Grand Prix Číny přinesla několik nebezpečných situací, kolem kterých se rozproudila nemalá debata. Nebyly to jenom otázky závodních incidentů na trati, ale také situace při samotné kvalifikaci, ke které měli připomínky také piloti.
Šlo o vůz pořadatelů, který se na začátku úvodní části kvalifikace objevil v zatáčce před vjezdem do boxů. Piloti, kteří najížděli z poslední krátké rovinky do boxů k danému místu se tak řítili přímo proti vozidlu, stojícímu za okrajem příjezdu k boxům. Ředitel závodů FIA Charlie Whiting označil tuto situaci za "méně klíčovou", i když stále "nepřijatelnou".
Jiného názoru byl Jenson Button, který přítomnost vozu ve značně choulostivém prostoru označil jako "nejnebezpečnější část této části kvalifikace". Dodal, že pokud by nějaký pilot nezvládl svůj vůz, hrozila reálná srážka s tímto autem.
Whiting okomentoval Buttonovy obavy pro periodikum Autosport následovně: "Řidič traťového vozidla, které odstavil v únikové zóně vjezdu do boxů, se zachoval opravdu hloupě, ale velice rychle s ním odjel. Muž s pick-upem měl za úkol lepší odstraňoňování případných nečistot z trati. Neměl tolik zkušeností, ale už své pochybení neopakoval. Je třeba zdůraznit, že nešlo o normální únikový prostor, ale znovu opakuji, že šlo o nepřijatelnou situaci."
Červené vlajkyButton vznesl dotaz, proč se v případě této překážky v těsné blízkosti trati nepostupovalo stejně jako u Nico Hülkenberga, kterému těsně před koncem Q2 upadlo kolo a odstavil svou Force Indii mimo trať. K tomu se Whiting vyjádřil následovně: "Červené vlajky nebyly vyvěšeny, protože nešlo o překážku přímo na trati. V žádném případě nešlo o incident srovnatelný s Hülkenbergem, který odstavil svůj vůz těsně vedle trati, navíc tu ještě bylo uvolněné kolo, které se samovolně pohybovalo."
Pak tu byla ještě Wehrleinova nehoda hned na úvod Q1, když v terénním zlomu na cílové rovince ztratil na mokrém pruhu trati vládu nad svým vozem a narazil na protější straně boxů do svodidel. Problémem byla dvě přemostění rovinky, pod nimiž zůstaly pásy vody, což některým pilotům dělalo značné potíže. Kvalifikace byla na 20 minut přerušena a následovaly pokusy problematické místo vysušit.
"Rozhodli jsme se pro tento krok, protože jak se zdálo, někteří piloti ignorovali skutečnost, že přilnavost trati se může náhle změnit. Ale pokud by nastala situace, že by polovina okruhu byla suchá a polovina mokrá, určitě bychom se na mokré části o něco podobného nepokusili. Tady šlo o malou část, pokoušeli jsme se pouze odstranit vodu, aby místo mohlo rychleji vyschnout," komentuje prodlení Whiting.
Nakonec i trocha humoruMezi Q2 a Q3 došlo k další ožehavé situaci, kdy se v zatáčce 14 objevil vysokozdvižný vozík s balíkem pneumatik, které se snažil složit na vnitřním okraji dráhy.
"Tento balík pneumatik, který byl umístěn v apexu zatáčky 14, se tam dostal po chybě pořadatelů, kteří si mysleli, že kvalifikace už skončila. Byl to důsledek špatně vyložené komunikace s vedením závodu, kterému jsme oznámili, že po přerušení Q2 po Hülkenbergově incidentu už nemá smysl kvalifikaci znovu začínat. Vyložili si to mylně jako že kvalifikace obecně skončila. Ale nedošlo k žádné škodě a zmíněná překážka byla odstraněna dlouho předtím, než monoposty opět vyjely na trať," vyjádřil se Whiting k další situaci z kvalifikace.
Přiznává, že tato událost vyvolala spoustu dohadů, co tím bylo vlastně zamýšleno, i když šlo o pouhé nedopatření. "Bylo docela zábavné slyšet všechny týmové manažery, jak se okamžitě dotazovali, co tím bylo sledováno. Přiznávám, že jsem si z jednoho vystřelil a řekl, že jsme naštvaní, jak piloti soustavně přejíždějí víc a víc obrubník, tak jsme se rozhodli přijmout drastické opatření, které by je mělo odradit," zažertoval si nakonec Whiting.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.