Jenson Button je nadále v centru pozornosti a i když rozhovorů s ním přibývá, v každém dalším materiálu tenhle vytáhlý Angličan překvapí něčím novým. A protože už je jeho kariéra před cílovou čarou, rádi se o jeho další názory a historky podělíme.
Kdo z vás ještě nepropadl fenoménu facebook (ano, i takoví lidé pořád ještě jsou) a nestihli diskusní pořad Jensona Buttona s Michaelem Korsem, o hodně nejspíš přišel, ale pořád se dá leccos zachránit. Třeba si připomenout deset nejlepších věcí, které Button v živém rozhovoru řekl, zavzpomínal a prokázal i smysl pro humor...
1. „Nico Rosberg vyhraje tento týden titul mistra světa…Pokud tedy do něj někdo nenarazí. Myslím, že Lewis Hamilton je hodně bohatý a má dost peněz, lítá v soukromém tryskáči, takže jsem si jist, že by mohl někoho z nás uplatit. Jediná možnost by ale byla, kdyby mě Nico předjížděl o kolo, protože nejsem dost rychlý. Takže, jsem ochoten přijmout nabídku… Navíc, z F1 odcházím…
2. „Dnes jsem sledoval Grand Tour ve vaně…“Je to typ pořadu, na který se můžete koukat z vany. Jestli se mi to líbilo? No, viděl jsem všechno. Řídí stejné vozy jaké jsou v autosalónech. Je to dobrá zábava, ale určitě je tam něco, co mi chybí. Jako závodníka mě to štve, protože ta show jsou jenom o smycích a pneumatikách v oblacích kouře. Myslím, že hodně lidem se to líbí, ale já osobně si říkám: „Chudák auto. Já je miluji a oni je jen ničí“.
3. „Kdybych mohl zachránit jedno auto z mé sbírky…“To je hodně těžká otázka. Všechny jsou pro mě dost emotivní a říci, které konkrétní auto bych vybral… ne, to neudělám. Opravdu rád mám McLaren P1… ale kdybych nějaké zachraňoval, tak by to bylo závodní auto. Mám Ferrari F40, to také miluju. To bych nikdy neprodal, protože je blízké mému srdci. Když jsem byl kluk, měl jsem na zdi obrázek Burta Simpsona, Pamely Anderson a Ferrari F40. Nevím, co v tom věku je nejlepší, ale pro mě to bylo F40.
4. „Myslím, že F1 potřebuje více osobností…“To je důvod, proč jsem opravdu rád, že tu máme lidi jako Daniel Ricciardo, takový Ricky Bobby, jak mu někdy říkám. Je to dobrý přítel a v mnoha směrech se příliš nestará, co si o něm lidé myslí… je prostě sám sebou. Proto ho mám rád. (Pozn.: Ricky Bobby je postava z amerického filmu o sérii NASCAR, kterého hraje Will Ferrel. Do kin byl uveden v roce 2006).
5. „Formuli E opravdu nemusím…“Myslím, že byl v tomto směru vykonán kus práce při získávání různých zemí a měst s nimi spojenými. Abychom mohli závodit v některých z nejlepších a největších měst na světě je fantastické. Nemám rád jejich zvuk, ale když jsem viděl některé závody, přišly mi dobré. Mluvil jsem s několika piloty, tvrdí, že auta jsou rychlá, okruhy zajímavé a závody vzrušující, ale to všechno je relativní…
6. „Jednoznačně podporuji závodní pilotky…“Rád bych si zazávodil s 21 ženami na startovním roštu. Myslím, že bychom měli odstartovat takovou závodní sérii. Asi není dobré něco takového říkat, že? Vlastně tu byl návrh, aby měly ženy svůj vlastní šampionát… ale s tím nesouhlasím. Pokud jsou opravdu dobré, tak jsou dobré. Není to fyzický sport jako běh na 100 metrů nebo maratón. Pokud je žena dostatečně dobrá, měla by mít možnost jezdit Formuli 1… Stane se to a až k tomu dojde, bude to pro náš sport fantastické.
7. Dva nejděsivější momenty v závodní kariéře jsem pravděpodobně zažil v Monaku…“Loni jsem projížděl zatáčku Ste. Dévote a vůz přede mnou přejel kryt kanálu a ten se uvolnil. Obvykle jsou pečlivě přivařeny, ale tady došlo k nějaké výjimce. Kryt vyletěl a zasáhl moje přední křídlo a poškodil závěsy. Myslím, že jsem měl obrovské štěstí, protože mít nohy o kousek výš, tak to dopadlo opravdu mnohem hůř… Děsivý moment jsem tu prožil v roce 2003. Vyjel jsem z tunelu rychlostí kolem 290 km/h a zablokovaly se mi brzdy. Trefil jsem vnitřní bariéru, sklouzl napříč tratí a při druhém nárazu jsem čelil přetížení nějakých 35G. Což je opravdu hodně. Vysloveně mě to knokautovalo.
