Před odletem na první závod nové sezony F1 v Austrálii poskytli francouzští jezdci Romain Grosjean (Lotus) a Jules Bianchi (Marussia) interview v rámci programu Le Grand Journal ve francouzské televizi Canal Plus.
Romaine a Julesi, 16. března budete stát na startovním roštu Velké ceny Austrálie. Jaké pocity máte s blížícím se startem?Romain Grosjean (RG): „Neumím to popsat jednoduchým způsobem. Pociťuju zvýšení hladiny adrenalinu, cítím tlak a spolu s tím nadšení. Před startem se také významně zvyšuje pulz.
Ve chvíli startu musíte pracovat přesně, musíte rychle reagovat na situaci a co nejrychleji opustit zhuštěné startovní pole. Musíte tlačit plynový pedál k zemi, řadit rychlosti za současného snažení o co nejlepší pozici. V tom lepším případě se to podaří nejpozději v první zatáčce.“
Jules Bianchi (JB): „Romain už řekl všechno, těžko něco doplním…“
Dokážete se od všeho odpoutat? Přemýšlíte o něčem v té chvíli?JB: „Snažím se na nic nemyslet, dokud nezhasnou startovní světla, pak se soustředím na rychlost.“
Romaine, loni jste v Japonsku odstartoval velmi dobře, po první zatáčce jste vedl. Jaké máte na ten závod vzpomínky? RG: „Ještě teď mi běhá mráz po zádech, když se dívám na záznam z toho závodu! Poprvé jsem vedl v závodě, ve kterém jeli všichni se stejnou strategií. V Japonsku jsem si před startem řekl: Vše je v pohodě, vpřed! Po první zatáčce jsem se ocitl na prvním místě. Nakonec to nebylo tak složité…“
Řekněte nám něco o novém dizajnu přední části vozu.RG: „Její vzhled je výsledkem požadavků nových pravidel. „Nos“ musí být položený níž, než loni. Inženýři se vždy snaží, aby velká část obtékajícího vzduchu proudila pod vozem, proto se rozhodli vyřešit problém tak, že nos rozdělili na dvě části.“
Je to jediná změna ve voze?RG: „Co se týče vzhledu, ano. Kromě toho se změnily motory. Vloni jsme používali osmiválce o objemu 2,4 litru, teď máme ve vozech šestiválcové turbomotory o objemu 1,6 litru. Navíc máme omezenou spotřebu paliva, v jednom závodě budeme mít k dispozici 100 kg paliva, možná to ke konci závodů bude způsobovat problémy.“
Vloni jste byl na pódiu šestkrát, byla to Vaše nejlepší sezona v F1. Jaké máte cíle pro tu letošní?RG: „Chci v závodech vítězit. Když začínáte kariéru v F1, chcete být mistrem světa a získat maximum vítězství. Nezáleží to jenom na mně, ale i na mém voze, takže uvidíme, co se dá dělat.“
V posledních letech se v F1 objevilo několik francouzských jezdců. Nebojíte se konkurence ze strany Julesa Bianchiho?RG: „Ne. Ale je dobré, že jsou v šampionátu tři Francouzi, kromě Julese ještě Jean-Eric Vergne. Francie je jednou ze zemí, které jsou dobře zastoupeny v F1. V autosportu má bohatou tradici, chybí nám jenom Velká cena Francie.“
Julesi, magazín Autosport Vás vyhlásil vloni za nejlepšího nováčka F1. Předtím ten titul získali i Lewis Hamilton a Sebastian Vettel…JB: „První sezona se mi povedla. Bylo to celkem neočekávané. Na začátku roku jsem dostal špatnou zprávu, propustili mě z jednoho týmu, ale hned poté jsem podepsal smlouvu s týmem Marussia.
Byla to dobrá sezona a jsem rád, že jsem získal ocenění pro nejlepšího nováčka. Obecně nemá velký význam, ale pro jezdce je to důležité ocenění. Podařilo se mi ho získat a chci v podobném duchu pokračovat.“
Romaine, máte agresivní styl jízdy. Máte nějaké škraloupy mimo F1 v běžném životě?RG: (smích) „Ve Formuli 1 nepotřebuju běžný řidičák, přesto nemám trestné body – ve Švýcarsku. Ve Francii je to obráceně, tam jich mám dvanáct.“
Letos bude platit nový systém trestů pro jezdce. RG: „Ano, je to jedna z novinek. Když nasbíráte dvanáct bodů, budete chybět v jednom závodě.“
Jednou z legend F1 je Michael Schumacher. Jak jste se dozvěděl o jeho nehodě v Alpách?RG: „Dozvěděl jsem se to z tisku. Zpočátku se to nezdálo být tolik vážné, pak jsem pochopil, že se stalo něco špatného. Vývoj situace nás všechny šokoval. Michaelova rodina se snaží o klid kolem něj, informací je tedy méně. Michael získal sedm titulů a zůstane pro nás legendou. Velmi lituji, že se mu to stalo. Jediné, co můžeme dělat, je držet mu palce.“
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.