Po napínavé třetí části kvalifikace bere Red Bull první dvě místa na startu pro zítřejší závod. Vettel získal pole position a díky penalizaci Hamiltona jde do první řady také Mark Webber. Třetí zítra odstartuje Alonso z druhé řady společně s Buttonem. Třetí řadu obsadili Hamilton s Massou, který ale v Q3 boural.
Nový okruh v kalendáři F1 nese jméno Buddh a nachází se v Indii. Počasí je prozatím o víkendu stálé a není důvod se strachovat, že v kvalifikaci začne například pršet. Favoritem na pole position je jako obvykle již jistý šampión Sebastian Vettel. V minulém závodě jej překonal Lewis Hamilton a je tak prozatím jediným závodníkem, který dokázal v letošní sezoně pokořit piloty Red Bullu. Hamilton ale po penalizaci odsunu o tři místa zpět nebude tím, který by mohl s Vettelem bojovat.První část kvalifikace: První ostré vteřiny na okruhu Buddh započali odkrajovat úvodní dvacetiminutovku, kde poslední sedmička pilotů uvízne a nepostoupí dále. S největší pravděpodobností, pokud se nestane něco nečekaného, se dále neprobojují nové týmy plus jeden pilot ze zbytku pole. Po pěti minutách jde do čela Alonso s Ferrari, leč dá se předpokládat, že jej piloti týmů Red Bull a McLaren ještě překonají. Jak jsem předpovídal na čele se osm minut před koncem Q1 usadil Vettel. Na trať ještě nevyjeli oba piloti Sauberu. Prozatimní pořadí na čele je následující: 1. Vettel, 2. Hamilton, 3. Alonso, 4. Massa, 5. Rosberg. Pět minut před koncem mají konečně měřená kola zajeti všichni piloti, a tak je v sestupových vodách pořadí: 18. Barrichello, 19. Kovalainen, 20. Ricciardo, 21. Karthikeyan, 22. Trulli, 23. D Ambrosio, 24. Glock. Oba Williamsy zřejmě patří do té skupinky ohrožených pilotů, kteří se musí strachovat o svůj postup do Q2. Při posledních pokusech se do čela dostává Petrov s Lotusem. Naopak tím, kdo je prvním nepostupujícím je překvapivě Michael Schumacher. Ve svém posledním kole ale sedminásobný šampion zabral a není pochybu o tom, že postoupí dále. Černého Petra dnes tedy bere Kamuj Kobajaši na Sauberu.Nepostupující: 24. T. Glock, 23. J. D Ambrosio, 22. N. Karthikeyan, 21. D. Ricciardo, 20. J. Trulli, 19. H. Kovalainen, 18. K. Kobajaši.Druhá část kvalifikace: trvajicí patnáct minut byla právě odstartována. Vettel zajíždí nejrychlejší čas víkendu a tudíž mu patří první pozice. Za něj se seřadili Webber, Button a Massa. Na trati máme téměř všechny piloty s výjimkou pilotů Force Indie a Sergia Pereze v barvách Sauberu. Když pomineme tyto tři piloty, tak na 11. Petrov, 12. Barrichello, 13. Maldonado, 14. Senna. Do první desítky se probojovali oba piloti Toro Rosso, které už v minulém závodě vykazovalo určité zlepšení. Při posledních pokusech se pořadí na prvních sestupových pozicích stále mění. Kdo tedy nepostoupí? Poslední rychlé kolo se nepovedlo Schumacherovi, Petrovovi a Sennovi. Tudíž nepostupující viz níže.Nepostupující: 17. S. Pérez, 16. R. Barrichello, 15. B. Senna, 14. P. Maldonado, 13. P. Di Resta, 12. M. Schumacher, 11. V. Petrov. Třetí část kvalifikace: Rozhodující fáze dnešní kvalifikace je tu a zelené světlo svítí. Na trať vyráží vláček pilotů v čele s Hamiltonem. Alonso zajíždí absolutně nejrychlejší první a třetí sektor a v druhém sektor v osobním maximu, takže po prvních kolech je první. Co ale není zvykem v poslední časti kvalifikace je, že piloti jedou dvě měřená kola za sebou. Tudíž Alonsa svými druhými pokusy pokořili Vettel, Hamilton a Webber. Massa prozatím pátý. První pětka v boxech a tak můžeme shrnout pořadí po prvních měřených kolech. 1. Vettel, 2. Hamilton, 3. Webber, 4. Alonso, 5. Massa. Mezi prvními čtyřmi je rozestup něco málo přes jednu desetinu sekundy. Druhé pokusy jsou tu a načal je Hamilton následován Vettelem. Hamilton své měřené kolo nedokončíl a zajíždí do boxů. Massa ve své snaze se zlepšit bourá a jsou vyvěšeny žluté vlajky. Jeho týmový kolega se Fernando Alonso se zlepšil, ale na lepší než čtvrté místo to nestačilo. Button se posouvá na pátou pozici před Massu. Pole position, čísly třináctá, je v rukou Sebastiana Vettela, kterého v první řadě doplní jeho týmový kolega Mark Webber. Druhým tedy nebude Hamilton, jelikož je po penalizaci odsunut o tři místa zpět.
Aktualizace:
Penalizace: Hamilton +3 pozice, Perez +3 pozice, Ricciardo +5 pozic, Petrov +5 pozic, Karthikeyan +5 pozic, Glock (z posledního místa, jelikož nesplnil kvalifikační limit 107%, ale FIA mu umožnila start do zítřejšího závodu)
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.