Ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je síla. Platilo to ve sportu jako v umění, v kinematografii jako hudbě. Když vedle sebe postavíte písničky z období Beatlemánie a složité jazzrockové rytmy, většina lidí sáhne neomylně k Fab Four.
Ono rčení svým způsobem podporuje i Lewis Hamilton, který tvrdí, že pro fanoušky F1 jsou hi-tech motory nezajímavé, protože na ně působí příliš složitě. Ostatně sami můžete cítit určitý rozdíl, když jste dříve mluvili o motoru a dnes musíte pracovat s termíny jako TC, KE, MGU-H, MGU-K ES a CE. A přitom jde pořád o jednu pohonnou jednotku...
K tomu se přidává i systém penalizací, o kterých také mluví expert F1 pro stanici Sky Martin Brundle ve svém tradičním sloupku. Pilot může opětovně použít každý z těchto prvků pětkrát, pak už následuje penalizace v podobě posunu na startovním roštu. Čím víc nových komponentů, tím vyšší je trest. Tím nastává situace spíše směšná než vážná, což byl případ Hamiltonova trestu ve Spa, ovšem jeho 55 míst poklesu není nijak překvapivých, stačí vzpomenout na podobné postihy v případě McLarenu v loňském roce.
"Co si myslím o aktuálních pravidlech? Domnívám se, že skutečnost v podobě šesti komponentů motoru a mišmaš ohledně jejich použití prostě není dobrá. Lidé se chtějí dívat a ne sledovat takové věci. Je to příliš technické, příliš komplikované. Hodně diváků vůbec netuší, co to je MGU-H a vlastně to ani nepotřebují vědět," vyjádřil se k této problematice Lewis Hamilton.
Trojnásobný mistr světa se také domnívá, že je třeba opět vrátit F1 typický hluk a s nadšením vzpomíná na éru dvanáctiválců. FIA alespoň pracuje na tom, aby se po zvukové stránce něco změnilo a hodlá realizovat nápravu už v příštím roce.
"Naše vozy nezní dobře. Díval jsem se na staré závody a tam auta pěkně řvou. A to mi chybí. Doufám, že se jednoho dne k téhle situaci vrátíme a uděláme všechno jednodušší," přeje si Hamilton.
Stejně jako on nasbíral ve Spa pokutu i Fernando Alonso - nejdřív se ho měl týkat postih v podobě pádu o 35 míst, pak se k tomu přidalo dalších 25. V podstatě šlo o symbolický trest, protože kvůli potížím v kvalifikaci neměl žádný měřený čas.
"Jsou to jen čísla, a tak by to nemělo být, i když potrestání se nás samozřejmě musí týkat. Jestliže překročíme počet povolených motorů nebo jiných částí, musíme očekávat, že dostaneme trest. Ale myslím, že je to špatně vyřešené. Proto také Mercedes vyměnil tři části motoru. Jsou to nesmyslné kroky a je vlastně zbytečné o nich mluvit. Je to směšné," hodnotí situaci Alonsův kolega Jenson Button.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.