Grand Prix Číny přinesla několik nebezpečných situací, kolem kterých se rozproudila nemalá debata. Nebyly to jenom otázky závodních incidentů na trati, ale také situace při samotné kvalifikaci, ke které měli připomínky také piloti.
Šlo o vůz pořadatelů, který se na začátku úvodní části kvalifikace objevil v zatáčce před vjezdem do boxů. Piloti, kteří najížděli z poslední krátké rovinky do boxů k danému místu se tak řítili přímo proti vozidlu, stojícímu za okrajem příjezdu k boxům. Ředitel závodů FIA Charlie Whiting označil tuto situaci za "méně klíčovou", i když stále "nepřijatelnou".
Jiného názoru byl Jenson Button, který přítomnost vozu ve značně choulostivém prostoru označil jako "nejnebezpečnější část této části kvalifikace". Dodal, že pokud by nějaký pilot nezvládl svůj vůz, hrozila reálná srážka s tímto autem.
Whiting okomentoval Buttonovy obavy pro periodikum Autosport následovně: "Řidič traťového vozidla, které odstavil v únikové zóně vjezdu do boxů, se zachoval opravdu hloupě, ale velice rychle s ním odjel. Muž s pick-upem měl za úkol lepší odstraňoňování případných nečistot z trati. Neměl tolik zkušeností, ale už své pochybení neopakoval. Je třeba zdůraznit, že nešlo o normální únikový prostor, ale znovu opakuji, že šlo o nepřijatelnou situaci."
Červené vlajkyButton vznesl dotaz, proč se v případě této překážky v těsné blízkosti trati nepostupovalo stejně jako u Nico Hülkenberga, kterému těsně před koncem Q2 upadlo kolo a odstavil svou Force Indii mimo trať. K tomu se Whiting vyjádřil následovně: "Červené vlajky nebyly vyvěšeny, protože nešlo o překážku přímo na trati. V žádném případě nešlo o incident srovnatelný s Hülkenbergem, který odstavil svůj vůz těsně vedle trati, navíc tu ještě bylo uvolněné kolo, které se samovolně pohybovalo."
Pak tu byla ještě Wehrleinova nehoda hned na úvod Q1, když v terénním zlomu na cílové rovince ztratil na mokrém pruhu trati vládu nad svým vozem a narazil na protější straně boxů do svodidel. Problémem byla dvě přemostění rovinky, pod nimiž zůstaly pásy vody, což některým pilotům dělalo značné potíže. Kvalifikace byla na 20 minut přerušena a následovaly pokusy problematické místo vysušit.
"Rozhodli jsme se pro tento krok, protože jak se zdálo, někteří piloti ignorovali skutečnost, že přilnavost trati se může náhle změnit. Ale pokud by nastala situace, že by polovina okruhu byla suchá a polovina mokrá, určitě bychom se na mokré části o něco podobného nepokusili. Tady šlo o malou část, pokoušeli jsme se pouze odstranit vodu, aby místo mohlo rychleji vyschnout," komentuje prodlení Whiting.
Nakonec i trocha humoruMezi Q2 a Q3 došlo k další ožehavé situaci, kdy se v zatáčce 14 objevil vysokozdvižný vozík s balíkem pneumatik, které se snažil složit na vnitřním okraji dráhy.
"Tento balík pneumatik, který byl umístěn v apexu zatáčky 14, se tam dostal po chybě pořadatelů, kteří si mysleli, že kvalifikace už skončila. Byl to důsledek špatně vyložené komunikace s vedením závodu, kterému jsme oznámili, že po přerušení Q2 po Hülkenbergově incidentu už nemá smysl kvalifikaci znovu začínat. Vyložili si to mylně jako že kvalifikace obecně skončila. Ale nedošlo k žádné škodě a zmíněná překážka byla odstraněna dlouho předtím, než monoposty opět vyjely na trať," vyjádřil se Whiting k další situaci z kvalifikace.
Přiznává, že tato událost vyvolala spoustu dohadů, co tím bylo vlastně zamýšleno, i když šlo o pouhé nedopatření. "Bylo docela zábavné slyšet všechny týmové manažery, jak se okamžitě dotazovali, co tím bylo sledováno. Přiznávám, že jsem si z jednoho vystřelil a řekl, že jsme naštvaní, jak piloti soustavně přejíždějí víc a víc obrubník, tak jsme se rozhodli přijmout drastické opatření, které by je mělo odradit," zažertoval si nakonec Whiting.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.