Žádný nedostatek, velká divácká kulisa. Ne všechno bylo při první VC v Indii dokonalé, ale pořadatelé jsou spokojení.
Ze začátku víkendu to nevypadalo kdovíjak slavně, na trati se objevil pes, smog byl všude, čas od času chaos mezi organizátory a místy to na okruhu vypadalo ještě jako staveniště, ale celkově jsou organizátoři s dnešní VC Indie spokojení. Také návštěva byla nakonec slušná, když se na závod přišlo podívat 95 tis lidí.
Už v sobotu přišlo slušných 50 tis lidí. Měli také konec konců slušnou motivaci. Na trati mohli vidět domácího Karthikeyana a tým Force India. Navíc vezměme v úvahu, že nejdražší lístek na víkend stál až 500 eur. To je na indické poměry opravdu hodně: dělníci, kteří Buddh International Circuit stavěli, vydělávali v přepočtu jedno euro za den!
Podle Vicky Chandhoka, prezidenta národní asociace FMSCI (Federation of Motor Sports Clubs of India), mohl promotér závodu, společnosti Jaypee Sports International (JPSI), prodat všech 88 tis lístku na tribuny. Některé z těchto míst přesto zůstaly volné.
"Myslím, že bychom se měli podívat na provozní management. Je zde hodně lidí, kteří by také rádi přišli. Šéfové týmů museli částečně také chvíli čekat," přiznal Chandhok pro motorsport-total.com.
V indických médiích se o velké ceně mluvilo už hodně dlouho. V Dillí byl na každém rohu vylepený plakát na F1. Navíc dneska přišlo na trať hodně známých lidí - od lidí z Bollywoodu až po místní hvězdy kriketu. Většina lidí byla nadšena novou tratí, která je posledním výkřikem Hermana Tilkeho.
"Mluvil jsem s každým jezdcem, ale žádný z nich nemluvil o ničem negativním," říká pyšně Chandhok. "Někteří ji srovnávali se Spa, někteří s jinými tratěmi. Všichni chválí trať, plynulost zatáček, výškové rozdíly, díky kterým není ze zatáček vidět a také vysokou rychlost, kterou se zatáčky projíždí. Myslím, že můžeme říci, že ze všech nových tratí, které byly postaveny v uplynulých 10 letech, je tato nejlepší."
Snad jediným větším problémem byl všudypřítomný prach ze stavby...
"Byly však určité problémy, které jsme museli řešit," přiznává. "Určité problémy se vyskytly například v hospitality. To jsou ale témata infrastruktury. Je zde hodně problémů, ale každý den o tom mluvíme. Vlastník okruhu je pevně rozhodnutý odstranit vše, co není ideální. To se nestává často. Ochota tu je. Jsou velká stavební firma a mají dostatek peněz."
Obrat za kvartál byl (podle Chandhoka) kolem jedné miliardy amerických dolarů, i tak by Jaypee Group nemusela být nutně závislá na tom, jestli podnik bude v černých číslech. I v opačném případě by byla budoucnost stoprocentně zajištěná. "Protože to vidí jako marketingový nástroj pro jejich společnost, ale nejsou závislí na tom, jestli budou v zisku. Příští rok se bude zase hodně stavět. Myslím, že je to trvalý projekt," říká otec Karuna Chandhoka.
Jestli by se však F1 v zemi mohla stát tak populární jako kriket, o tom můžeme jen pochybovat. "Předstihnout kriket bude těžké, protože F1 se jede jen jednou za rok," říká kriketová hvězda, Yuvraj Singh, pro 'IANS'. "Kdyby se jelo šest závodů, tak si to pak dokázal představit. Ale sledovat F1 je skvělé a jsem si celkem jistý, že má v F1 budoucnost."
Jen dodejme, že ještě před několika týdny někteří pochybovali - byl mezi nimi i šéf F1, Bernie Ecclestone - jestli se závod bude moci vůbec odjet, protože ještě nebyly dokončeny všechny stavební práce. Chandhok tyto pochyby neměl: "I když to vypadalo těsně, tak jsme žádný den nepropadali panice."
"Jsme přeci jen trochu cesty do Dillí," vysvětluje, proč stavba trvala o něco déle, než se původně čekalo. "Dostat tam lidi vyžadovalo úsilí. Ale v minulém roce a půl jsme zmobilizovali 7 000 pracovníků, v posledních měsících dokonce 10 000 lidí. To, jak se nám sem kvůli jednomu projektu podařilo dostat lidi ze všech koutů země, je působivé."
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.