Čas neúprosně letí. Když v roce 2000 začínal Jenson Button svou kariéru, dostalo se mu svérázné poklony. Jeden z jeho spolužáků mu řekl: "Hele, Jensone, tak to bude tvoje jméno v příští edici F1 na PlayStationu."
Od té doby uplynulo dlouhých 16 let a Jenson Alexander Lyons Button přinejmenším po tak dlouhé době bude rok ve Formuli 1 chybět. Je tedy čas na bilancování a vzpomínky. Nebo na poklony. Jednu takovou vysekl vítězi 15 Grand Prix a mistru světa 2009 jeho poněkud úspěšnější týmový kolega Fernando Alonso, který během své kariéry poznal vedle těch méně úspěšných spolujezdců i mistry jako Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen či Jacques Villeneuve.
"Jenson je pravděpodobně nejlepší týmový kolega, se kterým jsem jezdil. Je velmi rychlý, v monopostu vždy konkurenceschopný za všech podmínek, mimo auto příjemný člověk, opravdový gentleman a vždy plně oddaný našemu sportu. Plně se věnuje činnosti na simulátoru, pracuje s týmem, tráví s inženýry tolik času, kolik je třeba a po fyzické stránce je po celý rok stoprocentně připravený. Celkově si myslím, že je prostě nejlepší," uvedl dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso.
Jak už bylo uvedeno, Jenson Button pojede v Malajsii svou 300. Grand Prix v kariéře. Stane se tak teprve třetím pilotem v historii F1, který tuto hranici překonal. Před ním jsou Rubens Barrichello, se kterým se mimochodem Button setkal v jednom týmu právě při své mistrovské sezóně, druhým pak Michael Schumacher. Pokud Brit bez problémů absolvuje všechny zbylé závody sezóny, bude mu na Barrichella chybět osmnáct a na Schumachera dva závody.
"Je to ohromný úspěch. Když zdoláte hranici tří set závodů, znamená to, že jste velmi talentovaný a po dlouhou dobu v F1 dosahujete dobrých výsledků, proto máte od týmu důvěru a můžete dál závodit. Když do F1 přijdete, je to jeden velký úspěch ve vaší kariéře. Druhým pak je, pokud se vám podaří vyhrát, ale když zůstanete v této oblasti delší dobu, pak to znamená, že jste pořád dobrý. Držíte si výkonnost, máte stoprocentní fyzičku, závodíte jak nejlépe umíte - a právě tohle Jenson dokázal," dodává Alonso.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.