Vzpomínám si, že jsem se probral a doktor Sid Watkins, bohužel už není mezi námi, stál s úsměvem nade mnou. Nějací lidé mi rozřízli kombinézu a aplikovali mi injekci proti bolestem, on se jenom zeptal: »Kde to bolí?« Odpověděl jsem mu, že mě opravdu bolí levá noha. Zadíval se na mě a pokračoval: »Vážně?« Já na to: »Vlastně ne, je pravá noha…« A on zase: „Opravdu?« Já zase blekotal: »Vlastně ruka, moje levá ruka«, a začal jsem se smát. Asi v té chvíli začaly zabírat látky, které do mě napumpovali.
8. „Kdybych měl jít na večeři a vzít s sebou čtyři své soupeře…“Rozhodně Ricky Bobbyho, tedy Daniela Ricciarda. Potom Felipe Massu, protože on se také loučí s kariérou. I Fernanda Alonsa, je s ním ve skutečnosti docela zábava. Tak, a teď jsem se zasekl… Řeknu vám, že mi Sebastian Vettel poslal aplikaci WhatsApp. Byl jsem šokován! Ne tím, že mi ji poslal, ale obsahem. Neuvěřitelné! Ale i přesto bych ho pozval. Nebo také možná Daniila Kvjata, protože je s ním spousta legrace. My piloti si často po závodě měníme přilby a Dany mě o ni jednou požádal. Když jsem se ho zeptal, proč ji chce, vyprávěl mi následující historku. Byl jsem prý jediným pilotem, kterého požádal o autogram. Prý se pokoušel sbalit nějakou dívku a chtěl pro ni můj autogram. Ale to bylo před deseti lety, samozřejmě předtím, než byl v F1. Mám fanouška, i když myslím, že s tou dívkou mu to tehdy nevyšlo.
9. „Jediné zvíře, které jsem při závodění zabil, byl pták. Omlouvám se…“Absolvoval jsem svůj druhý test na Williamsu v Jihoafrické republice (2000). Jel jsem na okruhu v Kyalami po rovince a ten pták letěl přímo na mě, nebo já jel přímo na něj? Mimochodem, vozy F1 mají jen maličký štítek, asi centimetr vysoký, ten pták ho prorazil, trefil mojí helmu a vlétl do nasávacího otvoru nad mou hlavou. To bylo hroznéVylezl jsem z auta a litoval toho opeřence, než jsem znovu usedl do vozu a nemohl řídit, protože mi něco uvízlo v krku. Zatracený pták!
10. „Můj nejoblíbenější týmový kolega v kariéře…“Rubens Barichello. Strávili jsme spolu čtyři roky a prožili několik velmi těžkých období. Myslím, že v jednu chvíli už můj tým na konci roku 2008 prakticky neexistoval. Ale v roce 2009 jsme jezdili společně za Brawn GP a byla to zvláštní doba. Byl to také nejlepší týmový kolega, co se týče řízení vozu. Fernando byl dobrý, ale Rubens byl na jiné úrovni. Řeknu to takhle, lze chápat, proč ho Michael Schumacher tak dlouho chtěl za týmového kolegu.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.
Více než 5 000 nadšených tifosi zaplnilo Fiorano, aby byli svědky historického momentu – Lewis Hamilton a Charles Leclerc poprvé vyrazili na trať s novým vozem Ferrari SF-25.
Po propuštění z pozice šéfa týmu Haas vedl Guenther Steiner právní spor proti svému bývalému zaměstnavateli. Spor byl nyní ukončen, když Steiner žalobu stáhl po mimosoudním urovnání konfliktu mezi oběma stranami.
Po testech s modelem F1 75 se Lewis Hamilton a Charles Leclerc okamžitě vrátili do Itálie, aby poprvé usedli za volant Ferrari SF-25. Na okruhu Fiorano se popasovali s novým vozem pro sezonu 2025 a ukázali své rychlé kolo.
Monacká Velká cena za sucha bývá často předvídatelná, kde kvalifikace často určuje vítěze. Nová pravidla, která zavádějí vyšší počet povinných zastávek v boxech, by však mohla závodnímu víkendu přinést větší dynamiku a agresivnější tempo.
Bezpečnost hraje v motorsportu klíčovou roli, přičemž FIA neustále hledá způsoby, jak zlepšit všechny její aspekty – od ochrany samotných závodníků přes bezpečí traťových maršálů až po maximální zabezpečení diváků.