Poté, co včera v Jerezu nový Williams-FW34 většinou stál v garáži, tak během dnešního druhého dne Pastor Maldonado odjel hned 97 okruhů. Po testu básnil o novém motoru.
Nový Williams FW34 z pera Mike Coughlana by měl tradiční závodní stáj vyvést z krize. Během druhého dne testování v Jerezu byl nový monopost docela rychlý (více v online reportáži zde), nicméně teď stáji jde spíše o odjetí co nejvíce okruhů.
Co se spolehlivosti týče, tak tým z Grove cítí skutečný pokrok. Během prvního dne sice Pastor odjel pouze 25 kol - nejméně ze všech, dnes to ale bylo už 97 kol. Venezuelan se koncentroval na dlouhé jízdy a na získání základního nastavení. Navíc dnes zajel své osobní maximum v hodnotě 1:21,197s. Toto kolo zajel ve třetím okruhu z osmikolového výjezdu. Zaostal tak o 2,636s za nejlepším časem Michaela Schumachera na loňském Mercedesu.
Za zmínku však stojí dlouhé výjezdy Maldonada ke konci dne, kdy jel v kuse 18 kol, jeho časy přitom byly kolem 1 minuty a 25 sekund. Pro srovnání si vezměme například Kimiho Räikkönena, který při svém 17 kolovém výjezdu zajížděl časy kolem 1:24s, ke konci pak však trochu zrychlil.
Pastor v Jerezu (zdroj: WilliamsF1 Team)
Tým je s dnešními výsledky spokojen. "Dnešní testovací program jsme absolvovali a zvládli jsme vše, co jsme museli. V dnešním odpoledni jsme zkusili pár delších výjezdů, auto vypadalo dobře a nebyli žádné problémy. Teď budeme potřebovat nějaký čas na to, abychom analyzovali data," řekl Pastor Maldonado.
Už teď je ale jasné, že nový motor od Renaultu je u týmu více oblíben než starý Cosworth. "Mezi motorem od Renaultu a tím z loňska je velký rozdíl. Nejen co se výkonu týče, ale také v mapování. Je samozřejmě ještě brzy, ale vypadá to dobře. Můžeme se ještě zlepšit. Je dobré, že jsme s FW34 odjeli hodně kilometrů a v tom chceme pokračovat i v následujích dvou dnech. Musíme na to tlačit!"
Šéfinženýr týmu, Mark Gillan, je také spokojený: "Velkou část programu plánovaného na dnešek jsme zvládli. Pator odjel 97 kol. Zkoušeli jsme různý mix mechanického a aerodynamického setupu, dále jsme pokračovali v systémových kontrolách motoru a KERSu."
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.