Před odletem na první závod nové sezony F1 v Austrálii poskytli francouzští jezdci Romain Grosjean (Lotus) a Jules Bianchi (Marussia) interview v rámci programu Le Grand Journal ve francouzské televizi Canal Plus.
Romaine a Julesi, 16. března budete stát na startovním roštu Velké ceny Austrálie. Jaké pocity máte s blížícím se startem?Romain Grosjean (RG): „Neumím to popsat jednoduchým způsobem. Pociťuju zvýšení hladiny adrenalinu, cítím tlak a spolu s tím nadšení. Před startem se také významně zvyšuje pulz.
Ve chvíli startu musíte pracovat přesně, musíte rychle reagovat na situaci a co nejrychleji opustit zhuštěné startovní pole. Musíte tlačit plynový pedál k zemi, řadit rychlosti za současného snažení o co nejlepší pozici. V tom lepším případě se to podaří nejpozději v první zatáčce.“
Jules Bianchi (JB): „Romain už řekl všechno, těžko něco doplním…“
Dokážete se od všeho odpoutat? Přemýšlíte o něčem v té chvíli?JB: „Snažím se na nic nemyslet, dokud nezhasnou startovní světla, pak se soustředím na rychlost.“
Romaine, loni jste v Japonsku odstartoval velmi dobře, po první zatáčce jste vedl. Jaké máte na ten závod vzpomínky? RG: „Ještě teď mi běhá mráz po zádech, když se dívám na záznam z toho závodu! Poprvé jsem vedl v závodě, ve kterém jeli všichni se stejnou strategií. V Japonsku jsem si před startem řekl: Vše je v pohodě, vpřed! Po první zatáčce jsem se ocitl na prvním místě. Nakonec to nebylo tak složité…“
Řekněte nám něco o novém dizajnu přední části vozu.RG: „Její vzhled je výsledkem požadavků nových pravidel. „Nos“ musí být položený níž, než loni. Inženýři se vždy snaží, aby velká část obtékajícího vzduchu proudila pod vozem, proto se rozhodli vyřešit problém tak, že nos rozdělili na dvě části.“
Je to jediná změna ve voze?RG: „Co se týče vzhledu, ano. Kromě toho se změnily motory. Vloni jsme používali osmiválce o objemu 2,4 litru, teď máme ve vozech šestiválcové turbomotory o objemu 1,6 litru. Navíc máme omezenou spotřebu paliva, v jednom závodě budeme mít k dispozici 100 kg paliva, možná to ke konci závodů bude způsobovat problémy.“
Vloni jste byl na pódiu šestkrát, byla to Vaše nejlepší sezona v F1. Jaké máte cíle pro tu letošní?RG: „Chci v závodech vítězit. Když začínáte kariéru v F1, chcete být mistrem světa a získat maximum vítězství. Nezáleží to jenom na mně, ale i na mém voze, takže uvidíme, co se dá dělat.“
V posledních letech se v F1 objevilo několik francouzských jezdců. Nebojíte se konkurence ze strany Julesa Bianchiho?RG: „Ne. Ale je dobré, že jsou v šampionátu tři Francouzi, kromě Julese ještě Jean-Eric Vergne. Francie je jednou ze zemí, které jsou dobře zastoupeny v F1. V autosportu má bohatou tradici, chybí nám jenom Velká cena Francie.“
Julesi, magazín Autosport Vás vyhlásil vloni za nejlepšího nováčka F1. Předtím ten titul získali i Lewis Hamilton a Sebastian Vettel…JB: „První sezona se mi povedla. Bylo to celkem neočekávané. Na začátku roku jsem dostal špatnou zprávu, propustili mě z jednoho týmu, ale hned poté jsem podepsal smlouvu s týmem Marussia.
Byla to dobrá sezona a jsem rád, že jsem získal ocenění pro nejlepšího nováčka. Obecně nemá velký význam, ale pro jezdce je to důležité ocenění. Podařilo se mi ho získat a chci v podobném duchu pokračovat.“
Romaine, máte agresivní styl jízdy. Máte nějaké škraloupy mimo F1 v běžném životě?RG: (smích) „Ve Formuli 1 nepotřebuju běžný řidičák, přesto nemám trestné body – ve Švýcarsku. Ve Francii je to obráceně, tam jich mám dvanáct.“
Letos bude platit nový systém trestů pro jezdce. RG: „Ano, je to jedna z novinek. Když nasbíráte dvanáct bodů, budete chybět v jednom závodě.“
Jednou z legend F1 je Michael Schumacher. Jak jste se dozvěděl o jeho nehodě v Alpách?RG: „Dozvěděl jsem se to z tisku. Zpočátku se to nezdálo být tolik vážné, pak jsem pochopil, že se stalo něco špatného. Vývoj situace nás všechny šokoval. Michaelova rodina se snaží o klid kolem něj, informací je tedy méně. Michael získal sedm titulů a zůstane pro nás legendou. Velmi lituji, že se mu to stalo. Jediné, co můžeme dělat, je držet mu palce.“
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.