Letos čeká výrobce motorů v F1 velká změna: přechod z atmosférických 2,4litrových V8 agregátů na 1,6litrová turba. Honda se však přidá až v roce 2015, kdy bude pohánět McLareny. Jaké jsou výhody a nevýhody jejího opožděného nástupu?
Podle šéfa traťových operací Renaultu Rémiho Taffina příchod o rok později Hondě umožní se soustředit výlučně na rok 2015, aniž by se zbytečně rozptylovala řešením potíží s letošním motorem.
"Někdo by mohl argumentovat tím, že se jedná o dobrou výhodu, někdo jiný by se zase mohl přít, že tomu tak není. Máte jeden rok navíc na studium vašeho motoru a možná byste mohli skončit v roce 2015 s motorem, který je mnohem lépe vyvinutý," uvádí Taffin.
"My však budeme zároveň vyvíjet motor pro rok 2015 - už na něm pracujeme - a to je velmi podobné. Jde jen o zdroje, protože oni [Honda] se nemusí soustředit na rok 2014, jsou plně zaměřeni na 2015. To by mohlo být výhodné, protože veškeré své zdroje, peníze a lidi vloží do příštího roku, zatímco my je musíme rozdělit," vysvětluje šéfinženýr Renaultu.
Nevýhodou však je absence testování na dráze, kterou Honda nemůže ničím nahradit. Renault bude letos dodávat své pohonné jednotky Caterhamu, Red Bullu, Toro Rosso a zřejmě i Lotusu - k dispozici bude mít tedy dostatek dat z reálného provozu.
"Nebudou jezdit s autem, což je podle mě ke škodě. I když máte v továrně všechno nejlepší, je to vždy auto, kde si ověřujete všechno, co jste během zimy a posledních tří či čtyř let studovali," dodává Taffin.
Honda možná získá čas pro vývoj, zkušenosti z reálného provozu však podle Rémiho Taffina nic nenahradí (foto: Renault Sport F1)
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.