Spoluzakladatel Williamsu Patrick Head k dnešnímu dni po dlouhých 34 letech končí své působení v představenstvu závodního týmu Formule 1 a završuje tak jednu éru.
Pětašedesátiletý Head ale nehodlá odpočívat: stane se ředitelem dceřiné společnosti Williams Hybrid Power, která se zabývá vývojem setrvačníkových technologií pro širší komerční využití (např. v autobusech a vlacích).
"S Patrickem jsme spolupracovali 34 let. Během té doby vedl technický tým, který vyhrál většinu našich závodů a šampionátů. To je významné dědictví, které bude velmi ceněno a nikdy se na něj nezapomene," uvádí v oficiálním prohlášení šéf F1 týmu Frank Williams.
"Patrick je velmi upřímný, usilovně pracující a vskutku nadaný inženýr, který pohodlně působí na špičkové úrovni. Bude mi velmi chybět, jsem si jistý, že i svým kolegům. V Grove bude vždy vítán," dodává Frank Williams, který s Patrickem Headem založili v roce 1977 stáj Formule 1.
Jakožto technický ředitel a šéf vývoje Patrick tým pomohl k 113 vítězstvím, 9 titulům mezi konstruktéry a 7 jezdeckým titulům v letech 1980 - 1997. Tým, který naposledy vyhrál v roce 2004, se letos v březnu vydal odvážně na frankfurtskou burzu s cennými papíry, kde vydal akcie kótované pod názvem Williams Grand Prix Holdings. Head prodal své akcie v hodnotě přesahující 50 mil. dolarů. Těm se v posledním období dařilo, když jejich hodnota za poslední 2,5 měsíce vzrostla o více než 30 % (viz zde).
Patrick Head (dole uprostřed) dnes končí ve vedení závodního týmu Williams F1(foto: AT&T Williams)
Letošní rok se však Williamsu nevydařil - získal z 19 závodů pouhých pět bodů a skončil na devátém místě v šampionátu konstruktérů - nejhůře ve své historii.
"Určitě jsem nechtěl skončit v F1 po sezóně jako je ta, kterou máme za sebou. Když jsem se ale podíval, čím specifickým bych mohl pomoci [technickému řediteli] Mikovi Coughlanovi a [provoznímu řediteli] Markovi Gillanovi a [šéfovi aerodynamiky] Jasonovi Somervillovi, došel jsem k závěru, že to není dost na to, abych v této roli pokračoval," uvedl Head během poslední Velké ceny Brazílie.
Podrobnosti ze zákulisí Williamsu a o tom, co v Grove vedlo k neúspěchu, se můžete dočíst zde.
Lewis Hamilton obdržel od komisařů trest za svou jízdu na cestě na startovní rošt při Velké ceně Nizozemska.
Oscar Piastri po dramatickém závodě v Zandvoortu zůstává nohama na zemi, přestože vede šampionát o 34 bodů. Australský jezdec upozorňuje, že sezóna je ještě dlouhá a jakékoli podcenění soupeřů by ho mohlo stát body i vítězství.
Charles Leclerc v Zandvoortu nedokončil závod kvůli kolizi s Kimim Antonellim. Pro Ferrari to byla další bolestná ztráta bodů a pro Leclerca frustrující vyústění víkendu, který začal slibně.
Lando Norris zažil velkou ránu, když musel v Zandvoortu odstoupit z Velké ceny Holandska. Přesto zůstává optimistický ohledně svých šancí na zisk titulu v letošní sezóně.
Pro Lewise Hamiltona se Velká cena Nizozemska změnila v noční můru, když narazil do zdi a musel závod předčasně ukončit. Incident znamenal další ztrátu bodů pro Ferrari.
Oscar Piastri měl v Zandvoortu navrch nad Landem Norrisem, ale vítězství si musel vybojovat při dvou restartech za Safety Carem. Jeho triumf stvrdil až šokující motorový výpadek týmového kolegy. Překvapením závodu se stal Isack Hadjar
Lewis Hamilton přiznal, že závěr před letní přestávkou byl pro něj noční můrou, ale kvalifikace na Zandvoortu mu vrátila optimismus.
Oliver Bearman z týmu Haas dokázal proměnit problémy v kvalifikaci na Velké ceně Nizozemska ve svůj prospěch. Britský nováček vyměnil novou motorovou jednotku od Ferrari, což mu dává větší volnost v nadcházejících závodech, ale bude startovat z pit lane.
Kimi Antonelli ukončil páteční trénink v Zandvoortu předčasně, když zaparkoval svůj Mercedes v kačírku. Pro nováčka to znamenalo ztrátu cenných kol a dat na náročné trati u Severního moře.
Isack Hadjar předvedl v Zandvoortu skvělý výkon a vybojoval čtvrté místo na startu. Pro francouzského mladíka je to zatím nejlepší kvalifikační výsledek v F1.
Red Bullu dochází trpělivost. Helmut Marko oznámil, že Yuki Tsunoda má čas do Grand Prix Mexika, aby prokázal, že si zaslouží místo v Red Bullu pro sezónu 2026 po boku Maxe Verstappena.
Oscar Piastri vybojoval překvapivě pole position na Velkou cenu Holandska, když překonal svého týmového kolegu Landa Norrise, jenž ovládl všechny páteční tréninky.