Po dopoledním odhalení Sauberu C31 nám v Jerezu ukázal své nové dílo také Red Bull. S monopostem RB8 by chtěl letos získat třetí titul v řadě.
Jak se Red Bull u RB8 vyrovnal s odstraněním výfukového difuzoru? "RB7 bylo navrženo kolem výfuků. Protože jsme letos věděli, že se budeme muset vrátit zpět, ohlédli jsme se za tím, jak jsme vyvíjeli auto během posledních dvou let s výfuky na bocích a zkusili jsme to znovu přehodnotit.
Zřejmě jednou z klíčových věcí je zadní světlá výška. Výfuky nám umožnily jezdit s vysokou světlou výškou vzadu, bez nich jí je možné velmi těžko udržet, takže jsme se museli vrátit zpět a vyvinout auto kolem nižší světlé výšky," říká technický ředitel Red Bullu Adrian Newey.
Další velkou změnou je výška nosu: "Omezení nosu, které se týká maximální výšky před přepážkou, ve skutečnosti nezměnila moc tvar našeho šasi. Víceméně jsme zachovali původní tvar, vpředu jsme jen museli trochu snížit nos, což je běžné také u mnoha ostatních týmů a vedlo mě to k tomu, že bych nos zřejmě označil za trochu škaredý. Snažili jsme se jej vytvarovat co nejlépe, ale není to díl, kde byste si mohli kvůli pravidlům volit, jak by měl vypadat."
Je tedy RB8 pouhou evolucí loňského vozu RB7? "Řekl bych, že RB8 je čtvrtou generací toho, co začal vůz z roku 2009 - RB5. Takže si myslím, že se jedná o jeho skvělého vnuka."
Bude pro Marka Webbera snadnější řídit RB8 než RB7? "Mark byl minulý rok jako na houpačce. Sezónu 2010 měl velmi dobrou a měl v mnoha ohledech smůlu, že se nakonec nestal mistrem světa. V roce 2011 se zpočátku trochu trápil s tím, jak využívat pneumatiky Pirelli. Přizpůsobení se jim mu trochu trvalo. Měl ale skvělou zimu, je ve výborné kondici a opravdu se těší na začátek sezóny a myslím si, že bude jedním z těch, na které si bude třeba dát pozor, doufám v to."
Jak Newey přistupuje k prvnímu výjezdu - tiše si věří nebo se obává o to, s čím přijdou ostatní? "Lidé se mě před prvními jízdami často ptají, jaká jsou letos očekávání a má odpověď je stále stejná: absolutně netuším.
Víme, co jsme udělali během zimy, jak jsme vyvíjeli auto, ale nemáme tušení o tom, co dělali ostatní při změně pravidel a omezeních, takže to může být trochu jinak než na konci loňského roku."
"Zda jsme se zlepšili stejně, jako ostatní, nebo méně? To není možné vědět. Vždy tam je znepokojení při začátku předsezónních testů - a z těchto testů velmi těžko něco vyčtete. Pokud bychom byli beznadějně nekonkurenceschopní ve srovnání s jiným týmem, pak bychom si to zřejmě uvědomili.
Pokud by dva či tři týmy byly podobně pomalé, pak by se velmi těžko vybíralo, kdo je z této skupiny nejrychlejší. To se tedy až do kvalifikace v Melbourne nedozvíme, tam to budeme moci vnímat lépe," soudí Newey.
Podle šéfa týmu Christiana Hornera byl letošní vůz navržen v rekordně krátkém čase: "Letos šla stavba fantasticky. Myslím si, že se jedná o souhrn kontinuity ve všech oblastech. Podle mě jsme toto auto navrhli a postavili v rekordně krátkém čase.
Adrian není proslavený tím, že by měl výkresy brzy, ale designový tým, produkční tým a všechna ostatní oddělení podala fantastický výkon. Splnili jsme náš cíl být na prvním testování i přesto, že v závěru minulého týdne sněžilo. Myslím, že jsme před prvním testem ve skvělé formě."
"První výjezd vozu je vždy spojen s velkými očekáváními: je to něco jako nástup do nové školy. Samozřejmě se moc těšíme na to, až uvidíme, co dělají naši soupeři, kteří se snaží také ochránit svá tajemství. Snímky jsou důkladně prohlédnuty, budeme sledovat, na čem během zimy pracovali. Je to ta nejdelší doba, která nás všechny od sebe dělila - od Brazílie po první závod, budeme se však soustředit hlavně na svou vlastní výkonnost.
Budeme se snažit rychle vykonat o první systémové kontroly, abychom se ujistili, že auto funguje a podává výkony v souladu s tím, jak bylo navrženo. Pak se řádně vrhneme na testování, protože na to letos máme málo času - pouze tři testy, během nichž se o jedno auto dělí dva piloti. Je to málo, každý jezdec bude mít před startem na roštu v Melbourne jen několik dní," pokračuje Horner.
Čeho by chtěl Red Bull dle svého šéfa v roce 2012 dosáhnout? Cíle týmu jsou docela jednoduché: pokusit se obhájit oba tituly stylem, jakým jsme je získali. Samozřejmě, že když dosáhnete toho, co se povedlo nám - obzvlášť v roce 2011, stanovujete si pro sebe velmi vysoké standardy. Vždy se však snažíme o zlepšení ve všech oblastech."
Video s představením vozu RB8
Tapetu Red Bullu RB8 si ve vysokém rozlišení můžete stáhnout zde.
© Foto: Red Bull Racing
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.