Letos čeká výrobce motorů v F1 velká změna: přechod z atmosférických 2,4litrových V8 agregátů na 1,6litrová turba. Honda se však přidá až v roce 2015, kdy bude pohánět McLareny. Jaké jsou výhody a nevýhody jejího opožděného nástupu?
Podle šéfa traťových operací Renaultu Rémiho Taffina příchod o rok později Hondě umožní se soustředit výlučně na rok 2015, aniž by se zbytečně rozptylovala řešením potíží s letošním motorem.
"Někdo by mohl argumentovat tím, že se jedná o dobrou výhodu, někdo jiný by se zase mohl přít, že tomu tak není. Máte jeden rok navíc na studium vašeho motoru a možná byste mohli skončit v roce 2015 s motorem, který je mnohem lépe vyvinutý," uvádí Taffin.
"My však budeme zároveň vyvíjet motor pro rok 2015 - už na něm pracujeme - a to je velmi podobné. Jde jen o zdroje, protože oni [Honda] se nemusí soustředit na rok 2014, jsou plně zaměřeni na 2015. To by mohlo být výhodné, protože veškeré své zdroje, peníze a lidi vloží do příštího roku, zatímco my je musíme rozdělit," vysvětluje šéfinženýr Renaultu.
Nevýhodou však je absence testování na dráze, kterou Honda nemůže ničím nahradit. Renault bude letos dodávat své pohonné jednotky Caterhamu, Red Bullu, Toro Rosso a zřejmě i Lotusu - k dispozici bude mít tedy dostatek dat z reálného provozu.
"Nebudou jezdit s autem, což je podle mě ke škodě. I když máte v továrně všechno nejlepší, je to vždy auto, kde si ověřujete všechno, co jste během zimy a posledních tří či čtyř let studovali," dodává Taffin.
Honda možná získá čas pro vývoj, zkušenosti z reálného provozu však podle Rémiho Taffina nic nenahradí (foto: Renault Sport F1)
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.