Technický ředitel Toro Rosso v rozhovoru pro Sky Sports porovnává své piloty - Maxe Verstappena a Carlose Sainze. Rozebírá minulou sezónu a silné stránky vozu STR10, s nímž dosáhli větší pokroky, než očekávali. Zmiňuje se také o plánovaných změnách pro rok 2017 a o tom, co Formule 1 potřebuje.
Porovnání Verstappena se Sainzem"Normálně jsou si celkem podobní, předpokládám však, že jsou citliví na jemně odlišné věci. Během roku učení se to někdy mění závod od závodu, jak pokračuje učební proces," uvádí Key.
"Max je v závodech určitě dost agresivní a odvážný, což mu zajistilo spoustu chvály a parádně se na to dívalo. Věří sobě a autu, aby provedl některé manévry, které by ne každý riskoval.
Carlos něco z toho také předvedl, možná to bylo méně viditelné, je však mnohem disciplinovanější ve způsobu, jakým k věcem přizpůsobuje. Hodně přemýšlí o tom, co dělá, co přijde a jestli je to správné na to tlačit teď nebo počkat, využít pneumatiky později a skutečně přitlačit. Trochu více tedy přemýšlí a výsledkem toho je, že je možná méně agresivní, ale v mysli má dlouhodobější závodní plán.
V kvalifikaci to je mezi nimi hodně těsné. Max měl v poslední době dobrou formu [vyhrál šest z posledních sedmi kvalifikací], ale Carlos skončil v nejlepší desítce ve svém prvním závodě, což je dobré. Ke konci měl trochu smůly. Ale lepší srovnání bude zřejmě možné tento rok."
Verstappenovy předjížděcí manévry"Abych byl upřímný, když máte deficit v maximální rychlosti, pak musíte být při předjíždění celkem vynalézaví. Sledovali jsme to a přišli jsme na ta nejlepší místa pro předjíždění za těchto podmínek. Jak řídit naši pohonnou jednotku, aby to umožnila? Jak zformovat naši strategii, abychom zajistili, že se neocitneme v příliš velkém provozu - a pokud ano, co uděláme?
Když jste pak v takové situaci, smýšlíte jinak, než že se to nestane nebo že nezáleží na tom, jak blízko jste. Na tomto základě není vše předplánované, ale přemýšlíme o tom předem a diskutujeme, kde předjíždět a jak. A to zřejmě Maxovi pomohlo se trochu soustředit na to, co dělá.
Zároveň je to i jim, protože se mu povedlo tolik manévrů, o kterých jste si pomysleli: 'Můj Bože, normálně byste tohle nezkoušeli.' Pozitivní pro nás je ale to, že si na to ve voze věří. Předjíždění vnitřkem a vnějškem v Blanchimontu ve Spa je potvrzením toho, že také auto dobře funguje, jde tedy o kombinaci věcí."
Toro Rosso v sezóně 2015"Měli jsme vlastní problémy, smůlu apod. Odjeli jsme dva čisté závody, kdy naši výkonnost nenarušily nějaké potíže. Nejde nezbytně o odstoupení, ale určité otravné věci, které nás penalizovaly, nebo o zastávku kvůli problému. Nebudu zabíhat do detailů, protože jich bylo hodně.
Bylo to frustrující, protože jsme měli rychlost, abychom naplnili naši ambici a skončili pátí [místo sedmí, tj. před Lotusem i Force Indií]. Všechno by muselo jít mnohem lépe a do určité míry téměř perfektně, protože jsme měli pár výkonnostních deficitů v oblastech, které byly mimo naši kontrolu - ale přesto se to dalo zvládnout.
Určitě jsme tedy příležitosti promarnili, ale dvě důležité věci pro nás jsou ty, že piloti byli dobrým příběhem nejen pro Toro Rosso, ale i pro sport. Oba odváděli skvělou práci a předváděli opravdu vzrušující závodění. Jsme s nimi velmi spokojeni. Když dostanete dva nováčky, tak nikdy nevíte, zda budou na dráze předvádět dobré výkony, ale oni to zvládali. A šasi bylo pro nás také velkým krokem vpřed."
