Haas zpochybňuje statut konstruktérů

Ferrari je podle Haase jeden ze dvou týmů, které jakž takž splňují statut konstruktérů
Ferrari je podle Haase jeden ze dvou týmů, které jakž takž splňují statut konstruktérů, foto: Scuderia Ferrari
Robert RoBertino Pavelka 10. července 2015 18:13
Sdílej:

Formule 1 je a vždy byla považována za vrchol snahy těch, kteří do ní vstupovali jako tvůrci vozů a toužili se zapsat do dlouhé historie úspěšných monopostů. Gene Haas se na celou věc dívá značně kontroverzně.

Haas Team do světa formule 1 ve své stávající podobě ještě nevkročil, ale už o sobě dává pořádně slyšet. Nejen optimistickými poznámkami a někdy až příliš sebevědomým vystupováním, také občasným zpochybněním hodnot.

Gene Haas k podobnému případu využil skutečnosti, že jedním z vděčných témat je debata kolem zákaznických vozů. Začal rozvíjet teorii, že skutečných a pravých konstruktérů F1 moc nemá. On sám si pro svůj tým zajistil dodávky motorů Ferrari, zatímco šasi mu staví Dallara. Zástupci amerického týmu otevřeně prohlásili, že by jim rozhodně bylo milejší v budoucnu koupit už hotový vůz než ztrácet čas vývojem vlastního monopostu - byla by to nejrychlejší cesta ke konkurenceschopnosti. 

Haas je navíc přesvědčen, že současné dohadování o statutu zákaznických vozů není ničím jiným než mluvnické významové cvičení, prosté hraní si se slovíčky. "Vidím to tak, že je třeba správně chápat, kdo je vlastně konstruktér," sdělil u příležitosti konání Sportovní konference FIA v Mexico City. "Ve chvíli, kdy si k vytvoření vozu koupíte jediný šroub, už nejste jeho stoprocentní tvůrci. Pokud vím, tak kromě dvou týmů všichni ostatní kupují motory a převodovky od jiných dodavatelů."

Dvaašedesátiletý Američan pokračuje dále: "Z toho vyplývá, že vlastně všechny týmy mají zákaznické vozy, jde jen o to, z kolika procent. Formule 1 má svou specifiku v tom, že její vozy všichni považují za jedinečné konstrukce, ale když v tom začneme trochu víc vrtat, najednou zjistíme, že to není ani černá ani bílá strana, ale něco uprostřed."

Haas se také připojil k debatě ohledně kontroly nákladů v F1. Podle něj se často stává, že šetření v jedné oblasti může vyvolat růst nákladů na jiném místě. "Každý chce jít do závodu s minimálním vkladem, ale každý také chce vyhrát. To je zjevně kontraproduktivní. Pokud chcete vyhrávat, musí vás to něco stát. A stručně řečeno, všechny návrhy na úspory, co se předkládají, jenom vyženou výdaje někde jinde. Nezdá se mi, že bychom takhle něco ušetřili," vyjádřil svůj názor Haas.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.