KVALIFIKACE, BARCELONA - PŘEHLED ČASŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ V SEKTORECH; Celkové časy na kolo již známe, jak si ale vedli piloti v jednotlivých sektorech a jakých maximálních rychlostí dosahovali? Udělejte si lepší obrázek o formě jednotlivých vozů v následujícím přehledu.
Nejprve se podívejme na konfiguraci katalánského okruhu. Na konci dlouhé startovní/cílové rovinky před brzděním do první zatáčky se nachází čidlo měřící maximální rychlosti (tzv. speed trap). Další tři čidla se nacházejí vždy přesně na pomezí jednotlivých sektorů.
První, který obsahuje dlouhou rovinku, středně rychlou šikanu a velmi rychlou třetí zatáčku, končí před zatáčkou č. 4, druhý na rovince před 10. zákrutou a třetí technický úsek s pomalými zatáčkami (č. 10 se projíždí rychlostí pouze 75 km/hod) na dlouhé hlavní rovince kousek za cílovou čárou.
Mapka okruhu (zdroj: FIA)
Hamilton dnes podával parádní výkony a ve svém posledním kole dal dohromady všechny své rekordní sektory. totéž se z první desítky podařilo Alonsovi, Vettelovi a Schumacherovi.
V prvním sektoru si velmi dobře vedl také Räikkönen, překvapivě špatně však Vettel. V posledním zajel výborně Alonso a rychlejší než McLaren zde byl dokonce Maldonadův Williams. Hamilton byl bezkonkurenční ve druhém sektoru, kde všichni ztráceli kolem 2 desetin.
U Caterhamu je dobře vidět jak hluboko v území nikoho se pohybují, resp. kolik jim stále schází stáhnout na týmy středu pole.
Tabulka č. 1 - Přehled časů v sektorech (v sec)
Na rovinkách dnes byly nejrychlejší Lotusy, McLaren na ně na speed trapu ztrácel kolem 5 km/hod, na pomezí jednotlivých sektorů si však vedl lépe: na konci prvního po výjezdu z táhlé zatáčky byl pouze Jenson, který se zde potýkal s masivní nedotáčivostí, pomalejší než Romain, ale rychlejší než Kimi.
Na konci krátké rovinky po rychlé deváté zatáčce byly rychlejší oba McLareny - Jenson výrazněji, projel jí lépe. A po výjezdu z poslední zatáčky byly McLareny také rychlejší - to vše svědčí o efektivnější aerodynamice a vyšším přítlaku vozu MP4-27.
Lotus se před letošní sezónou zaměřil na optimalizaci chlazení a silnou stránkou monopostu E20 je interní aerodynamika, z čehož pramení nízký odpor a vysoké maximální rychlosti na konci rovinek. K nízkému odporu, ale také nižší generaci přítlaku, pomáhá konfigurace štíhlá zadní část s výfuky v horní části.
Je zajímavé si povšimnout, jak se zlepšuje Ferrari na rovinkách, což patří k jejich slabinám. Alonso na konci cílové rovinky ztrácel 7,7 km/hod za nejrychlejším vozem, 2,7 km/hod na Buttonův McLaren.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.