Spoluzakladatel Williamsu Patrick Head k dnešnímu dni po dlouhých 34 letech končí své působení v představenstvu závodního týmu Formule 1 a završuje tak jednu éru.
Pětašedesátiletý Head ale nehodlá odpočívat: stane se ředitelem dceřiné společnosti Williams Hybrid Power, která se zabývá vývojem setrvačníkových technologií pro širší komerční využití (např. v autobusech a vlacích).
"S Patrickem jsme spolupracovali 34 let. Během té doby vedl technický tým, který vyhrál většinu našich závodů a šampionátů. To je významné dědictví, které bude velmi ceněno a nikdy se na něj nezapomene," uvádí v oficiálním prohlášení šéf F1 týmu Frank Williams.
"Patrick je velmi upřímný, usilovně pracující a vskutku nadaný inženýr, který pohodlně působí na špičkové úrovni. Bude mi velmi chybět, jsem si jistý, že i svým kolegům. V Grove bude vždy vítán," dodává Frank Williams, který s Patrickem Headem založili v roce 1977 stáj Formule 1.
Jakožto technický ředitel a šéf vývoje Patrick tým pomohl k 113 vítězstvím, 9 titulům mezi konstruktéry a 7 jezdeckým titulům v letech 1980 - 1997. Tým, který naposledy vyhrál v roce 2004, se letos v březnu vydal odvážně na frankfurtskou burzu s cennými papíry, kde vydal akcie kótované pod názvem Williams Grand Prix Holdings. Head prodal své akcie v hodnotě přesahující 50 mil. dolarů. Těm se v posledním období dařilo, když jejich hodnota za poslední 2,5 měsíce vzrostla o více než 30 % (viz zde).
Patrick Head (dole uprostřed) dnes končí ve vedení závodního týmu Williams F1(foto: AT&T Williams)
Letošní rok se však Williamsu nevydařil - získal z 19 závodů pouhých pět bodů a skončil na devátém místě v šampionátu konstruktérů - nejhůře ve své historii.
"Určitě jsem nechtěl skončit v F1 po sezóně jako je ta, kterou máme za sebou. Když jsem se ale podíval, čím specifickým bych mohl pomoci [technickému řediteli] Mikovi Coughlanovi a [provoznímu řediteli] Markovi Gillanovi a [šéfovi aerodynamiky] Jasonovi Somervillovi, došel jsem k závěru, že to není dost na to, abych v této roli pokračoval," uvedl Head během poslední Velké ceny Brazílie.
Podrobnosti ze zákulisí Williamsu a o tom, co v Grove vedlo k neúspěchu, se můžete dočíst zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.