Renault příští rok ve Formuli 1 nasadí tovární tým, avšak dle předpokladů by Francouze tato forma prezentace značky neměla stát o moc více než letos, kdy v F1 působili pouze v roli dodavatele motorů pro Red Bull a Toro Rosso. Jak tuto díru překonat vysvětluje Jérôme Stoll.
Na startu v Melbourne se můžeme opět těšit na tovární tým Renaultu, který jsme naposledy viděli na startu GP Abú Zabí 2010, tedy na startu posledního podniku toho roku. Francouzská značka odkoupila zpět tým Lotus, který na tom po finanční stránce nebyl nejlépe. Lotus je přesně ten stejný tým, jehož se před 5 lety Renault zbavil.
Ačkoliv musejí Francouzi teď stavět svoje vlastní auto a budou i nadále dodávat motory Red Bullu, tak dle svých slov nemají v plánu ve srovnání s minulými sezonami zvyšovat svůj rozpočet na program Formule 1. To teď oznámil sportovní šéf Renaultu, Jérôme Stoll.
Na otázku 'Auto Plus', jeslti hodlají dorovnat rozpočet dominantního Mercedesu, Stoll řekl: "Ne, ne více. To, co jsme investovali jako dodavatel motorů musí tvořit hranici." Ze strany automobilky jako takové tedy ke zvýšení plateb nedojde, ale teď se bude muset postarat kromě motorářského oddělení ve Viry-Chatillon také o závodní tým v Enstone.
Na to mají ale u Renaultu řešení - závodní tým by měl pobírat příjem, který generuje samotná Formule 1. "Jako dodavatel motorů nedostanete vůbec nic. Žádné peníze od sponzoru, žádné peníze od FOM, žádné partnerství. Ale jako tým k tomu máte plný přístup a my z toho získáme to nejlepší," říká 61 letý manažer.
V tomto kontextu se nám začíná vyjasňovat, proč se Renault před finálním podpisem smlouvy o převzetí Lotusu tak dlouho dohadoval s Berniem Ecclestonem o miliony USD od Formula One Management (FOM). Stoll ale dále prozrazovat nechtěl. O budoucím uspořádání závodního týmu bychom se měli více dozvědět zkraje ledna od Carlose Ghosna.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.