V čem patřilo STR10 mezi špičku"Těžko říci, protože když děláte srovnávací analýzu, musíte se pokusit odfiltrovat motor, což je vždy samozřejmě práce založená na odhadu, týká se to aerodynamického odporu, což také odhadujete. Těžko se to tedy odfiltrovává.
A do určité míry jde i o jezdce - ne, že by naši piloti měli nějaké deficity, ale poprvé se učí dráhu, když je srovnáváte s Vettelem nebo s Alonsem, určitě tedy nedosahují svého optima, zřejmě až do závodu a neřeknou: 'Dobrá, teď už to mám.' Příští rok to bude OK.
Proto je toho třeba hodně odfiltrovat, ale když se podíváte na rychlosti dosahované ve vrcholech středně-rychlých a rychlých zatáček, držíme krok se všemi kluky, kteří jsou před námi. Faktem je, že jsme se v Barceloně kvalifikovali na pátém a šestém místě. V rychlých zatáčkách jsme byli druzí jen za jedním z Mercedesů. To je tedy dobrým příznakem toho, jak jsme na tom byli s aerodynamikou. Zbytek je dost neurčitý."
Toro Rosso v sezóně 2016"Můžeme se dále zlepšit, protože jsme se toho strašně moc naučili a od vozu STR9 jsme udělali obrovský pokrok. Většinou rozumíme proč, i když existují oblasti, které nás trochu také překvapily, a my jsme udělali větší pokrok, než jsme očekávali.
Takže na tom stavíte. V některých případech znovu některé věci objevujete, abyste uvolnili více potenciálu, v jiných to je o volbě filozofie, která zní rozumně a dostane vás k dalšímu kroku, protože kvůli tomu musíte něco přepracovat, jelikož v sezóně to není možné.
Zlepší plánované změny pro rok 2017 Formuli 1?"Ingredience tam jsou, ale odhaduji, že je toho stále třeba hodně poznat a objasnit, protože jde o složitý proces. Na jedné straně chcete rychlejší auto a na druhé chcete zajistit, aby závodění bylo stále dobré. Předpokládám, že je třeba všem těmto kompromisům porozumět, a doufám, že ať už bude konečný výsledek jakýkoliv, tak všechny je do určité míry dostatečně vyřešíme.
Problémem je, že až do roku 2017 to nikdy nezjistíte, protože nikdo do té doby nebude mít odvedeno dostatečné množství práce na tom, abych pochopil, co ten finální produkt dokáže. Můžete pouze předpovídat a pokoušet se zajistit, abychom v pravidlech nechali dostatek prostoru.
Musíte si počkat téměř až na dokončený produkt, abyste si byli absolutně jisti, ale věci pak můžete doladit, budete-li muset. Během sezóny můžete do určité míry změnit pravidla, ale rozhodně je můžete vyladit a řešit slabiny až před další sezónou.
Jak zlepšit závodění?"Je to o tom, jak jsou vozy na roštu vyrovnané. Pokud máte 22 aut, které dělí pár sekund, dostane se vám tun závodění. Některé okruhy k tomu napomáhají - Bahrajn 2014 byl absolutně skvělým závodem. Když se podíváte na kvalifikaci, byla jedna z nejtěsnějších díky start-stop povaze okruhu bylo pole semknuté, a pak se různými způsoby projevila síla jednotlivých aut.
Takže k těm nejvíce vzrušujícím závodům vede co nejmenší rozdíl mezi vozy na čele a vzadu. Znamená to, že máte méně rozdílů ve výkonnosti a více záleží na jezdcích. Jedna z věcí, která to pomůže dosáhnout, je rovnost motorů," dodává Key.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.