Před odletem na první závod nové sezony F1 v Austrálii poskytli francouzští jezdci Romain Grosjean (Lotus) a Jules Bianchi (Marussia) interview v rámci programu Le Grand Journal ve francouzské televizi Canal Plus.
Romaine a Julesi, 16. března budete stát na startovním roštu Velké ceny Austrálie. Jaké pocity máte s blížícím se startem?Romain Grosjean (RG): „Neumím to popsat jednoduchým způsobem. Pociťuju zvýšení hladiny adrenalinu, cítím tlak a spolu s tím nadšení. Před startem se také významně zvyšuje pulz.
Ve chvíli startu musíte pracovat přesně, musíte rychle reagovat na situaci a co nejrychleji opustit zhuštěné startovní pole. Musíte tlačit plynový pedál k zemi, řadit rychlosti za současného snažení o co nejlepší pozici. V tom lepším případě se to podaří nejpozději v první zatáčce.“
Jules Bianchi (JB): „Romain už řekl všechno, těžko něco doplním…“
Dokážete se od všeho odpoutat? Přemýšlíte o něčem v té chvíli?JB: „Snažím se na nic nemyslet, dokud nezhasnou startovní světla, pak se soustředím na rychlost.“
Romaine, loni jste v Japonsku odstartoval velmi dobře, po první zatáčce jste vedl. Jaké máte na ten závod vzpomínky? RG: „Ještě teď mi běhá mráz po zádech, když se dívám na záznam z toho závodu! Poprvé jsem vedl v závodě, ve kterém jeli všichni se stejnou strategií. V Japonsku jsem si před startem řekl: Vše je v pohodě, vpřed! Po první zatáčce jsem se ocitl na prvním místě. Nakonec to nebylo tak složité…“
Řekněte nám něco o novém dizajnu přední části vozu.RG: „Její vzhled je výsledkem požadavků nových pravidel. „Nos“ musí být položený níž, než loni. Inženýři se vždy snaží, aby velká část obtékajícího vzduchu proudila pod vozem, proto se rozhodli vyřešit problém tak, že nos rozdělili na dvě části.“
Je to jediná změna ve voze?RG: „Co se týče vzhledu, ano. Kromě toho se změnily motory. Vloni jsme používali osmiválce o objemu 2,4 litru, teď máme ve vozech šestiválcové turbomotory o objemu 1,6 litru. Navíc máme omezenou spotřebu paliva, v jednom závodě budeme mít k dispozici 100 kg paliva, možná to ke konci závodů bude způsobovat problémy.“
Vloni jste byl na pódiu šestkrát, byla to Vaše nejlepší sezona v F1. Jaké máte cíle pro tu letošní?RG: „Chci v závodech vítězit. Když začínáte kariéru v F1, chcete být mistrem světa a získat maximum vítězství. Nezáleží to jenom na mně, ale i na mém voze, takže uvidíme, co se dá dělat.“
V posledních letech se v F1 objevilo několik francouzských jezdců. Nebojíte se konkurence ze strany Julesa Bianchiho?RG: „Ne. Ale je dobré, že jsou v šampionátu tři Francouzi, kromě Julese ještě Jean-Eric Vergne. Francie je jednou ze zemí, které jsou dobře zastoupeny v F1. V autosportu má bohatou tradici, chybí nám jenom Velká cena Francie.“
Julesi, magazín Autosport Vás vyhlásil vloni za nejlepšího nováčka F1. Předtím ten titul získali i Lewis Hamilton a Sebastian Vettel…JB: „První sezona se mi povedla. Bylo to celkem neočekávané. Na začátku roku jsem dostal špatnou zprávu, propustili mě z jednoho týmu, ale hned poté jsem podepsal smlouvu s týmem Marussia.
Byla to dobrá sezona a jsem rád, že jsem získal ocenění pro nejlepšího nováčka. Obecně nemá velký význam, ale pro jezdce je to důležité ocenění. Podařilo se mi ho získat a chci v podobném duchu pokračovat.“
Romaine, máte agresivní styl jízdy. Máte nějaké škraloupy mimo F1 v běžném životě?RG: (smích) „Ve Formuli 1 nepotřebuju běžný řidičák, přesto nemám trestné body – ve Švýcarsku. Ve Francii je to obráceně, tam jich mám dvanáct.“
Letos bude platit nový systém trestů pro jezdce. RG: „Ano, je to jedna z novinek. Když nasbíráte dvanáct bodů, budete chybět v jednom závodě.“
Jednou z legend F1 je Michael Schumacher. Jak jste se dozvěděl o jeho nehodě v Alpách?RG: „Dozvěděl jsem se to z tisku. Zpočátku se to nezdálo být tolik vážné, pak jsem pochopil, že se stalo něco špatného. Vývoj situace nás všechny šokoval. Michaelova rodina se snaží o klid kolem něj, informací je tedy méně. Michael získal sedm titulů a zůstane pro nás legendou. Velmi lituji, že se mu to stalo. Jediné, co můžeme dělat, je držet mu palce.“
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.