Francouzský bývalý pilot Formule 1, Alain Prost, prozradil, že Renault měl minulý měsíc při rozhodování o koupi Lotusu velmi blízko k tomu, aby se z Formule 1 stáhl úplně. Stále netuší, zda bude v týmu příští rok působit na některé z vedoucích pozic.
Francouzská automobilka dlouho vyhodnocovala své budoucí plány, k odkoupení Lotusu došlo až v samotném závěru sezóny. Jednání vázla na financích a historických bonusech od Bernieho Ecclestonea. Nakrátko se to dokonce vypadalo tak, že Renault Formuli 1 opustí.
Prost, který má úzké vazby na vedení Renaultu, potvrdil, že situace nevypadala dobře: "V Abú Zabí, několik dní před víkendem, to bylo téměř neprůchozí. Pouze Carlos Ghosn učinil to rozhodnutí. Musel se rozhodnout sám, ale ano - bylo to velmi, velmi těsné. Poslední týdny jsem s ním nemluvil. Věděl, co má dělat, a musel se sám rozhodnout."
"Určitě to bylo těžké. Víte, rozhodování trvalo dlouho kvůli tomu, co se přihodilo - vztah s Red Bullem a spor o to, že působení pouze jako dodavatel není správnou volbou pro budoucnost. Šlo tedy o velký závazek. Musíte pochopit, že jim to muselo chvíli trvat, než se rozhodli, co podniknou dále. My všichni o této společnosti víme, že to sice někdy trvá, ale když se k něčemu zavážou, pak to bude OK," pokračuje Prost pro Motorsport.com.
Vedení Renaultu si uvědomuje, že to zabere minimálně tři roky, než budou v F1 opět konkurenceschopní. Jsou do toho ale ochotni dát vše: "Nemusíte vyhrát příští rok, jde o dlouhodobý projekt." Renault své cíle a bližší plány oznámí po novém roce.
Prost zatím netuší, zda a jakou roli případně bude ve francouzském závodním týmu zastávat: "Čekám na leden. Pak uvidíme, jak to bude vypadat s organizací a zda budu moci být jeho součástí či nikoliv. Jsem velmi otevřený. Stále velmi otevřeně jednáme. Musíme si ale udělat jasný obrázek."
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.