná, Ferrari ale stále ztrácí v kvalifikaci: "No, určitě, když se podíváte na první tři závody, tak v nich měli výhodu. Těžko říct, z čeho pramení. Na druhou stranu máme celkem velkou radost z naší závodní rychlosti a momentálně z ní nechceme slevit, budeme se tedy snažit v tomto duchu pokračovat."
Tři použitá turba ve 4 závodech - ohrozí penalizace boj o titul?Problémem Ferrari by mohlo být turbodmychadlo. V Rusku museli nasadit již třetí kus, letos přitom mohou piloti využít pouze čtyři a do konce sezóny zbývá ještě 16 závodů. Pozdější penalizace by proto mohly zhatit útok na titul.
Fraboni vysvětluje důvody: "No, momentálně jsme v prvních závodech čelili, řekněme určitým drobným problémům. Ty jsme analyzovali a z opatrnosti provedli změny na motoru a na turbu, protože se nacházíme ve strategické části sezóny a nechceme teď udělat chybu."
Penalizace později nečeká: "Z toho, co právě pozorujeme, si myslíme, že bychom ke konci sezóny měli být na čtvrtém kusu průměrných komponent pohonné jednotky."
Pokud ale nasadí novější, výkonnější specifikaci, budou v ní muset použít s novým MGU-H starší turbo. "Když jste použili tři, tak to znamená, že nám jedno schází. Pak se ve vývoji zaměříme na ten scházející. Pro nás je ale ze strategických důvodů, jak jsem uvedl, důležitější dělat to, co jsme dělali doposud."
Zrušení žetonů umožňuje nasazení nových specifikací během sezónyO vývoji a nasazování nových verzí Fraboni říká: "Jsme rádi, že jsme se zbavili žetonů, protože máme možnost motor neustále vyvíjet. Momentálně je tedy problémem přivážet maximum na každý závod. Jak tedy rozdělíme pohonné jednotky, to záleží na našem vývoji v továrně."
Zatím tedy nepotvrdil, zda s novou specifikací dorazí do Montrealu a pak např. do Monzy, jak tomu bylo loni. "Myslím si, že v tomto ohledu to je flexibilnější, pokusíme se využít každou příležitost. Zkoušíme hodně různých věcí vzhledem k tomu, že máme v průběhu sezóny větší volnost, z naší strany je zrušení žetonů tedy dobrým krokem.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.