Žádný nedostatek, velká divácká kulisa. Ne všechno bylo při první VC v Indii dokonalé, ale pořadatelé jsou spokojení.
Ze začátku víkendu to nevypadalo kdovíjak slavně, na trati se objevil pes, smog byl všude, čas od času chaos mezi organizátory a místy to na okruhu vypadalo ještě jako staveniště, ale celkově jsou organizátoři s dnešní VC Indie spokojení. Také návštěva byla nakonec slušná, když se na závod přišlo podívat 95 tis lidí.
Už v sobotu přišlo slušných 50 tis lidí. Měli také konec konců slušnou motivaci. Na trati mohli vidět domácího Karthikeyana a tým Force India. Navíc vezměme v úvahu, že nejdražší lístek na víkend stál až 500 eur. To je na indické poměry opravdu hodně: dělníci, kteří Buddh International Circuit stavěli, vydělávali v přepočtu jedno euro za den!
Podle Vicky Chandhoka, prezidenta národní asociace FMSCI (Federation of Motor Sports Clubs of India), mohl promotér závodu, společnosti Jaypee Sports International (JPSI), prodat všech 88 tis lístku na tribuny. Některé z těchto míst přesto zůstaly volné.
"Myslím, že bychom se měli podívat na provozní management. Je zde hodně lidí, kteří by také rádi přišli. Šéfové týmů museli částečně také chvíli čekat," přiznal Chandhok pro motorsport-total.com.
V indických médiích se o velké ceně mluvilo už hodně dlouho. V Dillí byl na každém rohu vylepený plakát na F1. Navíc dneska přišlo na trať hodně známých lidí - od lidí z Bollywoodu až po místní hvězdy kriketu. Většina lidí byla nadšena novou tratí, která je posledním výkřikem Hermana Tilkeho.
"Mluvil jsem s každým jezdcem, ale žádný z nich nemluvil o ničem negativním," říká pyšně Chandhok. "Někteří ji srovnávali se Spa, někteří s jinými tratěmi. Všichni chválí trať, plynulost zatáček, výškové rozdíly, díky kterým není ze zatáček vidět a také vysokou rychlost, kterou se zatáčky projíždí. Myslím, že můžeme říci, že ze všech nových tratí, které byly postaveny v uplynulých 10 letech, je tato nejlepší."
Snad jediným větším problémem byl všudypřítomný prach ze stavby...
"Byly však určité problémy, které jsme museli řešit," přiznává. "Určité problémy se vyskytly například v hospitality. To jsou ale témata infrastruktury. Je zde hodně problémů, ale každý den o tom mluvíme. Vlastník okruhu je pevně rozhodnutý odstranit vše, co není ideální. To se nestává často. Ochota tu je. Jsou velká stavební firma a mají dostatek peněz."
Obrat za kvartál byl (podle Chandhoka) kolem jedné miliardy amerických dolarů, i tak by Jaypee Group nemusela být nutně závislá na tom, jestli podnik bude v černých číslech. I v opačném případě by byla budoucnost stoprocentně zajištěná. "Protože to vidí jako marketingový nástroj pro jejich společnost, ale nejsou závislí na tom, jestli budou v zisku. Příští rok se bude zase hodně stavět. Myslím, že je to trvalý projekt," říká otec Karuna Chandhoka.
Jestli by se však F1 v zemi mohla stát tak populární jako kriket, o tom můžeme jen pochybovat. "Předstihnout kriket bude těžké, protože F1 se jede jen jednou za rok," říká kriketová hvězda, Yuvraj Singh, pro 'IANS'. "Kdyby se jelo šest závodů, tak si to pak dokázal představit. Ale sledovat F1 je skvělé a jsem si celkem jistý, že má v F1 budoucnost."
Jen dodejme, že ještě před několika týdny někteří pochybovali - byl mezi nimi i šéf F1, Bernie Ecclestone - jestli se závod bude moci vůbec odjet, protože ještě nebyly dokončeny všechny stavební práce. Chandhok tyto pochyby neměl: "I když to vypadalo těsně, tak jsme žádný den nepropadali panice."
"Jsme přeci jen trochu cesty do Dillí," vysvětluje, proč stavba trvala o něco déle, než se původně čekalo. "Dostat tam lidi vyžadovalo úsilí. Ale v minulém roce a půl jsme zmobilizovali 7 000 pracovníků, v posledních měsících dokonce 10 000 lidí. To, jak se nám sem kvůli jednomu projektu podařilo dostat lidi ze všech koutů země, je působivé."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.