FIA zveřejnila prvotní verzi technických pravidel platných od roku 2014. Objevuje se mezi nimi několik zajímavých informací.
Je v nich potvrzena specifikace nových V6 motorů, které budou smět točit maximálně 15 000 otáček za minutu. Úhel sevření válců je stanoven na 90°, mezi nimi se bude nacházet turbo, výfuky však budou muset být umístěny mimo V. Předepsáno je nově také přesné uchycení k šasi.
Energie se nebude získávat pouze při brzdění, ale i z výfukové turbíny, proto si musíme zvyknout na novou zkratku: ERS (systém pro rekuperaci energie). Jeho výkonu se proti současnému KERSu (systému pro rekuperaci kinetické energie) zvýší ze 60 kW na 120 kW (přibližně 160 koní). Množství času, po který jej bude moci během jednoho kola využívat, bude stanoven později (v současnosti to je 6,7 sec).
Pří průjezdu boxy bude monopost pohánět pouze ERS systém, nikoliv motor. Článek 5.19 totiž uvádí, že "vůz bude muset být v elektrickém módu (bez zapalování a přívodu paliva do motoru) po celou dobu v boxové uličce."
S tím souvisí další zajímavost - pilot bude muset být schopen nastartovat vůz z kokpitu. To bude výhodné, pokud by došlo někde na trati ke zhasnutí motorů - pro jeho opětovné zprovoznění nebude dle článku 5.19 třeba žádné externí pomoci.
Rozměry předního křídla - pohled zepředu a z boku (© FIA)
Další změna se týká převodovek. Současné monoposty musí být vybaveny sedmi rychlostními stupni. Od roku 2014 ji bude povinných osm (ani více, ani méně).
Vozy budou mít opět užší přední křídla: ze současných 1800 mm se zmenší na 1650 mm (v roce 2008 to bylo 1400 mm). V jejich bočnicích již nebudou smět být žádné výřezy, celkově dochází ke zjednodušení aerodynamických prvků a dalšímu zpřísnění pravidel.
Zvýšena bude také povinná minimální hmotnost z 640 kg na 660 kg. Pohonná jednotka (motor včetně ERS) bude muset vážit minimálně 155 kg (současné mimimum pro motor činí 95 kg).
Celé znění nově zveřejněné verze technických pravidel FIA pro rok 2014 najdete zde (txt, 207 kB).
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.