Sezóna 2017 se pomalu, ale nezadržitelně blíží a s ní i chystané novinky. Mezi těmi největšími budou nové pneumatiky, mající za cíl vyrovnat se se zvýšeným přítlakem vozů. Šéf Pirelli proto mluví o největší výzvě od návratu italské firmy do F1.
Dodavatel pneumatik Pirelli byl u toho, když oficiální mistrovství světa F1 začínalo, a nehrál nijak podřadnou roli, vždyť pneumatiky této značky měli na svých vozech dva největší soupeři v boji o mistrovský titul: Giuseppe "Nino" Farina a Juan Manuel Fangio. Po devíti sezónách se na sklonku roku 1958 Pirelli s F1 loučí a vrací se až po dlouhých 22 letech na vozech Toleman. Postupně do svého portfolia přibírá i další týmy, ale v letech 1987 a 1988 dochází k dvouleté pauze a třetímu, tentokrát tříletému návratu. Pak už se muselo počkat do roku 2011 a na prozatím poslední, současnou éru Pirelli.
Tolik krátké ohlédnutí. Nyní se Pirelli zabývá zmíněným přechodem na zcela nový typ pneumatik, který se bude muset vypořádat s vyšším přítlakem produkovaným v důsledku širšího šasi a předního křídla, nižším zadním spoilerem a dalšími aerodynamickými změnami. Krok do příští sezóny je zatím určitou neznámou, nicméně šéf Pirelli Motorsport Paul Hembery je přesvědčen, že navzdory složitosti tohoto úkolu se podaří vše zvládnout.
"Vytvoření nové pneumatiky je ve skutečnosti největší výzvou, kterou jsme od svého návratu v roce 2011 prozatím čelili. Takže naše pracovní vytížení s ohledem na existující závazky by nemělo být podceněno. Ačkoliv je tento úkol v rámcích našich schopností, je to určitě velice ambiciózní a komplexní projekt," svěřil se Hembery periodiku Grand Prix Times.
Výhradní dodavatel pneumatik pro F1 má v současné době k dispozici tři testovací muly, na nichž nové pneu zkouší, poskytly mu je týmy Ferrari, Red Bull a Mercedes. Jde o modifikované vozy, které mají simulovat úroveň přítlaku, jaká se očekává v roce 2017. Hembery však uvedl, že jde pouze o odhadované hodnoty a testovací vozy nemusí podávat přesné pdaje, což by mohlo způsobit určité problémy při vývoji.
"Nová pravidla pro rok 2017 počítají s nárůstem přítlaku asi o 20 %. Společně s týmy se snažíme, aby testovací muly měly odpovídající aerodynamiku. Ale mula je sama o sobě jen přirozeným kompromisem, takže bude velmi těžké přesně simulovat požadavky na přítlak v příští sezóně. Proto jsme použili tři různá vozidla, neboť je důležité vědět, jak těsně se blížíme novým předpisům, protože aerodynamické změny výrazně ovlivňují opotřebení a sezení pneumatik," vysvětluje Hembery.
Existuje pochopitelně i možnost, že předpokládaný nárůst přítlaku přesáhne významně očekávanou hranici, ale Hembery se nedomnívá, že je důvod k obavám.
"Samozřejmě k tomu může dojít, ale pokud se to stane, jsme s to situaci společně s týmy a FIA zvládnout. Celá historie F1 naznačuje, že pokrok v oblasti výkonu je nepřetržitý, takže jsme připraveni na všechny eventuality. Letošní zvýšení rychlostí oproti loňskému roku bylo také o něco vyšší, než většina lidé předpokládala, my se s tím efektivně vypořádali. Takže jde o záležitost, kterou pochopitelně budeme sledovat, ale v žádném případě není třeba se jí obávat," dodává Hembery.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.